سایت خبری پیام ما آنلاین | صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

سخنگوی قوه قضائیه:

صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست





صحنه‌های منتشر شده از زندان اوین قابل توجیه نیست

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۱۹

انتشار فیلم‌های هک شده زندان اوین مهم‌ترین موضوع نخستین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه بود. ذبیح‌الله خدائیان درباره فیلم‌های منتشر شده از دوربین مدار بسته زندان اوین توضیحاتی را ارائه کرد. او خبر داد که در این رابطه ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده است.

ذبیح‌الله خداییان دیروز سه‌شنبه 9 شهریور در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی قوه قضائیه در مورد تصاویر منتشر شده از زندان‌ اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود مغایر قانون بود و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفان دارد.
این صحبت‌ها مربوط به تصاویری است که در روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. حدود 10 روز پیش گروهی با عنوان «عدالت علی» اعلام کردند که توانسته‌اند دوربین‌های مدار بسته زندان اوین را هک کنند. تصاویری که آنها منتشر کردند نشان می‌داد که تعدادی از کارکنان زندان با زندانیان رفتار خشونت‌آمیزی داشتند و زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. انتشار این فیلم‌ها واکنش‌های مختلفی در پی داشت. رئیس سازمان زندان‌های کشور در صفحه شخصی‌اش در توئیتر از اتفاقات رخ داده عذرخواهی کرد. او نوشت: «در خصوص تصاویر زندان اوین؛ مسئولیت این رفتارهای غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد به تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی؛ از خداوند متعال، رهبر عزیزمان، ملت بزرگوار و زندان‌بانان شریف که البته زحماتشان تحت تأثیر این خطاها، نادیده گرفته نخواهد شد،عذرخواهم.» رئیس قوه‌قضائیه نیز همان زمان بر پیگیری این موارد تاکید کرده بود. اما چند روز بعد محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه در سخنانی که انتقادهای زیادی را در پی داشت، این تصاویر را «مونتاژی» خوانده بود: «خیلی از این تصاویر پخش شده مونتاژ است و اصلا ربطی به زندان ندارد. برخی از جاهای دیگر این‌ها را گرفته‌اند – نمی‌گویم همه‌اش- و اصلا ربطی به قوه قضائیه ندارد». دیروز اما سخنگوی قوه قضائیه در مواضعی روشن‌تر از پیگیری این موارد خبر داد: «ریاست قوه قضائیه در ابتدای امر دادستان محترم کل کشور را مسئول و مامور کرده‌اند که موضوع را پیگیری و نسبت به شناسایی مباشرین و مقصرین اقدام کند. ایشان اکیپی را مامور کرد و سه روز در اوین بود و بر همین اساس ۶ نفر شناسایی و ۴ نفر به دادسرای نظامی و ۲ نفر به دادسرای انقلاب معرفی شدند و برخی بازداشت هستند و برای دو نفر دیگر دستور احضار صادر شده است و با برخی از متخلفان در زمان خودش برخورد شده است.»
او افزود: ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش سازمان زندان‌ها بنویسیم. شغل زندان‌بانی یکی از سخت ترین و دشوارترین مشاغل در جهان است و همکاران ما در سازمان زندان شبانه روزی در اختیار زندانیان هستند و در هر قشری افراد متخلف هستند و ممکن است در سازمان زندان ها افرادی مرتکب تخلف شوند و ممکن است در آینده افرادی هم مرتکب شوند. خداییان اظهار کرد: در این فیلم صحنه‌هایی مشاهده می‌شود که برخی مرتبط با تخلفات کارکنان زندان‌ها است که جرم و قابل تعقیب است و برخی مربوط به درگیری زندانیان و خودزنی است که در این موارد نمی‌توان ماموران را مقصر دانست. زندان افراد را از نظر روحی تحت تاثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و برخی افرادی که در زندان هستند یک نفرشان را یک شب کسی تحمل نمی‌کند و عربده‌کش و چاقوکش و قاچاقچی مواد مخدرند البته در بین زندانیانی که افراد شرافتمندی هستند چنین افرادی هم هست. در تمام زندان‌های جهان چنین صحنه‌هایی هستند.
به گفته او این فیلم‌ها نشان دهنده «تخلفاتی» است که «کارمندی یا خودزنی متهمان انجام داده‌اند و اینکه گفته می‌شود در زندان هر روز نقض حقوق زندان را داریم باید بگویم خیر». خدائیان البته باز هم مسئله مونتاژ تصاویر را به شکلی دیگر بازگو کرد: «‌کسانی که آن را منتشر کردند مونتاژ کردند و کنار هم گذاشتند و ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های قبل باشد و نباید تصور شود که هر روز در زندان چنین چیزهایی را داریم».او با بیان اینکه برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند، توضیح داد: آقای محسنی اژه‌ای حدود دو ماه مدیریت دستگاه قضایی را برعهده گرفتند و اگر مروری داشته باشیم متوجه می‌شویم ایشان برای حفظ حقوق شهروندان دغدغه دارد و اولین ملاقات ایشان با مردم ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنان بود و دستورات اکیدی را صادر کردند. در اولین سفر استانی به ایلام در زندان ایلام حضور یافتند و از نزدیک با زندانیان ملاقات داشتند و با دستورات او حدود ۹۰ نفر از زندانیان این زندان با آزادی مشروط و تعلیق مجازات از زندان آزاد شدند. دستورات اکیدی به دادستان ها صادر کردند که شخصا در زندان‌ها حضور یابند به همراه قضات رسیدگی کننده به پرونده و فقط در تهران حدود دو ماه دادستان تهران ۵ مرحله به همراه قضات از زندان‌ها بازدید کردند و ۲۸ هزار ملاقات داشتند و حدود ۲۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو و ۵۷۷ نفر با آزادی مشروط آزاد و ۴۲۷ تعلیق اجرای مجازات گرفتند و ۹ هزار نفر به مرخصی رفتند. رئیس دادگستری تهران نیز سه بار از زندان‌های تهران بازدید کردند و همین زمینه آزادی بسیاری از زندانیان فراهم کرد اما ریاست قوه قضائیه صرفا به صدور دستور اکتفا نکرد و خودش وارد عمل شد و دوبار از زندان تهران و رجایی شهر و اوین و بند زندانیان امنیتی بازدید کردند و عنایت خاصی به حقوق زندانیان دارند. خداییان تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که کسی که محکوم به زندان می‌شود فقط باید حبس تحمل کند و کسی حق ندارد حقی از زندانیان تضییع کند و با مرتکبین برخورد می‌شوند.
آخرین وضعیت پرونده فساد مالی آبفای اهواز
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۶ مدیر آبفای اهواز به دلیل فسادهای مالی بازداشت شده‌اند گفت: پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده است و حدود ۸ نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند و حسب گزارش سو استفاده‌هایی در ارتباط با قراردارد هایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه خانه برای شهرهای آبادان و خرمشهر و ماهشهر و شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده اند. او افزود: در این پرونده اخیر حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴ اختصاص برای احداث تصفیه خانه ها داده شد ولی با وجود اینکه اعتبار تخصیص یافته، اما سو استفاده‌هایی صورت گرفته است.
پرونده فایل صوتی ظریف آماده احضار متهمان است
در ادامه این نشست خبری خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده انتشار فایل صوتی ظریف و بررسی نقش حسام‌الدین آشنا در این پرونده گفت: در خصوص انتشار این فایل صوتی پرونده‌ای در دادسرای انقلاب تهران تشکیل شده است و در جمع‌آوری دلایل تعداد زیادی از افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم که به این فایل دسترسی داشتند ، بیش از ۲۰ نفر به عنوان مطلع احضار شدند و دلایل و مدارکی جمع‌آوری شده است و پرونده آماده برای احضار متهم یا متهمان است که در سوالی که از دادسرای تهران داشتم در روزهای آتی نسبت به احضار این متهمان اقدام خواهد‌شد و باید منتظر نتیجه پرونده باشیم.
خدائیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. شاکی نسبت به شکایتش اعلام گذشت کرده است و پرونده همچنان در مرجع تجدید نظر است و منتظر تصمیم این مرجع هستیم. او در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، اتهامات و اینکه ارگان بازداشت کننده آنها کدام نهاد بوده است؟ گفت: با گزارش ضابطان، پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند و ۴ نفر همان روز اول آزاد شدند. ۵ نفر با قرار تامین بازداشت شدند و دو نفر از آنها تاکنون با پذیرش قرار تامین آزاد شدند. اتهامات آنها اخلال در نظم و برخی از جرایم علیه امنیت بود و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اگر تحقیقات کامل شد اطلاع رسانی صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، سخنگوی قوه قضائیه افزود: در رابطه با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز باید بگویم که با سوالی که از بازپرس داشتم در ابتدای امر به صورت تلفنی با خانواده‌شان ارتباط داشتند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

با همین شرایط تا چند دهه آینده دریای خزر خشک می‌شود

وزیر کشور

با همین شرایط تا چند دهه آینده دریای خزر خشک می‌شود

بیانیه دوباره روسیه با کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه و محکومیت ایران

بیانیه دوباره روسیه با کشورهای عربی در مورد جزایر سه‌گانه و محکومیت ایران

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *