پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کاهش ۱.۹۶ میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد

کاهش ۱.۹۶ میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه





۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از کاهش ۶۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه خبرداد.
یاسر رهبردین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه به ایرنا گفت: «تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۷۴ متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۳۴ متر بود و آمار مقایسه‌ای نشان از کاهش ۶۰سانتی‌متری تراز دریاچه دارد.»
او با اشاره به کاهش ۱۳۳۴ کیلومتری وسعت دریاچه عنوان کرد: «وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۲۳۷ کیلومتر‌مربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۶۰۷ کیلومتر‌مربع بود.»
رهبردین افزود: «در حال حاضر دریاچه ارومیه ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۴ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب بود. حجم آب دریاچه یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.» بر این اساس حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزدیک به پنج میلیارد متر‌مکعب ارزیابی شده بود، هم اینک ۴۰ درصد کاهش یافته است. معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز به ایرنا گفته است که «امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و روان‌آب‌ها، تامین حقابه دریاچه ارومیه با مشکل مواجه شده» هرچند که «محیط زیست مکاتبات لازم را انجام داده ولی تاکنون رهاسازی حقابه این دریاچه مقدور نشده است».
درباره موضوع حقابه دریاچه نیز پیش از این محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی گفته بود: «متاسفانه کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش ذخایر آبی در پشت سدهای استان شده است و در حال حاضر در منابع آبی استان با محدودیت‌هایی مواجه هستیم. و در این شرایط اولویت در مدیریت منابع آبی، تامین آب شرب است.» حالا حجت جباری، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفته کم‌بارشی که به این وضعیت دامن‌زده است: «میزان بارندگی نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد و سال گذشته ۲۲ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش دارد که حیات دریاچه را به مخاطره انداخته است. با وجود کاهش بارش‌ها، کشاورزان و بهره‌برداران حوضه دریاچه ارومیه همچنان در حال مصرف بی‌رویه آب بوده و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.»
میزان بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۷۹.۸ میلی‌متر ثبت شده درحالی‌ که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته آن حدود ۳۸۱.۴ میلی‌متر بود. این کاهش در حوضه زاب ۳۰ درصد، در حوضه دریاچه ارومیه ۲۵ درصد و در حوضه ارس ۲۸ درصد بوده است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *