پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازداشت‌ها حداقلی است؛ تا ۳ روز قبل ۱۷۰۰ نفر آزاد شدند

پاسخ سخنگوی قوه قضاییه به پرسش‌ خبرنگاران در خصوص اعتراضات اخیر

بازداشت‌ها حداقلی است؛ تا ۳ روز قبل ۱۷۰۰ نفر آزاد شدند





بازداشت‌ها حداقلی است؛ تا ۳ روز قبل ۱۷۰۰ نفر آزاد شدند

۲۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری صبح روز گذشته گفت: «تلاش دشمن شبهه‌افکنی و آشوب‌سازی و کشته‌سازی و ضربه به امنیت و آرامش عمومی و اخلال در رفاه و پیشرفت کشور است. در این ایام شاهد بودید که شرایط اقتصاد و بازار چگونه رقم خورد. امروز اما صحنه شفاف است و جایی برای ابهام نیست.» مسعود ستایشی همچنین به بیان توضیحاتی در خصوص گزارش پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ مهسا امینی پرداخت و گفت: «گزارش‌های علمی و رسمی از سوی مبادی ذی‌ربط قانونی در این مهم سازمان برای پزشکی قانونی است که گزارش آن نسبت به خانم «مهسا امینی» منتشر شده و حالا زمان جبران ظلم‌هایی است که عده‌ای علیه مملکت و شهروندانش داشتند.» او با بیان این‌که برخی نسبت‌به نظریه پزشکی قانونی دنبال تعجیل بودند، گفت: «ملاحظه کردید که دستگاه قضایی با دقت و توجه و براساس وعده‌ای که داده بود دقت را فدای سرعت نکرد.»

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ادامه بازداشت موقت پرونده فائزه هاشمی گفت: «ایشان در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال در مرحله تجدیدنظر ایشان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و به تحمل ۱۵ ماه حبس محکوم شد.»

سخنگوی دستگاه قضایی که دعوت به آشوب را یکی از بزرگترین ظلم‌هایی عنوان کرد که علیه ملت ایران صورت پذیرفت، از لزوم تعقیب این ظلم گفت و اضافه کرد: «قوه قضائیه پیرو فرامین مقام معظم رهبری و فرمایش رئیس دستگاه قضا قائل به تفکیک متهمان است. ما از کسانی که عناصر اصلی هستند، نخواهیم گذشت اما با کسانی که احساسی عمل کردند و با تحریک وارد میدان شده و مرتکب قتل و جنایت نشدند با رافت اسلامی برخورد خواهد شد.» او با اشاره به تفکیک متهمان و تشکیل نشستی تخصصی با حضور دادستان‌های کل کشور به همین منظور گفت: «به عنوان نمونه در یک مرحله در تهران ۴۰۰ نفر از دستگیر شدگان بلادرنگ آزاد شدند. تا ۳ روز قبل ۱۷۰۰ نفر در مرحله تحقیقات آزاد شدند. تعداد بازداشتی‌های ما حداقلی است.»
سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به این پرسش که اتفاقاتی در زاهدان افتاده که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و دلیلی هم برای وقوع این اتفاق مطرح نشده، با تاکید بر بررسی عمیق و دقیق و کارشناسانه و ریشه‌یابی حوادث گفت: «این تحقیق قطعا تا خشکاندن ریشه‌هایی پدید آورنده این حادثه ادامه خواهد داشت.» او که به پرسشی در خصوص تعداد کشته‌شدگان حوادث زاهدان پاسخ روشنی نداد، در ادامه صرفاً گفت: «در این حادثه ۶ مدافع امنیت به درجه رفیع شهادت نائل شدند.»
سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی نیز گفت: «خانم فائزه هاشمی فعلا با قرار بازداشت موقت در بازداشت هستند. ایشان به موجب دادنامه ۶ بهمن ۱۳۹۹ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۵ ماه حبس محکوم هستند. بر اساس دادنامه دیگری به اتهام فعالیت تبلیغی به یک سال حبس و منع خروج از کشور محکوم شدند. در نتیجه قانون مجازات اسلامی باید یک مجازات برای محکوم تعیین شود، در نتیجه در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال در مرحله تجدید نظر ایشان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و به تحمل ۱۵ ماه حبس محکوم شد.» ستایشی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص برخورد با برخی چهره‌های شاخص فرهنگی و ورزشی که از معترضان حمایت کردند، گفت: «زیبنده مردم نیست که افراد به نظر شاخص که اعتماد کردند، این چنین کنند. اگر کسی پای رسانه ملی ننشیند و سریال آنها را نبیند، اینها اقبالی ندارند. حق مردم ما این نبود که مورد کم‌لطفی این افراد قرار گیرند و این موضوع قابل‌پذیرش نیست. انشاالله برخی‌ها از کرده خود پشیمان شده و از مردم بابت جنایاتی که کردند، عذرخواهی کنند. در این رابطه افرادی احضار شدند. در مورد تشکیل پرونده هم در آینده اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *