سایت خبری پیام ما آنلاین | در آینده نزدیک دولت آمریکا سیاست درست را تشخیص می‌دهد

سخنگوی دولت

در آینده نزدیک دولت آمریکا سیاست درست را تشخیص می‌دهد

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: به کاخ سفید توصیه می‌کنیم بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیش از این راه دیپلماسی را دشوار نکنند.





۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۵۶

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: به کاخ سفید توصیه می‌کنیم بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیش از این راه دیپلماسی را دشوار نکنند. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری خود در ارتباط با موضوع ایران و برجام گفت: بدون شک برجام بزرگترین اتفاق سیاسی در دهه‌های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت و از برجام خارج شد، انتفاع مردم ما از لغو تحریم‌ها را به تعویق انداخت، اما اطمینان داریم که بزودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت آمریکا به راه درستی که آن را ترک کرده بازخواهد گشت.
ربیعی گفت: امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند. اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد .او افزود: برجام تنها راهی است که تامین کننده صلح در جهان و تضمین کننده منافع همه کشورهاست؛ برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد.
ربیعی خطاب به دولت آمریکا گفت: از همین جا مجددا به کاخ سفید توصیه می‌کنیم همان طور که رئیس جمهور قبلی آمریکا به یک‌باره از برجام خارج شد، بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیشتر از این، راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند. باید یادآوری کنم که در 4 سال گذشته ما راه دپپلماسی را باز نگه داشتیم، نه آنها و امروز کسی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آنهاهستند نه ما.

آمریکا در موضعی نیست شرط تعیین کند

سخنگوی دولت در بخش دیگر سخنانش در خصوص اظهارات برخی از مقامات آمریکا درباره برجام و استنباط نبودن اراده برای لغو تحریم‌ها گفت:اگر این مواضع طرف آمریکایی برای مصرف داخلی آمریکاست درباره آن نظری نداریم اما اگر مواضع سیاست خارجی دولت جدید آمریکاست، از نظر ما اشتباه و ناشی از مشورت‌های گمراه کننده است.
او ادامه داد: آمریکا در موضعی نیست که برای انجام تعهدات بین‌المللی خود شرط تعیین کند. برخلاف آمریکا که از بازگشت به برجام طفره می‌رود ایران آماده است که هرچه سریعتر و همگام با دیگر اعضای برجام و آمریکا به همه تعهداتش عمل کند. مطابق سیاست ابلاغ شده و قطعی مقام معظم رهبری، تنها راه احیای برجام لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به انجام کامل تعهداتشان است. اگر آمریکا به راهی غیر از این می‌اندیشد، تنها زمان ارزشمندی را تلف می‌کند که می‌تواند منافع دو کشور را به جلو پیش ببرد، البته در نهایت فکر می‌کنم که در آینده نزدیک دولت آمریکا توانایی تشخیص سیاست درست را بدست خواهد آورد.

ایران آماده تبادل زندانیان با آمریکاست

ربیعی با اشاره به توافقات احتمالی با ایالات متحده در مورد برجام و تبادل زندانیان نیز گفت: ما از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند این روند را تسریع کند استقبال می‌کنیم. جامعه بین‌المللی منتظر است که صداقت شعار دولت آمریکا یعنی «بازگشت آمریکا به جهان» را با بازگشت آمریکا به برجام ارزیابی کند.
او ادامه داد: درباره تبادل زندانیان نکته تازه‌ای وجود ندارد؛ قبلا هم موضع ایران را وزیر امور خارجه بیان کرده اند، همه زندانیان را آماده‌ایم تبادل کنیم. اگر تاکنون این اتفاق تا الان نیفتاده به خاطر عدم آمادگی دولت امریکا بوده است.

مدعیان دور زدن تحریم‌ها نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد فروش نفت در دوران تحریم، گفت: چند سال اخیر فضای روانی کشور مملو هست از این اتهامات بی اساس و نگرانی آور از سوی کسانی که هیچگاه از حرف‌هایشان هیچ کس حساب کشی نمی‌کند. به همین دلیل وزارت نفت اعلام کرد هرکس مدعی است می‌تواند نفت بفروشد بیاید قرارداد ببندد و هر میزان نفت که می‌خواهد ببرد؛ پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند. او ادامه داد: تمام این‌ها در حالی بود که وزارت نفت با حوصله و درایت مشغول ایجاد و شناسایی کانال‌های جدید فروش نفت بود که این تلاش‌ها به ثمر نشست و دولت موفق شد علاوه بر فروش نفت اجازه ندهد حتی یک دلار از پول نفت ناپدید شود؛ یعنی همان اتفاقی که در زمان برخی مدعیان دور زدن تحریم‌ها روی داد. او تاکید کرد: ما با قاطعیت تمام اعلام می‌کنیم که هیچ یک از مدعیان دور زدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و تمام عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی توسط دولت و وزارت نفت صورت گرفت.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *