پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعداد یوزپلنگ‌های توران به 4 فرد رسید

ثبت تصاویری جدید از یک خانواده یوزپلنگ

تعداد یوزپلنگ‌های توران به 4 فرد رسید





تعداد یوزپلنگ‌های توران به 4 فرد رسید

۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

با ثبت تصاویر جدید از یک خانواده یوزپلنگ به نام «هَرب» به همراه دو توله یوز، تعداد توله‌های امسال توران به عدد ۴ فرد رسید.
انجمن یوزپلنگ ایرانی از مشاهده یوزپلنگی به نام «هَرب» که از ماده یوزپلنگ‌های شناخته‌شده در توران به همراه توله‌هایش خبر داد. تصویر این دو توله یوز آسیایی برای اولین بار در سال جاری در دوربین‌های تله‌ای ثبت شده است. ثبت این تصاویر در حالی است که پیش از این هیچ‌گونه مشاهده‌ای از حضور خانواده دوم در سال ۱۴۰۰ به ثبت نرسیده بود.
در این مدت کارشناسان انجمن محیط‌بانان از نبود «هَرب» بسیار نگران بودند چرا که توله‌های این یوز سال گذشته پس از بالغ شدن از مادر جدا شده بودند نسبت به نگرانی‌ها از مشاهده نکردن «هَرب» که در ماه‌های اخیر پایان داد در جدیدترین تصاویر خانواده تلخاب نیز در آن سوی پارک به ثبت رسیده‌اند که تصاویرشان متعاقباً منتشر می‌شود.
به گزارش مهر، این خانواده سه نفره متشکل از یک مادر و دو توله توسط دوربین‌های تله‌ای در چند نقطه از پارک ملی توران ثبت شدند. در اردیبهشت ماه نیز این خانواده از سوی محیط بانان توران مشاهده شده بودند که عکس‌های جدید نشان دهنده سلامتی هر دو توله در این مدت است.
مادر این توله‌ها به اسم مادر تلخاب یوزپلنگی توانمند است که سال گذشته نیز سه توله خود را با موفقیت بزرگ کرده بود. لازم به ذکر است یوزپلنگ‌های دیگری نیز در این مدت توسط دوربین‌های تله‌ای ثبت شده‌اند که نتیجه شناسایی آنها متعاقباً اعلام می‌شود.
این تصاویر امیدبخش در مطالعه مشترک انجمن یوزپلنگ ایرانی و اداره کل حفاظت محیط زیست جهت بررسی وضعیت جمعیت یوزپلنگ ایرانی در توران به ثبت رسیده‌اند. این مطالعه تا نیمه پاییز سال جاری ادامه خواهد داشت. انجمن امیدوار است تا آن زمان تمام خانواده‌های این منطقه را شناسایی کند.
«هرب» نام محدودهای در پارک ملی توران است که این ما در سال‌های گذشته با توله‌های خود در آن توسط دوربین طلایی به ثبت رسیده بود.
یوزپلنگ آسیایی یکی از نادرترین و تهدید شده‌ترین گربه‌سانان جهان است و در بالاترین طبقه حفاظتی فهرست سرخ IUCN یعنی در طبقه «در آستانه انقراض» جای گرفته است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *