پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | طالبان آتش‌بس اعلام کرد

انفجار مین و کشته شدن ۱۱ مساف اتوبوس در افغانستان؛

طالبان آتش‌بس اعلام کرد

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که ۱۱ غیرنظامی سوار بر اتوبوس، در پی انفجار مین کنار جاده‌ای در ولایت زابل جان باختند و ۲۵ نفر زخمی شدند





۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که ۱۱ غیرنظامی سوار بر اتوبوس، در پی انفجار مین کنار جاده‌ای در ولایت زابل جان باختند و ۲۵ نفر زخمی شدند. این اتفاق ساعاتی قبل از اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان برای عید فطر رخ داد. به گزارش یورونیوز، طارق آریان، سخنگوی وزارت کشور به خبرنگاران گفت که این حمله نیمه شب و در آغازین ساعات دوشنبه در استان زابل در جنوب شرقی کشور رخ داده است. سه روز پیش هم حمله مرگباری به یک مدرسه در کابل صورت گرفت. گل اسلام سیال، سخنگوی والی زابل گفت که دست‌کم ۲۵ نفر زخمی شده‌اند، از جمله زنان و کودکان که حال برخی از آن‌ها وخیم است. وزارت کشور افغانستان طالبان را عامل این حمله معرفی کرد. هفته‌ها پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر، خشونت در این کشور به شدت افزایش یافته است. با این حال طالبان روز یکشنبه اعلام کرد که به مناسبت عید فطر آتش بس سه‌روزه اعلام می‌کند.
شمار جانباختگان مدرسه کابل
به ۶۳ نفر رسید
از سوی دیگر دو روز پس از حمله مرگبار در نزدیکی یک مدرسه در کابل شمار جان‌باختگان آن حادثه به ۶۳ نفر رسید. شبکه طلوع نیوز با اعلام این خبر به نقل از نزدیکان قربانیان این رویداد که در مدرسه دخترانه سیدالشهدا در منطقه قلعه‌نو کابل رخ داد، افزود که ۱۵۰ نفر دیگر در این انفجار زخمی شدند. اغلب قربانیان این حادثه دانش‌آموزانی بودند که بین ۱۱ تا ۱۵ سال سن داشتند. حمله مرگبار روز شنبه زمانی رخ داد که دانش‌آموزان دختر در حال ترک مدرسه بودند. بنا به اعلام وزارت کشور افغانستان انفجارهای روز شنبه با منفجر شدن یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل مدرسه «سیدالشهدا» آغاز شد. دو بمب دیگر هنگام فرار دانش‌آموزان وحشت زده که به دنبال نخستین انفجار در حال ترک محل بودند منفجر شد.
دولت افغانستان طالبان را مسئول این حمله در دشت‌برچی کابل معرفی کرده است طالبان با رد این ادعا، حمله روز شنبه را محکوم کرد و گفت که از ماه فوریه سال ۲۰۲۰ حمله‌ای را در کابل انجام نداده است.
محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز در پیامی، روز سه‌شنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) را به دلیل حملات اخیر در کابل و لوگر که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد، عزای عمومی اعلام کرد. ۱۰ روز پیش ۲۶ نفر که اغلب دانشجو و غیرنظامی بودند در انفجار مرگبار شهر پل علم در ولایت لوگر کشته شدند.
آقای غنی انگشت اتهام را سوی طالبان گرفت و افزود: «این گروه وحشی‌ها، توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را در میدان جنگ ندارد بنابراین به‌طور وحشیانه به ساختمان‌های عمومی و دختران دانش‌آموز حمله می‌کند.» محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور کشور روز یکشنبه با انتشار پیامی ویدیویی حملۀ «هراس‌افکنانه» روز شنبه به دانش‌آموزان مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» را به شدت محکوم کرده و روز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. با این حال هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و سخنگوی طالبان نیز روز شنبه اعلام کرد این گروه در حمله یاد شده دست نداشته است.
کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلامیه جداگانه‌ای منتشر کرده که می‌گوید: «طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده به خاطر صلح را از بین می‌برند.» در این حمله بیش از ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.
حالا گروه طالبان اعلام کرده که می‌خواهد سه روز را آتش‌بس اعلام کند. بر اساس دستور رهبری این گروه در سه روز عید فطر آتش‌بس اعلام می‌کند. دولت گفته آتش‌بس اعلام‌شده را رعایت می‌کند اما خواستار آتش‌بس دایمی است.
در خبرنامه گروه طالبان آمده، به تمام افراد این گروه دستور داده شده که از روز اول تا روز سوم عیدفطر «در تمام کشور در برابر دشمن هرگونه عملیات‌ تعرضی شان را متوقف» کنند.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در بیانیه‌ای نوشته است: «به باور ما راه حل بیرون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دائمی و قطع همیشگی جنگ می‌باشد.» در این اعلامیه آمده که هرچند آتش‌بس موقت فرصت کوتاه آرامش برای مردم فراهم می‌کند اما «راه حل اساسی و دائمی برای حل مشکل کشور نیست.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

وضعیت مبهم «بالابان»

«پیام ما» در گفت‌وگو با یک کارشناس حوزهٔ پرندگان وضعیت یک گونهٔ شکاری را بررسی کرد

وضعیت مبهم «بالابان»

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

دستگیری یک شکارچی گراز در طالقان

دستگیری یک شکارچی گراز در طالقان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

خبر برگشت میگوی پرورشی بوشهر از کشور چین صحت ندارد

سازمان دامپزشکی اعلام کرد:

خبر برگشت میگوی پرورشی بوشهر از کشور چین صحت ندارد

هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت نخورده است

جوابیه سازمان شیلات ایران به گزارش «پیام ما»؛

هیچ محموله صادراتی میگو از استان بوشهر برگشت نخورده است

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *