پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خراسان در بحران

«پیام ما» تبعات موج سرما در خراسان رضوی را بررسی می‌کند

خراسان در بحران

در ایران «زمستان سخت» فرا رسیده و برخی به طعنه و شوخی از برگرداندن هیزم‌هایی که برای اروپایی‌ها فرستاده بودیم صحبت می‌کنند.





خراسان در بحران

۲۶ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۸

|پیام ما| «اروپا از زمستان سخت عبور کرد»، روزنامه وال‌استریت ژورنال ضمن برشمردن برنامه‌های کشورهای مختلف برای استفاده از منابع جایگزین اعلام کرد که در سایه برنامه‌های آموزشی و استفاده از منابع دیگر این قاره توانسته است در برابر شوک‌های انرژی خارجی از اقتصاد خود مراقبت کند و به سلامت از این گردنه بگذرد. در ایران اما «زمستان سخت» فرا رسیده و برخی به طعنه و شوخی از برگرداندن هیزم‌هایی که برای اروپایی‌ها فرستاده بودیم صحبت می‌کنند. خراسان رضوی یکی از استان‌‌هایی است که از موج سرما به شدت تاثیر گرفته و با قطعی گاز در بخش‌هایی از شهرها و روستاهای خود مواجه بوده است. به طوری که جواد اوجی وزیر نفت در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد: اکنون شبکه گاز در سراسر کشور پایدار است و تنها ۱۷ هزار مشترک در شهرستان تربت جام از نعمت گاز بی‌بهره شدند. ساعتی بعد اما حسین جمشیدی، فرماندار تربت جام در خراسان رضوی، گفت: گاز ۲۵ هزار مشترک قطع است و امشب با توزیع سوخت جایگزین برای همه مردم وسایل گرمایشی تهیه می‌کنیم.

 

«لیلا» ساکن نیشابور از این صحبت می‌کند که وضعیت زندگی‌اش با کره شمالی قابل مقایسه است،‌ اینکه چرا کره شمالی مشخص نیست شاید از آن رو که هر چیز دارای سهمیه‌ای است. او می‌گوید اینجا نان هم پیدا نمی‌شود،‌ گاز نیست و نانوایی‌ها تنها در شیفت صبح کار می‌کنند. مادر و پدرش هر دو برای خرید نان رفته‌اند و سهم‌شان تنها دو نان بوده است. نرگس، ساکن شهرک توحید سبزوار، بعد از یک روز قطعی گاز در دمای منفی 5 درجه،‌ تازه یکشنبه ساعت 11 گاز خانه‌شان وصل شده است. نرگس خوش‌شانس است که همسرش معلم روستا بوده و با گازکشی روستا،‌ چراغ نفتی را به خانه آورده است. آنها توانسته‌اند شب سرد زمستانی را با چراغ نفتی بگذرانند. همه مانند نرگس خوش‌شانس نبودند و تصاویری از استفاده از هیزم و روشن کردن آتش برای پخت غذا و نان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
علاوه بر شهرک توحید سبزوار،‌ در بردسکن هم گاز قطع شده بود، البته فرماندار این شهر از وصل شدن مجددا آن البته برای 80 تا 85 مناطق خبر داده است. علی دهقان‌زاده در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرد: هرچند بیشترین مشکل ما در منطقه شهرآباد و قسمتی از انابد بود اما خوشبختانه کل بخش شهرآباد و شهر انابد به شبکه گاز پیوست و روستاهایی هم که در همین مسیر قرار داشتند، گازدار شدند.
با این حال به گفته او در حال حاضر گاز حدود ۱۵ تا ۲۰ روستا قطع است که بیشترین موارد مربوط به دهستان درونه و روستاهای همجوار است. در همین رابطه هلال احمر وارد کار شده و 200 والر را به متقاضیان تحویل می‌دهد.
اسکان‌های اضطراری در خراسان رضوی
روز شنبه 24 دی در شهرستان مه‌ولات گاز 9 روستای بخش مرکزی قطع شد و فرماندار این شهرستان از تشکیل ستاد مدیریت بحران به دنبال آن خبر داد. پس از این جلسه بود که گاز مشترکان غیرخانگی را قطع کردند تا خانوارها بتوانند گاز خود را تامین کنند. مجتبی علی‌نژاد با این حال با بیان اینکه اسکان‌های اضطراری در این شهرستان پیش‌بینی شده، گفت: در شهر فیض‌آباد سه مکان و در هر کدام از روستاها یک حسینیه برای اسکان اضطراری پیش‌بینی و مجهز به تجهیزات گرمایشی شده‌اند.

به گفته فرماندار تربت حیدریه برای جلوگیری از قطع گاز مشترکان خانگی گاز شرکت‌ها، مرغداری‌هایی که هنوز جوجه‌ریزی نکرده‌اند، بنگاه‌های معاملاتی، مدارس، دانشگاه‌ها و… قطع و برای برخی مساجد محدودیت‌ تعیین شده است

همزمان با مه‌ولات در تربت‌ حیدریه هم قطع گاز باعث شد علی‌اکبر کی‌پور، فرماندار، ناچار به واکنش شود. او گفت: آنچه بعضا در فضای مجازی و از طریق رسانه‌های غیررسمی در مورد قطع سراسری گاز مشترکان خانگی در این شهرستان مطرح می‌شود، صحت ندارد. اگر قطع موردی گاز در برخی محلات شهری و دیگر مناطق حومه این شهرستان اعلام می‌شود، علت آن افت فشار گاز و یخ زدن علمک‌هاست و این موضوع ارتباطی به محدودیت‌های ایجاد شده در مصرف گاز ندارد.
در این شهر هم مانند مه‌ولات گاز برخی سازمان‌ها و مراکز قطع شد. به گفته فرماندار تربت حیدریه برای جلوگیری از قطع گاز مشترکان خانگی گاز شرکت‌ها، مرغداری‌هایی که هنوز جوجه‌ریزی نکرده‌اند، بنگاه‌های معاملاتی، مدارس، دانشگاه‌ها و… قطع و برای برخی مساجد محدودیت‌ تعیین شده است.
او درباره مکان‌های اضطراری برای اسکان مردم بیان کرد: ضمن اینکه در نقاطی از شهر و روستاها مکان‌هایی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده، تعداد ۲۰۰ چراغ نفتی و همچنین پتوی مورد نیاز نیز تهیه شده است.
در همین حال که مردم در بیم قطعی گاز در دمای کمتر از منفی 5 درجه قرار داشتند، در تایباد گروهی از مردم تلاش می‌کردند با هر وسیله‌ای که هست خودشان را گرم نگه دارند، همین موضوع سبب شد در این شهر 10 نفر بر اثر مسمومیت روانه بیمارستان شوند. مهدی دونده، فرماندار این شهر در این زمینه گفت: طی تماس با اورژانس ۱۱۵ و اعلام گزارشاتی مبنی بر مسمومیت ۱۰ نفر از شهروندان که از ۲ خانواده سه و هفت نفره بودند، بلافاصله نیروهای اورژانس به محل رفتند و حادثه‌دیدگان به بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شهر تایباد اعزام شدند. ۲ خانواده مذکور از شعله‌های گاز خوراک‌پزی برای گرم کردن استفاده کرده بودند که دچار مسمومیت مونوکسید کربن شدند.
او تاکید کرد: با توجه به برودت هوا و سرمای شدید از شهروندان تقاضا داریم برای گرم کردن خانه یا اتومبیل خود از وسایل گازسوز نامناسب استفاده نکنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی: با توجه به شرایط بحرانی در مصرف انرژی ما نیز از زائران و مسافران درخواست داریم از سفر به مشهد در حال حاضر خودداری کنند

کاشمری‌ها دیگر شهروندان ساکن خراسان رضوی بودند که قطعی گاز را تجربه کردند. امیر دایی، فرماندار این شهر در گفت‌وگویی با مهر بیان کرد: با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز از صبح امروز شاهد قطعی گاز در برخی از نقاط ‏شهرستان بودیم که امیدواریم با صرفه جویی و مدیریت مصرف از سوی همه هم‌استانی‌ها و مردم عزیز مجدداً شبکه گاز خانگی به ‏حالت عادی برگردد.‏
به گفته او برای رفاه حال مردم تعداد ۸ حسینیه و بقاع متبرکه از جمله امام‌زاده سید حمزه(ع)، سید مرتضی(ع)، ‏زیارتگاه شهید مدرس(ره)، حسینیه مهدیه کاشمر، حسینیه حسینی، حسینیه امام رضا، موسی ابن جعفر، چهارده معصوم و تکیه امام علی، تکیه ‏حیدری به سوخت جایگزین تجهیز شده‌اند و آماده خدمات‌دهی به مردم هستند. ‏دایی افزود: پیرو مصوبات ستاد بحران شهرستان ۲۵ نانوایی به سوخت جایگزین مجهز شده‌اند و شهروندان می‌توانند نان مورد نیاز خود را از این مراکز تأمین کنند،‌ همچنین شهروندانی که نیاز به نفت سفید دارند می‌توانند برای تأمین سوخت مورد نیاز وسایل گرمایشی خود به مرکز ‏توزیع سوخت در خیابان قائم مراجعه و نفت مورد نیاز خود را تهیه کنند.
در مشهد هم همزمان با این شهرها و روستاها،‌ دانشجویان دانشگاه فردوسی از سرمای شدید و کمبود سیستم‌های گرمایشی به روشن کردن گازهای خوراک‌ پزی روی آوردند و تصاویری از دانشجویانی که با چند لایه پتو تلاش داشتند خود را گرم کنند در شبکه‌های اجتماعی به سرعت دست به دست شد.
بخاری برقی گران نشده است
ترس از قطعی گاز در کنار برودت هوا باعث شد خبری در بین مردم این شهر دست به دست شود که از افزایش قیمت شدید بخاری‌های برقی حکایت داشت. این خبر البته از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد تکذیب شد. رسول ابن‌الرضا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قیمت این کالا بر اساس کیفیت و امکانات آن بین ۳۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان است، بخاری برقی در بازار به مقدار زیاد وجود دارد. در چند روز اخیر خرید بخاری برقی افزایش پیدا کرده اما مربوط به استقبال مردم مشهد نبوده بلکه سفارش‌ از سمت همکاران ما نسبت به قبل افزایش پیدا کرده که برای شهرستان‌ها خریداری شده است.
به گفته او بخاری برقی در بازار به مقدار زیاد وجود دارد، کمبود نداریم و مردم نیز می‌توانند این کالا را به راحتی تهیه کنند. دما هم رو به افزایش است و احتمالا نیاز چندانی به بخاری برقی نخواهد بود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد با اشاره به اینکه بخاری برقی بیشتر به افغانستان و عراق صادر می‌شود، اضافه کرد: این محصول مصرف داخلی زیادی ندارد و در حال حاضر به دلیل سرما و برای کاهش مصرف گاز خرید بخاری برقی افزایش داشته است. حجم زیادی از بخاری برقی در مشهد به افغانستان صادر می‌شود.
در عین حال برای کاهش مصرف گاز، یکی از صنایعی که تحت تاثیر قرار گرفت‌، صنعت گردشگری بود و مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد: با توجه به حضور زائران و ضرورت میزبانی، خدمات‌رسانی به زائران با حداقل مصرف انرژی انجام می‌شود.
سید جواد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا درباره خدمت‌رسانی تاسیسات گردشگری استان به زائران و مسافران بیان کرد: با توجه به لغو برنامه‌های جابه‌جایی زائران و مسافران در سیستم‌های حمل‌ و نقل و اجبار آنها به اسکان در هتل‌ها و مراکز اقامتی، این مجموعه‌ها با حداقل مصرف انرژی فعالیت می‌کنند.
به گفته او با توجه به برودت و سرمای شدید هوا در روزهای اخیر و با تدابیر صورت گرفته برای کاهش مصرف انرژی در تاسیسات گرمایشی و روشنایی، تصمیم گرفته شد تا مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی و موزه‌های استان به مدت ۲ روز تعطیل باشند. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اطلاعیه استانداری که از زائران خواسته شده سفرهای غیرضروری به مشهد را به زمان دیگری موکول کنند، اضافه کرد کرد: با توجه به شرایط بحرانی در مصرف انرژی ما نیز از زائران و مسافران درخواست داریم از سفر به مشهد در حال حاضر خودداری کنند.
زمستان سخت ایران را درگیر خود کرده و خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که به شدت از آن تاثیر پذیرفته است. راهکار از نظر بسیاری از مسئولان و متولیان،‌ آگاهی‌بخشی و صرفه‌جویی از سوی مردم است. برخلاف اروپایی‌ها که پیش از رسیدن به فصل سرما دراین‌باره که زمستان سختی خواهند داشت هشدارهای لازم را داده و راهکارهای مختلف را پیش‌بینی و اجرا کرده‌ بودند،‌ در ایران برنامه‌ای مشخص برای گذراندن این دوره وجود نداشت و در کنار آن بخش‌‌های فرهنگی و آموزشی جدی گرفته نشد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر