سایت خبری پیام ما آنلاین | هفته آینده نقشه کشور به سمت سیاهی خواهد رفت

وزیر بهداشت:

هفته آینده نقشه کشور به سمت سیاهی خواهد رفت

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام شناسایی بیش از ۲۱هزار بیمار جدید کووید‌۱۹ در کشور خبر داد





۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۱۷

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام شناسایی بیش از ۲۱هزار بیمار جدید کووید‌۱۹ در کشور خبر داد. سیماسادات‌لاری، همچنین اعلام کرد که از 21 تا 22 فروردین، 258 نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان به 64 هزار و 490 نفر رسیده است. دیروز همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت که با زبان‌ها مختلف اعلام کرده بودیم که «اگر توجه نشود و دقت نکنیم فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشتیم.» به گزارش ایسنا، آقای نمکی افزود: «ما پیش‌بینی این ایام را می‌کردیم. برآوردمان این بود که اگر بتوانیم با اجرای طرح تشدید بیماریابی در قالب طرح شهید سلیمانی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۸ فروردین عمل کنیم و خانه به خانه دنبال موارد مبتلا بگردیم، شعله‌های کوچک را خاموش کنیم، از پیوستن آن‌ها به هم جلوگیری کنیم و کشور را در آتش شدیدی از بیماری نبینیم، می‌توانیم مطمئن شویم که بهار آرام‌تری خواهیم داشت. در حالی که اگر این کار را نکنیم و جمعیت ساکن نداشته باشیم، بلکه جمعیت سیال و جابجا شونده داشته که قابل دسترسی نباشند و بتوانند بیماری را از نقاط گرفتار به نقاط غیرگرفتار یا کمتر گرفتار، آن هم با مولفه تاثیرگذاری مانند ویروس موتاسیون یافته منتقل کنند، بهاری بسیار سخت و شاید تابستانی متعاقب آن سخت‌تر را داشته باشیم.» نمکی اما گفته که بنا به دلایل مختلف، سخنانش مورد توجه قرار نگرفت و کالبدشکافی این بی‌توجهی، مشکلی را از کشور حل نمی‌کند. وزیر بهداشت گفت، آنچه امروز در زمینه بیماران بستری می‌بینیم ناشی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و… در شب عید است و بعد از آن دورهمی‌ها و شروع آثار سفرها و جایجایی است و هنوز هفته آینده منتظر یک خیز سنگین‌تر از موارد بستری در کشور هستیم. او همچنین پیش‌بینی کرده که روزهای سخت‌تری در پیش است: تقریبا همه استان‌های ما متاسفانه در یک خیز شتابنده بی‌وقفه دارند جلو می‌روند و برای همکاران من که ۱۴ ماه است که شبانه‌روز تلاش کردند و خیزهای مختلفی را مهار کرند، بسیار روزهای سختی است… برآورد ما این است که هفته آتی و جاری این نقشه قرمزتر شده و حتی به سمت سیاهی می‌رود. نمکی با اشاره به ثبت ۲۵۸ مرگ طی شبانه‌روزی گذشته در کشور، گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به ۵۸ درصد رسیده که این موضوع ارتباط مستقیم با تعداد ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر دارد. هرچقدر که اجرای پروتکل‌ها و اعمال آن‌ها کمتر می‌شود، میزان ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر بالا می‌رود.
نمکی اظهار کرد: امروز دچار گرفتاری جدیدی هستیم. وارد موج سهمگینی شدیم که به مراتب از موج‌های قبلی ما را گرفتارتر می‌کند و به همین دلیل باید با رویکرد جدید مسائل را حل کنیم. قرار ما بر این نیست که به دلیل عدم همراهی عده‌ای، مردم را در این شرایط سخت تنها بگذاریم. بنده خودم را مکلف می‌دانم که مشکلات مردم عزیز را در این شرایط سخت حل کرده و این آرامش را به هموطنانم بدهم که در اوج گرفتاری ما و همکاران خسته و نفس بریده‌مان باز هم با تمام توان و قدرت و امکانات موجود در خدمت شما هستیم.
وزیر بهداشت همچنین از دست‌اندرکار نظارت بر اعمال پروتکل‌ها خواست با هر پروتکل‌شکنی مقابله کنند. او از مردم نیز خواست تا پروتکل‌ها را رعایت کنند و به علائم بیماری، بی‌توجهی نکنند. نمکی گفت: مراکز سرپایی ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته را در کشور فعال کردیم. مردم به این مراکز مراجعه کنند. اگر علائمی دارند، بی‌توجهی نکنند. امروز باید قبول کنیم که هر عطسه و سرماخوردگی کروناست، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. اگر علائم داشتند به این مراکز مراجعه کنند.
او گفت: به همکارانم در دانشگاه‌ها ابلاغ کردم که تخت‌های بیشتری را آماده کنند. مردم عزیز هم نگران نباشند، همانطور که در سه پیک قبلی با اینکه ارتفاع پیک و میزان گرفتاری به مراتب کمتر بود، اما بازهم نخواهیم گذاشت که کسی در هیچ گوشه‌ای از این مملکت بدون تخت رها شود. خوشبختانه رئیس‌جمهور و سازمان برنامه و بودجه و… پیگیر هستند که به ما کمک کنند تا بتوانیم در روزهای آتی تعداد قابل توجهی تخت که آماده کرده بودیم و منتظر تزریق منابع بودیم، آماده کنیم تا مردم از این امکانات جدیدمان هم استفاده کنند.
وزیر بهداشت در انتهای سخنانش گفت: از نیروهای مسلح، بخش خصوصی و همه دستگاه‌هایی که امکان کمک دارند تقاضا داریم که ما را تنها نگذارند و بتوانیم این مرحله را به خوبی سپری کنیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *