پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شرایط سه سال گذشته تکرارنمی‌شود

روحانی در آخرین روز دولت دونالد ترامپ تاکید کرد؛

شرایط سه سال گذشته تکرارنمی‌شود

کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند





۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳

همزمان با پایان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفته است که امروز، توپ در زمین آمریکا است: «ترامپ مُرد و زندگی سیاسی‌اش تمام شد اما برجام زنده ماند.»

حسن روحانی صبح دیروز در جلسه هیات دولت، با مقایسه میان محمدرضا پهلوی و دونالد ترامپ گفت که در سال 99 قمری (زمستان 1357) با مقاومت مردم دوران یک ظالم و مستبد تمام شد و امروز هم در سال ۹۹ شمسی دوران یک مستبد دیگر سپری شد.
به گزارش ایسنا، روحانی گفت: «امروز روز پایان حکومت نحس کسی است که در تمام چهار سال حکومتش جز ظلم و فساد و مشکلات برای مردم خود و مردم جهان هیچ ثمری نداشت… آن آدم سیاست بلد نبود و به فکر برج‌سازی خود بود و به سیاست هم این‌گونه نگاه می‌کرد. کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند. اگر آن‌ها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند در برابرش ایران هم امضا می‌کند و نه بیشتر. اگر فرمان صادر کردند در ایران هم فرمان صادر می‌شود.»
روحانی با بیان این‌که اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها «اجرای موثر تعهدات» خود را انجام بدهند، ایران هم تعهدات خود را انجام می‌دهد، گفت: «امروز توپ در زمین آمریکا و واشنگتن است که برگردند و به تعهدات عمل کنند.» رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به این‌که آمریکا در سیاست‌هایش در چهار سال گذشته تنها ماند، گفت: «آمریکا در قطعنامه ۲۲۳۱ شکست خورد و آن جایی که آمد جلوی اجرایی نشدن تحریم تسلیحاتی ایران را بگیرد و یا آن جایی که خواست اسنپ بک را اجرا کند یا کاری کند کمیته‌های تحریم باقی‌بماند، باز هم شکست خورد.» روحانی اضافه کرد: «حالا طول می‌کشد تا این چهار سال، کاری که ترامپ کرده پاک شود. از جمله این کارها بی‌اعتمادی جهان نسبت به امضا و تعهد آمریکا و تروریسم دولتی آمریکا بود.
تا به حال ندیده بودیم که رئیس‌جمهور آمریکا صریحا اعلام کند که یک فرمانده نظامی‌کشور دیگری را که در کشور دیگری مهمان بوده ترور کرده و بعد هم بگوید من دستورش را دادم. تروریسم دولتی روی پیشانی کاخ سفید خورد.»
حسن روحانی همچنین گفت که از «آن‌هایی که قدرت را در کاخ سفید به دست می‌گیرند» توقع داریم که در چهار سال آینده، تلاش کنند تمام لکه‌های سیاه چهار سال قبل را پاک کنند: «اگر به قانون برگردند پاسخ ما هم مثبت خواهد بود. اگر صادقانه بیایند و صداقت خود را در عمل نشان بدهند طبیعی است که ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم.» روحانی در ادامه از رسانه‌ها، دوستان و حتی کسانی که با دولت میانه خوبی ندارند خواست تا واقعیت را بگویند: «آن چه در این سه سال بر سر ما آمد توطئه‌های ترامپ بود. اگر ما مثل همیشه نفت می‌فروختیم و بانک و بیمه و کشتیرانی ما مثل قبل فعالیت داشتند شرایط ما کاملا متفاوت بود.»
رئیس‌جمهوری همچنین با اعلام آمادگی برای «حل‌و‌فصل مسائل» با آمریکا گفت: «معتقدیم که خیلی سریع می‌توان مسائل را حل و فصل کرد. اگر آن‌ها به تمام تعهدات خود عمل کنند هر ساعتی که شروع به عمل بکنند ما ساعت بعد عمل می‌کنیم. البته ما برنامه‌های خود را هم پیش می‌بریم.» روحانی خطاب به مردم ایران هم گفت که «شرایط سه سال پیش تکرار نمی‌شود» و این را از آمار و ارقام هم می‌توان دریافت.
روحانی اضافه کرد: «در این یک سال که کرونا اضافه شد باز مردم در صحنه بودند و باز ترامپ جنایت جدیدی مرتکب شد. آن‌ها برای خرید واکسن مانع ایران شدند و برای خرید دارو سنگ‌اندازی کردند و در هر جایی هر اقدامی‌توانستند علیه منافع ملی ایران انجام دادند، ولی در هدف نهایی خود شکست خوردند. امروز مسیر صادرات غیر‌نفتی ما تقریبا در حال عادی شدن است و در صادرات نفتی هم شرایط ما از ماه‌های پیش به مراتب بهتر است و صادرات فرآورده‌های نفتی هم در مسیر درست حرکت می‌کند که همه این‌ها به معنی شکست سیاست آمریکا علیه ایران است.»
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی‌درباره اهمیت رای مردم گفت: «امام خطاب به منتخبان مجلس خبرگان قانون اساسی می‌فرماید که اکثریت هرچه گفتند آرای ایشان معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد. شما که ولی آن‌ها نیستید شما فقط وکیل آن‌ها هستید مردم خودشان مصالح خودشان را می‌دانند.»

بودجه جای ادبیات سیاسی نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: «لایحه بودجه برای زندگی مردم سال آینده و اقتصاد کشور و تولید و صادرات و واردات و معیشت مردم بسیار مهم است… در لایحه بودجه جایی برای ادبیات غیر‌اقتصادی و غیر‌کارشناسی نیست و جای اتهامات نیست؛ در بودجه کسی این‌گونه حرف نمی‌زند… بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، بلکه جای اعداد و ارقام و محاسبه و قانونگذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است.»
روحانی با اشاره به فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت روزانه در بودجه آینده گفت: «ماحصل فروش دو میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در بودجه ۱۹۹ هزار میلیارد تومان بوده و آقایان آمدند آن را یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت کردند اما رقمش ۲۳۰ هزار میلیارد تومان شده است. یعنی یک چشم‌بندی عجیبی انجام شده؛ نفت کم شده اما پولش بیشتر شده است! در تاریخ این چشم بندی سابقه ندارد.»
روحانی همچنین اضافه کرد: «۳۱ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند؛ هر کسی که ۴ عمل اصلی را بلد باشد می‌تواند محاسبه کند که چکار کرده‌ای. ما دلار را در بودجه بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان محاسبه کردیم اما شما دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ حساب کردید. هزار تومان ارزش پول ملی را کم کردید تا حساب و کتابتان جور شود. این‌ها عدد و رقم است و مشخص می‌شود و دم خروس اینجا بیرون می‌زند.»
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «اصول ما در چشم‌انداز بودجه اقتصاد روشن، شکست تروریسم اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی اصلاح معیشت مردم، فروختن اموال دولت و کوچک‌سازی و چابک کردن دولت» است، از نمایندگان مجلس خواست تا در این زمینه با دولت همکاری کنند.
روحانی گفت: «ما در بودجه گفته‌ایم کالاهای اساسی باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد و اگر خواستید تغییر بدهید این امر باید در اختیار دولت باشد. چطور امروز می‌خواهید تغییر بدهید و ۴ ماه بعد اجرا شود. پس تکلیف این ۴ ماه و سو استفاده و رانتی که ایجاد می‌شود چه می‌شود. من از کمیسیون تلفیق و نمایندگان خواهش می‌کنم که با همکاری وهماهنگی دولت بحث بودجه را پیش ببرند.»
رئیس‌جمهوری در بخش پایانی صحبت‌های خود به افتتاح طرح‌های عمرانی توسط دولت اشاره کرد و گفت: «ما تا امروز ۷۳ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم و ۶۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم که نسبت به پارسال ۶۹ درصد افزایش دارد. ما فردا افتتاح بسیار مهمی‌داریم که نشان می‌دهد چه بلایی بر سر تحریم حداکثری آمده است. فردا پالایشگاه گاز بید بلند دو که سه میلیارد دلار برای آن هزینه شده افتتاح می‌شود. با این افتتاح تمام فلرها و گازهایی که در فضا می‌سوخت جمع می‌شود که کمک بسیارمهمی‌برای محیط‌زیست و جلوگیری از اتلاف منابع است.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *