صدف سرداری
روزنامهنگار
صدف سرداری
۱۹ تیر ۱۴۰۳
موضوعات محیطزیستی در سینمای ایران تُنُک است
«هَبوب»؛ بادی که با خودش خاک را از صحرا میآورد و به سر و صورت خوزستاننشینان میریزد. در اهواز، کوت عبدالله و باقی شهرها و روستاها، مردم با هبوب نفسشان تنگ میشود و خاک پلکهایشان را میپوشاند. سهم خوزستانیها از این همه مصیبت در رسانهها تنها یک تیتر تکراری است. در این میانه اما کسانی تلاش کردهاند به شکلی متفاوت صدای نفس بهتنگآمدۀ مردم این استان باشند. «مهسا سامانی» یکی از آنان است که انیمیشنی به نام «هبوب» را کارگردانی کرده و دربارۀ آن با «پیام ما» به گفتوگو نشسته است.
صدف سرداری
۱۷ تیر ۱۴۰۳
«روزهای عالی»؛ قصیدهای برای توالتهای عمومی توکیو
همه باید به یک میزان به توالتهای عمومی تمیز و مناسب دسترسی داشته باشند؛ ثروتمند و فقیر یا پیر و جوان ندارد. بازتاب این ایده را میتوان در فیلم «روزهای عالی» ساخته «ویم وندرس» دید که در سال ۲۰۲۳ اکران شد. وندرس دستشوییهای عمومی توکیو را انتخاب کرد تا طی یک روایت، مضامین تنهایی، سادگی و زیبایی زندگی روزمره را نشان دهد.
صدف سرداری
۲۲ خرداد ۱۴۰۳
بزرگترها به ما شک داشتند
زمانی که دمای هوا در اوکلندِ کالیفرنیا از ۹۰ درجه فارنهایت میگذرد، واحدهای تهویۀ مطبوع کوچک در کلاسهای مدرسۀ «ملروز لیدرشیپ» نمیتوانند با سرعت کار کنند. بنابراین، دانشآموزان مقطع متوسطۀ این مدرسه شروع به طراحی و پیادهسازی ایدههای خود برای حل این موضوع کردند؛ آنها پساز تحقیق و برنامهریزی، پیشنهاد نصب یک پمپ حرارتی در محوطۀ مدرسه را دادند.
صدف سرداری
۲۱ خرداد ۱۴۰۳
طرد معلولان از کتابخانهٔ ملی
سال ۱۳۸۲ کتابخانۀ نابینایان و کمبینایان در بزرگترین گنجینۀ ملی و ادبی ایران راهاندازی شد. سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران با هدف تأمین نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی افراد نابینا كه فاقد امكان استفاده از كتابهای چاپی و هرگونه مواد دیداری شنیداری هستند، امکاناتی چون کتابهای گویا و بریل را در نظر گرفته بود. اما حالا در آییننامۀ جدید پذیرش و عضویت در این کتابخانه، عضویت افراد مختلف محدود و بند مربوط به عضویت افراد دارای معلولیت حذف شده است. حذفی که به گفتۀ مدیر کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، یک «طرد مدرن» به نظر میآید.
صدف سرداری
۲۰ خرداد ۱۴۰۳
هنر روایتِ محیطزیست
اولین روز هفته، در شلوغی خیابانهای پایتخت و در هرم گرما، از قشرهای مختلف دور هم جمع شدند تا از هنر و محیطزیست بگویند. ازآنجاکه دیگر محیطزیست را نمیتوان جدا از جنبههای متفاوت زیست امروزهمان دید، رابطۀ آن با هنر هم معانی مختلفی پیدا میکند. رویداد «هنر و محیطزیست» بههمینمنظور و بهمناسبت روز جهانی محیطزیست در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و فعالان محیطزیست و هنرمندان، روز شنبه نوزدهم خردادماه، برای سخنرانی در این رویداد حضور پیدا کردند. رویدادی که در آن هم از مزایای روایتگری هنر گفته شد و هم در نقد آن.
صدف سرداری
۶ خرداد ۱۴۰۳
خاک، بهعنوان ماده خام
«تبدیل مواد خام از خاک به ساختمان»؛ این ایدهای است که بسیاری از معماران آمریکای لاتین از آن استقبال میکنند و نشان میدهد که کمبود منابع اگرچه میتواند دلهرهآور باشد، اما همچنین فرصتی مناسب برای خلاقبودن است. استفاده از مواد استخراجشده از خاک محلی هدفی دوگانه دارد. در یکسری از مناطق، استفاده از مواد محلی است زیرا مواد صنعتی مانند بتن و فولاد گران تمام میشود. همچنین اغلب به حملونقل در مسافتهای طولانی نیاز دارند و به هزینه آنها میافزاید. از نظر محیط زیستی، استفاده از منابع محلی، نیازهای حملونقل و انتشار کربن را کاهش میدهد که در نوع خود تلاشی برای پایداری است.
صدف سرداری
۵ خرداد ۱۴۰۳
یکی از مترجمان ادبیات کودک کم شد
«انگار که ملائکهٔ بهشت پخته بودنش...» این آخرین جملهای بود که در استوری صفحهٔ اینستاگرامش نوشت. احتمالاً همان لحظهها داشت جملاتی را بهسادگی به زبان میآورد و هیچکس نمیدانست از چند ساعت بعد، «آخرینبار» را میتوان برای او به کار برد. احتمالاً فکرهای بزرگ در سر داشت، احتمالاً میخواست ترجمه کند، زندگی کند، بنویسد. اما خبر چند ساعت بعد منتشر شد: «نیلوفر امرایی، مترجم و روزنامهنگار درگذشت.» و چند دقیقه بعد نیز فضای مجازی پر شد از افسوس از دستدادنش و تسلیت به خانوادهٔ او.
صدف سرداری
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
راهحلهایی نوآورانه برای معماری بدون پلاستیک
زمانی که این مطلب را میخوانید با پلاستیکهای مختلفی احاطه شدهاید. حضور آنها در اطرافتان تصادفی نیست. در واقع تطبیقپذیری پلاستیک باعث شده که کاربردهای مختلفی داشته باشد. بادوامی، سازگاری و آسانی برای تولید؛ ویژگیهای پلاستیک است که به گفته سازمان ملل موجب شده، معادل ۲ هزار کامیون زباله در سال تولید شود. ساختمانسازی هم مستثنی از این قضیه نیست. در ساختمانها پلاستیک در همه مواد مختلف وجود دارد که همین موضوع بر بحرانهای محیط زیستی میافزاید. به همین منظور، جستوجوی جایگزینهای بدون پلاستیک میتواند مسیری را مشخص کند که در آن معماری به تدریج خود را از این مواد آلاینده جدا و راهحلهای پایداری را ترویج کند؛ مسیری که در نهایت به حفظ محیط زیست ختم میشود.