پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | توصیه‌های ضربتی برای کاهش آلودگی هوا

وزیر کشور به استانداران نامه نوشت :

توصیه‌های ضربتی برای کاهش آلودگی هوا





توصیه‌های ضربتی برای کاهش آلودگی هوا

۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۱

|پیام ما| پیش‌بینی کارشناسان از احتمال افزایش آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها در نیمه دوم سال حکایت دارد. در این شرایط وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور شماری از راه حل‌های مقطعی عبور از بحران تشدید آلودگی در فصل سرد سال را برشمرده است. محسن منصوری، استاندار تهران یکی از مسئولانی است که پیش از این در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در گفته بود: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار نیز روی این موضوع تاثیرگذار است. حالا احمد وحیدی در نامه‌ای به استانداران بر انجام اقداماتی همچون جلوگیری از مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها، جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و نظارت بر توزیع سوخت بنزین، نفت و گاز استاندارد در جایگاه های سوخت تاکید کرد.
به گزارش مهر، وحیدی با اشاره به نامه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ و نیز نامه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی این وزارتخانه در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۱ در‌باره انجام اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا با عنایت به فرارسیدن فصول سرد سال و لزوم پیشگیری جدی از افزایش آلاینده‌های جوی، بر اجرای اقداماتی مانند تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، رفع نواقص و آماده‌سازی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا جهت ارائه داده‌های مستمر و برخط، نظارت دقیق بر مراکز بازیافت و اسقاط خودرو در استان، پیگیری اجرای معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی با اولویت ساختمان‌های دولتی، مراکز اداری و مجتمع‌های تجاری، تدوین برنامه ویژه پایش و تشدید نظارت و تقویت پایش واحدهای آلاینده هوا، پایش سوخت وفق دستورالعمل ابلاغی و تشکیل به موقع کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوا تاکید کرد.
او در بخش دیگری از این نامه، انجام اقداماتی چون جلوگیری از مصرف نفت کوره در نیروگاه‌ها و صنایع داخل به ویژه پیرامون کلانشهرها، کنترل و نظارت مستمر بر مراکز معاینه فنی، تاکید بر نظارت پلیس راهور استان برای جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، دودزا و کاربراتوری و برنامه‌ریزی برای کاهش میزان کارکرد درجای کامیون‌ها و اتوبوس‌های مستقر در پایانه‌های حمل بار و مسافر را مورد تاکید قرار داده است.
وزیر کشور همچنین ممنوعیت انجام فعالیت‌های عمرانی در حاشیه و مجاورت شهرها و همسو با بادهای غالب که منجر به تولید ذرات معلق می‌شود، تشکیل به موقع جلسات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا و نظارت دقیق بر اجرای مصوبات آن، نظارت بر توزیع سوخت بنزین و نفت و گاز استاندارد در چایگاه‌های سوخت شهری و به ویژه کلانشهرها و نیز تسریع در اجرای طرح کهاب در جایگاه‌های بنزین، انبارهای نفتی و کامیون‌های حامل سوخت در استان را ضروری دانست.
وحیدی در ادامه خواستار برگزاری جلسات کارگروه آلودگی هوا در غیر از مواقع اضطرار آلودگی هوا، اعمال نظارت وزارت کشور از طریق استانداران بر دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک و پایش دقیق‌تر از عملکرد استان و اقدامات بایسته با متخلفین در صورت مشاهده تعلل یا قصور احتمالی در حصول نتایج مورد انتظار شد.
موارد مورد اشاره در نامه وزیر کشور هر چند جملگی همان مواردی است که سالهاست کارشناسان بر لزوم رعایت آن تاکید می‌کنند اما روشن نیست با توجه به لزوم همکاری میان دستگاه های اجرایی مفاد این نامه تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

یک دختر دستفروش ۱۰ ساله حوالی محله تهرانپارس تهران گمشده است

یازده روز بی‌خبری از «بی‌بی زلیخا»

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *