پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دلجویی از پزشکان دل‌آزرده

شماری از اعضای سازمان نظام پزشکی کشور با دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور گفت‌وگو کردند

دلجویی از پزشکان دل‌آزرده

پزشکان خواستار حفظ حرمت جامعه پزشکی شده و با تاکید بر لزوم حفظ محرمانگی اسرار بیماران و پیشگیری از استفاده نادرست از نمادهای پزشکی، تضمین امنیت فضای اعتراض را از وظایف حاکمیت دانستند





دلجویی از پزشکان دل‌آزرده

۱۱ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۵

| پیام ما | چهارشنبه پیش روز تلخی برای جامعه پزشکی کشور بود. روزی که تجمع مسالمت‌آمیز پزشکان مقابل ساختمان نظام پزشکی کشور به خشونت کشیده شد. حال اما آنطور که روابط عمومی سازمان نظام پزشکی خبر داده، دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی و دبیر شورای امنیت کشور (شاک) در دیدارهایی جداگانه با ارکان سازمان نظام پزشکی و به گفت‌وگو با آنها نشسته و از آنان دلجویی کردند.

 

درست یک هفته از چهارشنبه چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۱ می‌گذرد؛ روزی که پزشکان می‌خواستند با حضور مقابل ساختمان نظام پزشکی کشور به‌طور مسالمت‌آمیز تجمع کنند تا خواسته‌های هشت‌گانه‌ای را که پیش‌تر اعلام کرده بودند، پیگیری کنند. پزشکانی که از اینجا و آنجا خود را به خیابان کارگر شمالی و حوالی کوی دانشگاه رساندند، با جوی سنگین و حضور پرشمار نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شدند. فضایی امنیتی که عملاً مانع از برگزاری این تجمع شد و شماری از این پزشکان در روایت‌هایی که از ساعاتی پس از آن دقایق پرالتهاب تا چند روز بعد به شیوه‌ها و از تریبون‌های گوناگون به دست دادند، از «برخورد خشن نیروهای انتظامی و امنیتی» گفتند و اینکه چطور حتی رئیس و قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی پایتخت از گزند این برخورد خشن مصون نماندند. آن هم در حالی که این دو مقام ارشد در سازمان نظام پزشکی تهران صرفاً سعی در جلوگیری از تشدید خشونت و ضرب و شتم پزشکان معترض، به‌خصوص پزشکان زن حاضر در محل تجمع داشتند و البته ناکام مانده و خودشان هم مورد برخورد فیزیکی قرار گرفتند. همین هم باعث شد که هنوز ساعتی از انتشار نخستین تصاویر و اخبار از این رویداد تلخ در شبکه‌های اجتماعی نگذشته، رئیس و قائم‌مقامش در سازمان نظام پزشکی تهران در اعتراض به این اوضاع استعفا کردند. هرچند با استعفای سید موید علویان از ریاست سازمان نظام تهران مخالفت شد و از سرنوشت استعفای محمد رازی از قائم‌مقام این سازمان، خبر موثقی در دست نیست و هرچه هست، شنیده‌ها و اخبار غیررسمی است.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در این نشست گزارشی از پیشرفت‌های جامعه پزشکی در حوزه‌های مختلف و ساختار سازمان نظام پزشکی و حوادث چهارم آبان‌ماه ارائه کرد و در ادامه از لزوم اعتراض جامعه پزشکی با رعایت اصول و پیشگیری از هرگونه اغتشاش و نا امنی در فضای شغلی و آسیب به اموال مردم سخن گفت.

اما در شرایطی که همان روز برخی منابع خبری و خبرگزاری نزدیک به دولت سیزدهم از جمله خبرگزاری فارس، بدون اشاره به آنچه مانع از تجمع پزشکان مقابل ساختمان نظام پزشکی شد، از این نوشتند که به‌دلیل بی‌توجهی و عدم همراهی پزشکان با معترضان، تجمعی مقابل ساختمان نظام پزشکی تشکیل نشد، روز گذشته روابط عمومی سازمان نظام پزشکی از برگزاری جلسات جداگانه رئیس‌کل و ارکان سازمان نظام پزشکی با دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی و دبیر شورای امنیت کشور خبر داده است. جلساتی که البته مشخص نیست دقیقاً چه روز یا روزهایی برگزار شده اما می‌توان گفت که بی‌تردید در یکی از همین شش، هفت روز گذشته برگزار شده است.
بر اساس این گزارش رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در توضیحاتی که در خصوص نخستین نشست یعنی نشست ارکان سازمان نظام پزشکی با دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی برگزار شده، دریابان علی شمخانی پس از تقدیر و تشکر از خدمات پزشکان به‌ویژه در مبارزه سال‌های گذشته با همه‌گیری کرونا، جامعه پزشکی را «یکی از ستون‌های اعتماد کشور» و «پرچمدار پیشرفت و عزت ایران در جهان» توصیف و تاکید کردند که به همین دلیل این صنف همواره مورد طمع دشمن بوده است. محمد رئیس‌زاده که با اشاره به گزارشی که در این نشست در ارتباط با شرایط جامعه پزشکی و ساختار سازمان نظام پزشکی به‌عنوان بزرگترین سازمان مردم‌نهاد کشور به دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی ارائه شد، از بیش از ۸۰ میلیون خدمت این سازمان به مردم در ماه گفته و تاکید کرده که سازمان نظام پزشکی، قدیمی‌ترین نهاد صنفی با وظایف حاکمیتی است که بدون بودجه دولتی و با حق عضویت اعضای خود اداره می‌شود. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی که اهمیت اظهار نظر جامعه پزشکی را امری بدیهی می‌داند، از گلایه‌مندی پزشکان نسبت‌به وقایع چهارم آبان‌ماه و برخوردهای صورت گرفته با آنان در مقابل و اطراف ساختمان سازمان نظام پزشکی سخن گفت و با اشاره به بازداشت شماری از پزشکان در همان روز، گفته اکثر پزشکان بازداشتی آزاد شده‌اند. رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت که در ادامه این نشست برخی اعضای سازمان نظام پزشکی نیز به بیان دیدگاه‌های خود در مورد وقایع اخیر و نقش و جایگاه جامعه پزشکی و انتقاد از برخی برخوردهای صورت گرفته با اجتماع‌کنندگان پرداختند اما توضیح بیشتری به‌دست نداده است.

یک عضو هیات‌رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی با بیان اینکه هفته گذشته تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار شد اما برخورد نامناسبی با جامعه پزشکی صورت گرفت، گفته است: رابطه مردم با حکومت رابطه ارباب و رعیتی است و نباید خدمتگزاری به مردم فراموش شود

این نشست اما تنها جلسه پزشکان و اعضای سازمان نظام پزشکی با مقام‌های ارشد امنیتی کشور در روزهای گذشته نبوده و بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی، رئیس‌کل و سایر ارکان سازمان نظام پزشکی بجز گفت‌وگو با علی شمخانی، با سید مجید میراحمدی نیز که در حال حاضر در قامت معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و البته دبیر شورای امنیت کشور (شاک) فعالیت می‌کند، به گفت‌وگو نشسته‌اند. نشستی که در پی حوادث و رویدادهای اخیر و نارضایتی جامعه پزشکی از حوادث رخ داده تشکیل شده و در آن نیز همچون دیدار پزشکان با شمخانی، بر ضرورت حفظ حرمت جامعه پزشکی و پیشگیری از استفاده نادرست از نمادهای پزشکی و درمانی تاکید شده است.
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی که در این نشست هم ابتدا گزارشی از پیشرفت‌های جامعه پزشکی در حوزه‌های مختلف و ساختار سازمان نظام پزشکی و حوادث چهارم آبان‌ماه ارائه کرد، از لزوم اعتراض جامعه پزشکی با رعایت اصول و پیشگیری از هرگونه اغتشاش و نا‌امنی در فضای شغلی و آسیب به اموال مردم سخن گفته است. همچنین در ادامه این نشست، شماری از اعضای سازمان نظام پزشکی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتشان پرداخته و از فعالیت‌ها و خدمات جامعه پزشکی، ناملایمات و نارضایتی بخش بزرگی از جامعه از وضعیت حاکم، حق اعتراض شهروندان و نیز آنچه در جریان تجمع روز چهارم آبان‌ماه پزشکان مقابل ساختمان نظام پزشکی گذشت، سخن گفتند. چنان‌که یک عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ که نظام سلامت را از جمله پنج دستاورد ارزشمند کشور توصیف کرده، در توضیح این نکته بر اهمیت و ارزش نیروی انسانی و جانفشانی جامعه پزشکی در مواجهه با همه‌گیری کرونا تاکید کرده است. علی دباغ که جامعه پزشکی را گوهری توصیف کرد که باید حفظ شود، همچنین خاطرنشان کرد: باید در برابر نخبگان و جوانان جامعه پزشکی به گونه‌ای عمل کرد تا سربلند باشیم. بهزاد فرخزاد، یکی از اعضای سازمان نظام پزشکی، همچنین گفت: اگر مدیریت توسط برگزیدگان جامعه پزشکی صورت گیرد، خواسته‌ها و مطالبات در یک گفتمان مشترک انجام و جلوی سوءاستفاده‌کنندگان نیز گرفته خواهد شد. این در حالی بود که سعید ساعی از دیگر اعضای هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ نیز با اشاره به وقایع چهارم آبان‌ماه گفته بازداشت‌شدگان با رفتارهای ناشایستی روبه‌رو بودند.
این در حالی است که محمدرضا اقبالی، بازرس سازمان نظام پزشکی نیز با تاکید بر وظیفه همه پزشکان در راستای رسیدگی به بیماران به دور از نژاد، ملیت، مذهب و قومیت، گفته استفاده احتمالی از نمادهای پزشکی در هر شکل و عنوان خارج از حیطه درمان صحیح نیست که متاسفانه در این راستا بی‌مهری‌هایی نسبت به جامعه پزشکی روا داشته شده است. در ادامه سیدعلی‌اکبر سیدمهدی نیز در قامت یکی از اعضای شورا‌ی‌ عالی نظام پزشکی بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در نظام پزشکی‌ها و دانشگاه‌ها تاکید کرده و اردوان یاراحمدی که از اعضای هیات‌رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی است، با بیان اینکه تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار شد اما برخورد نامناسبی با جامعه پزشکی صورت گرفت، گفته است: رابطه مردم با حکومت رابطه ارباب و رعیتی است و نباید خدمتگزاری به مردم فراموش شود. همچنین عبدالرسول صداقت که از اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی است، خواستار فراهم شدن امکان برگزاری تجمعات با رعایت شرایط شده و فهیمه قاسمی، بازرس مجمع عمومی نظام پزشکی نیز ابراز امیدواری کرد که دستاورد این دست جلسات باب جدیدی برای گفت‌وگو و آزادی باشد.
در ادامه این نشست محمدهادی صادقی که در قامت نایب رئیس شورای‌ عالی نظام پزشکی اظهارنظر می‌کرد، سلامت و امنیت را دو بال مهم در هسته‌های تصمیم‌گیری خوانده و گفته است: لازم است فضایی مناسب برای تضارب آراء و افکار ایجاد شود؛ زیرا اصناف می‌توانند به‌طور مستقل مورد مشورت حاکمیت قرار گیرند. محمدرضا جباری از دیگر اعضای شورای ‌عالی نظام پزشکی نیز خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده است. همچنین در حالی که حسین مظلومیان از دیگر بازرسان مجمع عمومی نظام پزشکی از بی‌مهری به جامعه پزشکی گلایه کرد، سعید شاه قاسمی در قامت یکی از اعضای هیات رئیسه مجمع عمومی نظام پزشکی نیز خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی نظام با مردم باید از طریق حلقه‌های واسط که همان نظام‌های صنفی هستند، انجام شود و با کمک افراد فرهیخته از این شرایط عبور کنیم.
دبیر شورای امنیت کشور نیز در پایان با ابراز امیدواری نسبت‌به اینکه این نشست، سرآغاز گفت‌وگو و دارای نتایج مثبت برای جامعه پزشکی باشد، گفت: جامعه پزشکی به‌عنوان یک گروه مرجع اجتماعی نقش مهمی در آگاه‌سازی عمومی و اقناع مردم دارد. سید مجید میر‌احمدی با تاکید بر اهمیت سلامت و امنیت کنار یکدیگر، گفت: جامعه پزشکی نیز در این زمینه باید نقش ارزنده خود را ایفا کند.
بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی، در پایان این جلسه به حفظ حرمت جامعه پزشکی، دلجویی از شاغلان حرف پزشکی، حفظ محرمانگی اسرار بیماران، پیشگیری از استفاده نادرست از نمادهای پزشکی، حفظ و تبیین مرز اغتشاش و اعتراض به‌عنوان وظیفه حاکمیت و تضمین امنیت فضای اعتراض، افزایش همبستگی، درخواست مطالبات همراه با مهربانی و عطوفت و آزادی همکاران بازداشت شده و همچنین پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی و ایجاد بحران در فعالیت جامعه پزشکی تاکید شد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر