پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان:

راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود





راه دسترسی به غار کلدر سازمان‌دهی می‌شود

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۹

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از انتخاب قلعه فلک الافلاک و دره خرم‌آباد به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو خبر داد و گفت: راه دسترسی غار کلدر در راستای ثبت جهانی دره خرم آباد که انتخاب شده‌ است، ساماندهی می‌شود.

به گزارش پیام ما به نقل ایرنا، عطا حسن‌پور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: این اداره در راستای ثبت جهانی دره خرم‌آباد با محوریت غارهای پیش از تاریخ و قلعه فلک‌الافلاک و بازدید میدانی ارزیاب یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) از پرونده ارسالی، نسبت به آماده‌سازی و اجرای زیرساخت دسترسی به غار کلدر اقدام کرده است.

او تصریح کرد: در این خصوص عملیات شن‌ریزی مسیر، ایجاد نشانک، ایجاد پله سنگی، نورپردازی و نصب تابلو صورت گرفت.

حسن‌پور ادامه داد: غارهای هفت‌گانه دره خرم‌آباد به عنوان بخشی از پرونده ثبت جهانی این دره، توسط این اداره در دست مرمت، به‌سازی و ایجاد راه دسترسی قرار گرفته است.

او اضافه کرد: غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره‌ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم‌آباد قرار دارند.

حسن‌پور اظهار داشت: قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو انتخاب شده‌اند.

او در ادامه افزود: برای هر کشوری تنها یک اثر تاریخی به صورت سالانه ثبت جهانی می‌شود که امسال سهمیه ثبت جهانی سال ۲۰۲۴ ایران در یونسکو به لرستان اختصاص یافت و تلاش برای ثبت دره خرم آباد و قلعه فلک الافلاک ادامه دارد.

غار کلدر خرم آباد در پنج کیلومتری شمال شهر خرم آباد به شماره ۱۸هزار و۷۹۶ در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است، پارینه سنگی میانه منتسب به دوره زیست انسان‌های نئاندرتال و غار کلدر در مبحث پارینه سنگی جدید (دوران زیست انسان‌های هوشمند (Home-Sapiens با قدمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ سال، تا به امروز قدیمی‌ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران است.

مطالعات باستان‌شناسی در غار کلدر خرم‌آباد نتایج جدیدی از قدمت دره خرم‌آباد را نشان داد که قدمت این منطقه را از ۴۰ هزار سال به ۵۴ هزار سال پیش رسانده است.

در مطالعات سال گذشته بخشی از جمجمه انسان هوشمند در غار کلدر خرم‌آباد کشف شد که به این غار جایگاه جهانی بخشیده و تکمیل کننده نظریات کارشناسان پیرامون فرآیند موج دوم مهاجرت انسان‌های هوشمند یا هموساپین به اروپا است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر