پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ثبت جهانی یلدا چه منافعی برای ایران دارد؟

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران پاسخ داد

ثبت جهانی یلدا چه منافعی برای ایران دارد؟





ثبت جهانی یلدا چه منافعی برای ایران دارد؟

۱ دی ۱۴۰۱، ۱:۳۸

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران گفت: با ثبت یلدا توسط ایران علامت سوالی برای جهانیان به وجود می‌آید که در ادامه آن گردشگران دنبال مشاهده این مراسم و تجربه آن از نزدیک خواهند بود. فرید جواهرزاده با اشاره به اهمیت ثبت جهانی یلدا در میراث ناملموس جهانی به ایسنا توضیح داد: در یونسکو چند نوع ثبت جهانی در آثار میراث فرهنگی وجود دارد که میراث ناملموس مانند شب یلدا، هنر ساختن و یا نواختن عود و نوروز یک بخش با اهمیت آن به شمار می‌رود.
او تصریح کرد: زبان، تاریخ و پیشینه باستان‌شناسی ایران نشان از گستردگی قلمرو فرهنگی دارد که کشورهای بسیاری در منطقه در این قلمرو جای می‌گیرند. به همین دلیل است که آثار ناملموس فرهنگی که به صورت مشترک ثبت و ارائه می‌شود، بسیاری از کشورهای منطقه در آن نقش ایفا می‌کنند. این آثار از جمله یلدا و نوروز می‌تواند نشان‌دهنده مباحث فرهنگی کشورهای حوزه ایران فرهنگی باشد که چندین کشور در آن سهم و دخالت دارند. بنابراین ثبت مشترک آثار در فهرست میراث جهانی باعث تقویت ارزش‌ها، اشتراکات و تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود. رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران درباره منافع ثبت آثار فرهنگی در یونسکو نیز گفت: بر اساس کنوانسیون جدید یونسکو هر کشور سالانه یک پرونده در سطوح مختلف می‌تواند ثبت کند. اگر بتوانیم یک پرونده ثبتی و یا چند پرونده به صورت مشارکتی داشته باشیم، در وهله نخست تعداد آثار ثبتی افزایش پیدا می‌کند. یکی از موضوعات مهم این است که داشته‌های فرهنگی هر کشور توسط یونسکو ارزیابی و جدول‌گذاری می‌شود؛ به عنوان مثال ایران در حال حاضر رتبه نهم رده‌بندی ثبت آثار را در اختیار دارد.
جواهرزاده تصریح کرد: مزایای ثبت جهانی می‌تواند مصوبات علمی و عملی تمام کشورها را تامین کند. ثبت آثار در یونسکو سرمایه اجتماعی دارد و می‌تواند کمک‌های مالی از مراکز بین‌المللی دریافت کند. به عنوان مثال پس از زلزله بم بخشی از ارگ بم را از دست دادیم اما به واسطه اینکه ارگ بم ثبت جهانی شده بود، یونسکو در بازسازی و ترمیم آن به کمک ایران آمد.
رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اضافه کرد: با ثبت یلدا توسط ایران علامت سوالی برای جهانیان به وجود می‌آید که در ادامه آن گردشگران به دنبال مشاهده این مراسم و تجربه آن از نزدیک خواهند بود. بنابراین می‌توانیم رویدادهایی در این حوزه ایجاد کنیم که به طور مستقیم تاثیر خوبی روی گردشگران گذاشته و به نوعی توجه مردم دنیا را به ایران جلب خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر