پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شکایت از خبرنگاران مشهدی به اتهام نشر اکاذیب

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

شکایت از خبرنگاران مشهدی به اتهام نشر اکاذیب

طبق گفته برخی نمایندگان در مورد ارتباط یکی از وزرای دولت روحانی که با علیرضا اکبری جاسوس انگلیس مرتبط بوده بازداشت شده است؟ گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است و تکذیب می‌ کنیم





شکایت از خبرنگاران مشهدی به اتهام نشر اکاذیب

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۴۷

سخنگوی قوه قضاییه دیروز در نشست خبری با خبرنگاران به پرسش‌های آنان در حوزه قضایی پاسخ گفت. مسعود ستایشی گفت: قوه قضاییه این اطمینان را می‌دهد که در دوره تحول اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد تا تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند. در این نشست محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه هم حاضر بود.

 

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مشترک با رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در مقطع فعلی، قوه قضاییه به جایی رسیده که با بهره‌وری نوین، محدوده زمانی و مکانی دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده و در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز امکان بهره‌برداری به خدمات قضایی از طریق پنجره واحد قوه قضاییه فراهم شده است. به‌دلیل اینکه مرکز آمار و اطلاعات به عنوان مغز هوشمند دستگاه قضایی است بر آن شدیم که نشست این هفته را به‌صورت دیگر و در این مرکز برگزار کنیم.
درباره آزمون وکالت
به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، در پاسخ به سوالی درباره علت برگزار نشدن آزمون وکالت و آزمون کارشناسی رسمی سال ۱۴۰۱ و اینکه نایب رئیس اسکودا درباره آزمون کانون وکلا گفته که قوه‌قضاییه باید ناظر باشد و برای آزمون وکالت کانون وکلا چه تدبیری دارید؟ گفت: مطابق مادتین ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوز کسب و کار مصوب ۱۴۰۱ کانون کارشناسان رسمی و کانون وکلا و مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه موظف شدند هر ساله از طریق سازمان سنجش نسبت به برگزاری ازمون وکلا و کارشناسان با نظارت قوه قضاییه اقدام کنند. هر سه مرجع تلاش داشتند آزمون‌های مورد بحث را تا پایان سال گذشته و سال جاری برگزار کنند ولی به دلیل فشردگی که در برنامه زمانی آزمون‌های مورد بحث از ناحیه سازمان سنجش بوده در سال گذشته میسر نشد.
او افزود: آزمون پروانه وکالت مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در ۲۳ اردیبهشت سال جاری و آزمون پروانه وکالت کانون وکلا در ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ با نظارت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با لحاظ معیارهای سنجش قانون تسهیل برگزار شد.
ستایشی تاکید کرد: مقرر شده بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، آزمون وکالت کانون وکلا در ۱۳ مردادماه سال آینده و آزمون کانون کارشناسان رسمی مشترکا با مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه در اوایل سال ۱۴۰۲ برگزار شود. ما وعده می‌دهیم این کار با هماهنگی صورت گیرد و تلاشمان این بوده که امور مربوط به این آزمون‌ها مطابق موازین مربوطه باشد.
او درباره مبارزه با پولشویی گفت: قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم وجهه پیشگیرانه دارد که در اجرای کامل آن همه رویه‌های غلط اصلاح می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه طبق گفته برخی نمایندگان در مورد ارتباط یکی از وزرای دولت روحانی که با علیرضا اکبری جاسوس انگلیس مرتبط بوده بازداشت شده است؟ گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است و آن را تکذیب می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه افزود: باید از حجم پرونده‌های قضایی به دستگاه قضایی کاسته شود. ما دنبال رضایتمندی هستیم و برای اینکه به حد رضایتمندی برسیم باید اطاله را کاهش دهیم.
ستایشی تاکید کرد: مبارزه با پولشویی امری فرادستگاهی است و همه باید به میدان بیایند. ریاست قوه قضاییه به دادستان کل و رئیس سازمان بازرسی و رئیس کل دادگستری تهران به‌عنوان اعضای شورای مبارزه با پولشویی امر کردند که اقدامات مجدانه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های پولشویی به عمل آورند تا مشخص شود فرایند رسیدگی به پرونده‌ها چگونه بوده است. همانطور که گفتم رمز موفقیت امور مردم، اقدامات حاکمیت مقتدرانه و هماهنگی و هم‌افزایی‌ است. مرکز آمار قوه قضاییه در این زمینه اقدامات خوبی را در مبارزه با پولشویی انجام داده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: با توجه به حساسیت این موضوع و نکات مطرح شده از سوی رئیس قوه قضائیه، مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریست از نظر ما اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به اصلاح قانون آن در سال ۹۷ و اصلاح ماده ۱۴ قانون مبارزه با پولشویی که در سال ۹۸ تصویب شد، در قالب پرونده‌ای در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور قرار دارد و نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی متضمن پیشنهادهای اصلاحی به وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور ارسال شده و این مسئله در قالب پرونده بازرسی فوق‌العاده در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته است‌.
توضیح درباره انتشار خبر تجاوز به 15 نوجوان در مشهد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره موضوع مطرح شده در روزهای اخیر مبنی بر تجاوز به ۱۵ نوجوان در ورزشگاه فوتبال در مشهد گفت: در این رابطه شکایتی صورت گرفته و این پرونده به دادسرای انقلاب مشهد ارجاع شده و پرونده در مرحله تحقیق است.
او افزود: اخباری درباره تعرض مطرح شد ولی در درخواست خانواده تعدادی از بازیکنان مطالبی بوده که ۶ نفر از خانواده‌ها آن را امضا کردند و مطالبی در مورد تغییر رفتار دانش‌آموز خود مطرح کردند که به دادسرای مشهد ارسال شده و پرونده قضایی درباره صحت و سقم تشکیل و به شعبه ۲۰۸ بازپرسی دادسرای مشهد ارجاع شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: از آنجا که موضوع مطرح شده امنیت روانی را مختل می‌کند، تحقیقات تا این مرحله به این صورت بوده که اختلافی در مجموعه فی‌مابین مسئولین ذی‌ربط و تعدادی از والدین براساس شرایط بوده است و مطالبی را علیه مربی مطرح کردند و ۶ امضا داشته است و این مکاتبه تقدیم رئیس اداره ورزش مشهد شده است و والدین گلایه کردند که رفتار دانش‌آموزان ما تغییر کرده و به درس توجه ندارند و به هیچ وجه در نکات گفته شده نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره‌ای نشده است.
او افزود: هیچ یک از والدین مدعی تجاوز به فرزندانشان نشدند و در حال بررسی هستیم که انگیزه انتشار چنین خبری چیست؟ مستندی از شکایت در این زمینه نبوده است. چطور در فضای مجازی مطرح و با آبروی افراد بازی می کنند. مربی تیم ‌هم شکایتی را با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه دو نفر از خبرنگاران مطرح کرده و موضوع بررسی می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه طبق گفته برخی نمایندگان در مورد ارتباط یکی از وزرای دولت روحانی که با علیرضا اکبری جاسوس انگلیس مرتبط بوده بازداشت شده است؟ گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است و آن را تکذیب می‌کنیم.
کاهش مجازات در افزایش سرقت تاثیری ندارد
ستایشی درباره‌ قانون کاهش مجازات کیفری گفت: کاهش مجازات کیفری در افزایش سرقت تاثیری ندارد. آیا باید قانون متناسب با جرایم باشد و بازدارندگی داشته باشد؟ که باید بگویم بله. صرفا قانون مهم نیست بلکه ما باید دنبال مولفه‌هایی برویم که متاثر در این زمینه هستند.
او درباره حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی گفت: بحث مردمی‌سازی جدی است و موضوع مردمی‌سازی قوه قضاییه در نگرش به ارباب رجوع است و افرادی که به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند افراد دردمند هستند و از سر خوشی نمی‌آیند. ما باید دنبال احقاق حقشان باشیم. باید شیوه‌هایی را برای تسهیل امور کسانی که به قوه قضاییه می‌آیند ارائه کنیم. آمدن ارباب رجوع برای تهدید نیست و فرصت است و باید تلاش کنیم که از این فرصت استفاده کنیم.
روند مبارزه با پولشویی
محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه هم در جریان نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا درباره مبارزه با پولشویی گفت: سامانه انتشار محکومیت‌های قضایی پولشویی در گذشته توسط مرکز آمار فعال شده است و انتشار احکام محکومیت های قطعی صادر شده در خصوص پولشویی در وبگاه مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی به صورت عمومی فعال است و احکام صادر شده به صورت عمومی قابل رویت است.
او افزود: بیش از ۲۵ استعلام مختلف را در اختیار قضات قرار دادیم که می‌توانند در لحظه از وضعیتی که می‌خواهند مطلع شوند و مهمترین سامانه‌ای که بر اساس سند تحول قضایی شکل گرفته سامانه هوشمند استعلامات مالی یا سها است و این سامانه در اجرای احکام و برای شخصی که محکوم شده است استفاده می‌شود و یکی از خبرهای خوبی که به زودی اعلام می‌کنیم بحث مسدودی حساب‌های بانکی محکومان است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: هموطنان خارج از کشور هم می‌توانند از خدمات قضایی استفاده کنند و از آنجا که مردم و وکلا و کارشناسان با ما در ارتباطند، ۱۲۰۰ دفتر خدمات قضایی در تمامی کلانتری‌ها هست و داده‌ها به‌صورت برخط ارسال می‌شود و یکسال در حال اجراست.
او افزود: راهکارهای کوتاه‌مدت مرکز به طور کامل اجرا شده است و راهکارهای بلندمدت و میان‌مدت زمان‌بندی شده است و تا هفته قوه قضائیه سال آتی اقدامات تحولی این مرکز در حوزه هوشمندسازی را ان‌شاءالله می‌بینیم. انجام ابلاغ الکترونیکی، دستیار هوشمند قاضی، انتشار آرای قضایی، پنجره واحد قضایی، بانک مجرمان متواری، خدمات جهادی و… توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه راه‌اندازی شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره دادرسی الکترونیک گفت: ۸۰ درصد جلسات تحقیق زندانیان به صورت الکترونیک انجام می‌شود و ۲۰ درصد زندانیان به‌صورت فیزیکی جابه‌جا می‌شوند.
او ادامه داد: ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان به صورت الکترونیکی یکی دیگر از دستاوردهای فناوری اطلاعات است. کاری که از سال گذشته شروع کردیم امکان ملاقات در دفاتر خدمات در ۱۵ استان را فراهم کردیم و خانواده زندانی به دفتر خدمات مراجعه می‌کند و با زندانی در زندان هماهنگ شده و ملاقات انجام می‌شود. در استان‌هایی که فاصله زیاد دارند این امکان فراهم شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: تمامی خدمات ما که به ۲۸ خدمت رسیده در پنجره واحد خدمت وجود دارد. از ابتدای سال ۱۴۰۱ در مرکز ملی تبادل اطلاعات در وزارت ارتباطات ۱۵۳ میلیون استعلام را ثبت کردیم یعنی دریافت و ارسال داشتیم و با ۱۴۸ سرویس و خدمت الکترونیکی با دستگاه‌های دولتی صحبت می‌کنیم.
کاظمی‌فرد گفت: در سفرهایی که با رئیس قوه قضائیه داریم، تمام درخواست‌های مردم تقریبا در ۲۴ یا ۴۸ ساعت اول کامل در سامانه سامع ثبت و پیامک رهگیری برای فرد ارسال می‌شود. خدمات جدیدی به نام خدمات جهادی در مناطق محروم و فاقد مراجع قضایی رایگان است و برای سراسر کشور این کار را ادامه می‌دهیم و در سال جاری ۷۰۰ هزار نفر گواهی عدم سوءپیشینه، ۵۰۰ هزار نفر ثنا، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نظریه کارشناس رسمی، ۲۶ میلیون بازدید از برگه‌های قوه قضائیه، ۱۰ میلیون نوبت الکترونیکی، بیش از ۲ میلیون قرارداد الکترونیکی وکالت بین وکیل و موکل و ۱۴ هزار دستگاه در سامانه سامع ثبت شده است.
کاظمی‌فر بیان کرد: در رابطه با شخصی که محکوم مالی می‌شود، شناسایی اموال او یک چالش بود و چندین ماه به طول می‌انجامید که این مسئله با راه‌اندازی سامانه‌های مربوطه مقرر شده تا طی یک الی دو دقیقه به نتیجه برسد.
او درباره نظارت سیستمی گفت: در این نوع نظارت یکسری داشبورد‌های نظارتی (۱۲ تا) تهیه شده و در اختیار مدیران گذاشتیم. برخی از امکانات در این زمینه ارائه دادیم و سامانه اطلاعات اشخاص را جدا و دسته‌بندی کردیم و در اختیار نهادها می‌گذاریم. در زمینه نظارت مردمی هم سامانه نظرسنجی را داریم. سامانه جدید هم سامانه انتشار آرای قضایی است که هدف آن بحث نظارت است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر