سایت خبری پیام ما آنلاین | تلاش برای افزایش مشارکت تا دقایق‌آخر

انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها دیروز برگزار شد

تلاش برای افزایش مشارکت تا دقایق‌آخر

رئیس‌جمهوری: ‌ای‌کاش هیچ مشکلی در روز ثبت نام تا امروز نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم





تلاش برای افزایش مشارکت  تا دقایق‌آخر

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۰۲

انتخابات ریاست جمهوری و شوراها دیروز در حالی برگزار شد که برخی مسئولان ارشد کشور در پای صندوق رای هم از مردم خواستند به رغم انتقادها و گلایه‌هایشان در انتخابات مشارکت کنند. افراد مشارکت کننده در انتخابات و مخالفان مشارکت در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی هم در تمام طول روز مشغول استدلال آوردن برای یکدیگر بودند. رئیس‌جمهور انتخابات ریاست جمهوری را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانست و گفت: این انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و از مردم درخواست می‌کنم که به مشکلات و مسائلی که در مراحل قبل از ثبت نام نامزدها تاکنون وجود داشته توجه نکرده و با حضور در پای صندوق‌های رای به نامزد مورد‌نظر خود رای دهند.

حسن روحانی روز جمعه پس از انداختن رای خود در صندوق انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای خبرگان رهبری، گفت، مردم ما به خوبی می‌دانند که این انتخابات برای سرنوشت خودشان و نظام جمهوری اسلامی چقدر اهمیت دارد و ‌ای کاش هیچ مشکلی از روز ثبت نام نامزدها تا امروز نداشتیم. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور گفت: «امروز در سراسر کشور و در استان‌های مختلف لحظه‌به‌لحظه مشخص است که چه تعداد در انتخابات شرکت کرده‌اند و احراز هویت نیز از طریق سیستم الکترونیکی به خوبی در حال انجام است و شمارش آرا نیز در برخی مراکز استانی به صورت مکانیزه انجام می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک همه مراحل انتخابات الکترونیکی شود که این موضوع در شفافیت بسیار تاثیرگذار است.»
روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و اختیارات و مسئولیت‌های وسیع و سنگین مشخص شده در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور، گفت: «از مردم تقاضا می‌کنم امروز پای صندوق آرا رفته و به فرد مورد نظر خود در میان نامزدهای انتخابات رای بدهند.» رئیس‌جمهور تصریح کرد: «‌ای‌کاش هیچ مشکلی در روز ثبت نام تا امروز نداشتیم و شاهد حضور بیشتر مردم بودیم. روحانی با تاکید بر اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی گفت: در دنیا چند کشور وجود دارد که انتخابات آنها مورد توجه همه جهان قرار دارد و یکی از آن کشورها ایران است.» روحانی افزود:«امیدوارم مردم به وظیفه ملی، انقلابی و دینی خود به خوبی عمل کنند و نحوه برگزاری و حضور مردم به گونه‌ای باشد که در پایان انتخابات همه خوشحال باشند.»
رئیس‌جمهور در ادامه با توصیه به دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سراسر کشور، اظهار داشت: «از همه عزیزان می‌خواهم که حفظ سلامت مردم در همه مراحل را مورد توجه قرار دهند و با دقت مراعات کنند تا مشکلی برای سلامت مردم پیش نیاید و در کنار آن نسبت به حفظ آرای مردم نیز توجه جدی داشته باشند تا خدای ناکرده حتی یک رای هم جابجا نشود همانطوری که در همه انتخابات اینگونه بوده است و باید حق‌الناس حفظ شود.»
مردم ما همواره اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده‌اند
دیروز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نه در کشور خود که در ترکیه رای خود را به صندوق انداخت. ظریف گفت که حق تعیین سرنوشت یکی از مهم‌ترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند و جمهوریت یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است. او گفت که به سهم خود به خاطر مشکلات و کمبودها عذرخواهی می‌کند و امیدوار است که تمام هم‌وطنان با علاقه در انتخابات شرکت کنند: «مردم ما همواره اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده‌اند و این بار نیز ثابت شود.»
علی لاریجانی، از نامزدهای رد صلاحیت شده انتخابات در ساری، رای خود را به صندوق انداخت. علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «اگرچه نابسامانی‌هایی در دولت و حکومت وجود دارد، اما این موجب دلخوری و قهر از انتخابات و صندوق نباید باشد. با خودمان نباید قهر کنیم. مسائل کشور مربوط به خودمان است. اگر اشکالی وجود دارد باید آن را رفع کنیم. قهر کردن راه علاج آن نیست.»
اگر رای نیاورم هم پیگیر شعارهایم خواهم بود
عبدالناصر همتی، تنها رقیب بازمانده که بسیاری از اصلاح‌طلب‌ها از او حمایت کرده‌اند، پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت اگر رای نیاورد، باز هم پیگیر شعارهایش خواهد بود. همتی در جمع خبرنگاران گفت: «ما به انزوای خارجی پایان خواهیم داد، مردم حق دارند با رفاه و با آرامش زندگی کنند. معیشت مردم مسئله اول من است، ان شاالله کاری خواهیم کرد حضور مردم در صحنه بیش از پیش باشد. او افزود: «اگر هم رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود.»
ایرانی بودن کافیست تا حقوق شهروندی تضمین شود
ابراهیم رئیسی، نامزد ریاست جمهوری که بسیاری او را پیروز نهایی انتخابات می‌دادند، با حضور در مسجد جامع شهر ری رای خود را به صندوق انداخت. او گفت: «رای مردم حق‌الناس است و باید از آن مراقبت کرد و حتی یک رای هم نباید برخلاف آنچه مردم تصمیم گرفته‌اند باشد.» رئیسی هم از مردم ناامید خواست تا رای دهند: «ناراحتی مردم حق است و به دلیل برخی از کاستی‌ها بوده… من از همه می‌خواهم در انتخابات شرکت کنند تا به نفع مردم و در جهت تغییر در وضعیت آنها اقدامات صورت گیرد.» رئیسی همچنین گفت که «تنها ایرانی بودن کافیست تا حقوق شهروندی تضمین شود. مردم حق دارند و دولت مکلف است به مردم خدمت کند. من مردم را صاحب حق می‌دانم.»
نمی‌خواهیم غفلت برجام تکرار شود
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، یکی از کسانی بود که دیروز پای صندوق رای از دولت روحانی انتقاد کرده است. غلامعلی حداد عادل، از حامیان ابراهیم رئیسی، برای شرکت در انتخابات در مسجد لرزاده حاضر شده و در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد انتقادات دولت به تصویب نشدن برخی لوایح FATFگفت: «آقایانی که مجمع را متهم می‌کنند که لایحه را نگه داشته است، نمی‌گویند چرا این کار انجام داده است. انگار که ما در مجمع لج کرده‌ایم و می‌خواهیم کار مملکت متوقف شود.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است گفته: «در یک کلام می‌خواهم بگویم دیدگاه اعضای مجمع این است که نمی‌خواهیم غفلت‌هایی که در تصویب برجام به وجود آمده، در مورد FATF هم تکرار شوند.»
‌هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی همگی لیبرال بوده‌اند
در میان منتقدان دولت روحانی و هم‌فکران او، حسن عباسی گوی را از رقبا ربوده است. حسن عباسی در هیات فاطمیون قم در جلسه‌ای به نام «بصیرت‌افزایی انتخابات» گفته است: «همتی یکی از بانیان حرام‌خواری در جامعه است.» این فعال سیاسی اصولگرا گفت: «۴۵ درصد مردم فرانسه حرامزاده‌اند. بخاطر همین فرانسه مهد لیبرالیسم است، اگر لیبرال‌ها در جایی پیروز شدند یعنی آن جامعه را حرام‌خواری و حرام‌زادگی فراگرفته است، همتی یکی از بانیان حرام‌خواری در جامعه است که قانون بانکداری ربوی را دنبال می‌کند.»
عباسی همچنین گفته است که از روز شنبه، پروژه اخراج حسن روحانی را از مجلس خبرگان آغاز می‌کند: «وای بر نمایندگان مجلس خبرگان که او را تاکنون اخراج نکرده‌اند، چنین فردی نمی‌تواند نائب امام زمان را انتخاب کند.» عباسی همچنین با لیبرالیستی خواندن طرح اجرای یارانه‌ها، گفت که ‌هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی همگی لیبرال بوده‌اند: «پس کی قال الصادق و قال الباقر می‌خواهد در این کشور اجرا شود؟»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *