با متخلفین برخورد می‌کنیم

دوشنبه 30 آذر 1394

با متخلفین برخورد می‌کنیم

به واسطه‌ی درخواست‌های مکرر مردمی و شکایت‌هایی که از وضعیت‌ تاکسی‌ها و دخالت ماشین‌های شخصی در مساله‌ی حمل و نقل مسافران درون شهری شده بود با مجید عسکری مدیر عامل سازمان تاکسیرانی هم کلام شدیم که شرح این پرسش و پاسخ را پس از معرفی تاکسی و تاریخچه‌ی آن در ایران پیش کش نظرتان می‌کنیم.
تاکسی کلمه ای فرانسوی است که در زبان فرانسوی متداول گشته و به اتومبیل کرایه ای گفته می شود که در داخل شهرها مسافران را با نرخ معین از نقطه ای به نقطه دیگر می برد.با توجه به تحول حمل و نقل مسافران و وارداتی بودن مکانیسم تاکسی و تاکسیرانی شاید بتوان تاریخ دقیقی در زمان پیدایش تاکسی و آغاز فعالیت تاکسیرانی در ایران دانست گفته می شود که در سال ۱۳۲۴ اولین تاکسی در ایران توسط خانم فخرالدوله وارد تهران قدیم شد.ولی انچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی متشتت و غیر متمرکز را پشت سر گذاشت ولی آنچه مسلم است اینکه تاکسیرانی دورانی پر مشقت و غیر متمرکز را پشت سرگذاشت و بلاخره در تاریخ ۲۸/۳/۱۳۵۹ لایحه قانونی در طی یک ماده واحده راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیرنظر شهرداری تهران به تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران رسید. و سپس در تاریخ بیستم مرداد ماه سال ۱۳۷۲ قانونی مشتمل بر یک ماده و بعنوان یک تبصره الحاقی در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۷ شهریور ماه ۱۳۷۲ به تایید شورای نگهبان رسید و برابر ان قانون امور تاکسیرانی سایر شهرهای کشور توسط شهرداری‌های مربوط،اداره خواهد شد و کلیه قوانین و مقررات مغایر لغو می گردد.
اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت « مستند به سرشماری رسمی کشور « را به سازمانهای مستقلی به نام « سازمان تاکسیرانی « پس از تصویب اساسنامه محول کند و در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در سازمان اداری شهرداری پستهای لازم را پس از کسب موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایجاد کند تا به رتق و فتق امور تاکسیرانی بپردازد.در همین راستا،اداره کل امور شهر و شهرداریها وحوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور،دستورالعمل ویژه تاکسیرانی رابرای سراسر کشور تهیه کرد که در حال حاضر به اجرا گذاشته می شود.
در ایران تاکسی‌ها به گروههای مختلفی تقسیم می‌شوند. سهمیه بنزین تاکسی‌های با مجوز، متفاوت و بیشتر از اتومبیل‌های شخصی است:
تاکسی‌های عمومی: در بیشتر شهرهای ایران، تاکسی‌ها با رنگ زرد یا نارنجی مشخص شده‌اند. این تاکسی‌ها گاه دارای مسیر خاصی هستند و تنها مجاز به فعالیت در آن خط هستند. همچنین ممکن است مجبور باشند در روزهای خاصی از هفته فعالیت کنند. تاکسی‌های عمومی در ایران گرچه قابل کرایه کردن توسط یک فرد هستند اما بیشتر اوقات بصورت مشترک توسط مسافران یک مسیر خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت آنان چهار مسافر است. این نوع تاکسی‌ها ارزانترین تاکسی‌های مورد استفاده در شهرهای گوناگون ایران به حساب می‌آیند.
تاکسی‌های خصوصی: این تاکسی‌ها که بیشتر با نام آژانس یا تاکسی تلفنی شناخته می‌شوند در شهرهای بزرگ بیشتر در سطح یک منطقه خاص فعالیت می‌کنند و اداره‌شان با شرکت‌های خصوصی (آژانسهای تلفنی) است. این تاکسی‌ها بصورت کرایه‌ای و با درخواست تلفنی فعالیت می‌کنند و گاه برای مشتریان دائمی خود شماره عضویت تهیه می‌کنند. این تاکسی‌ها در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۴۸ در تهران راه اندازی شدند.
تاکسی بی سیم: این نوع تاکسی که ابتدا در تهران توسط شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران راه اندازی گردید در حدود نیم قرن است که به خدمات رسانی درون وبرون شهری در ۳ شیفت شبانه روزی مشغول به کار است و سپس در اکثر کلانشهرها به این صورت فعالیت می‌کند که پس از تماس با شماره خاصی که در اکثر شهرها ۱۳۳ می‌باشد، و اعلام موقعیت خود پس از چند دقیقه تاکسی در محل اعلامی از سوی شما حاضر و به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تاکسی ویژه: تاکسی‌هایی هستند که بصورت خاص برای مسیرهای خاصی تهیه شده‌اند. بیشتر این تاکسی‌ها در مسیر فرودگاهها یا ترمینالهای مسافربری کار می‌کنند.
تاکسی زنان: در تهران در سالهای اخیر نوعی تاکسی ویژه زنان در تهران راه اندازی شده که تاکسی بیسیم بانوان نام دارد. تاکسی بیسیم تهران ویژه بانوان با خودروهای پراید ۱۴۱ و رانندگان آنان زن هستند. این نوع تاکسی هم اکنون در کلانشهرهایی که در قسمت تاکسی بیسیم توضیح داده شد فعالیت می‌کنند.و البته تاکسی‌های دیگری هم داریم که شرح آنها در حوصله‌ی این بحث نیست و آخرین گروه هم مسافربرهای شخصی: خودروهای شخصی مسافرکش در ایران شامل طیف وسیعی از خودروهای سواری بویژه پیکان، پژو و پراید می‌شوند که بیشتر متعلق به افرادی است که بصورت آزادانه، تمام وقت یا پاره وقت به حمل مسافران می‌پردازند. این تاکسی‌ها عمدتاً در مسیر یا زمان خاصی کار نمی‌کنند و کرایه بیشتری در مقایسه با تاکسی‌های عمومی دریافت می‌کنند.
*مهندس مجید عسکری در پاسخ به چگونگی نرخ کرایه‌ی تاکسی در کرمان گفت: تمام مسیرها و خیابان‌های اصلی که منتهی به میدان آزادی می‌شوند نرخ رسمی دارند و همه‌ی تاکسی‌ها هم موظفند که نرخنامه‌ی رسمی را سمت راست شیشه‌ی جلوی تاکسی خود بچسبانند.
*تکلیف ماشین‌های شخصی که مشغول به جابجایی مسافر در سطح شهر هستند چیست؟زیرا اکثر جرائم را هم ایشان مرتکب می‌شوند.
متاسفانه شخصی‌ها به هیچ شخص و ارگانی پاسخگو نیستند و باید نیروی انتظامی جلوی ماشین‌های شخصی را بگیرد و به هیچ وجه نتوانند اقدام به جابجایی مسافر بنمایند. متاسفانه این اختیار را چنیدن سال است که از تاکسیرانی گرفته‌اند وگرنه خود سازمان از اشتغال ایشان جلوگیری می‌کرد و با آنها برخورد می‌کرد. در ضمن تلفن شکایات زیر آفتابگیر تاکسی‌ها نصب است که مردم می‌توانند تماس بگیرند و اگر از شخصی شکایتی دارند مطرح کنند. و همینطور به شکل حضوری هم اگر تشریف بیارند ما پیگیر هستیم و مخصوصا بحث اضافه‌ی نرخ که اگر گزارش بشود در همان روز رسیدگی می‌شود و هم راننده متخلف ماشین‌اش توقیف می‌شود و به سازمان منتقل خواهد شد و هم در حضور شاکی راننده موظف می‌شود به برگردان هزینه‌ی اضافی که اخذ نموده و اگر شاکی رضایت داد راننده متخلف می‌تواند به کار ادامه بدهد و در غیر اینصورت تا جلب رضایت شاکی پرونده باز می‌ماند.
*چند برابر شدن نرخ بر اساس ساعت سوار شدن به تاکسی آیا قانونی است یا صرفا یک امر عرفی است؟
هیچ کرایه‌ای چند برابر نمی‌شود صرفا از ده شب تا پنج صبح ۵۰ درصد کرایه تاکسی افزایش دارد نه دوبرابر که فقط ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و این قضیه سالهاست که در کرمان جریان دارد. و در تابستانها هم از ۱۱شب به بعد افزایش کرایه‌داریم.
در راستای فرهنگ سازی برای رانندگان و آموزش برخورد صحیح با مردم سازمان تاکسیرانی کاری انجام داده است؟
قبل از هرچیز شما کد راننده و پلاک تاکسی متخلف را از طریق پیامک و یا با تماس تلفنی منتقل کنید مطمئنا برخورد بسیار قاطعی با متخلفین خواهد شد و سازمان تاکسیرانی کوچکترین توهینی به مردم فهیم کرمان را تحمل نخواهد کرد.
اما خوشبختانه امسال هیچ شکایتی از افزایش نرخ نداشتیم و اگر داشتم به هیچ وجه در برخورد با متخلفین کوچکترین نرمشی نشان نمی‌دادیم.
*آیا سنی برای بازنشستگی رانندهای تاکسی مشخص شده است؟
نه متاسفانه ،البته بالای ۶۰ سال ما دیگر پروانه نمی‌دهیم اما خوب بازنشستگی بر اساس بیمه‌ی خودشان اتفاق می‌افتد و متاسفانه ما شاهد این موضوع هستیم که بازنشسته‌ی بالای ۶۰ سال هم مشغول به کار هست هرچند که ما پروانه نداده‌ایم. و البته باید این مورد را هم در نظر گرفت که قانون الزام نکرده که با بازنشستگان برخورد کنیم و در عین حال مطمئنا بخاطر مشکلات مالی که مردم دارند با این سن بالا بالجبار مشغول به این کار می‌شوند و هیچ کس از سر تفریح چنین شغل سختی را آن هم پس از ۶۰ سالگی در پیش نمی‌گیرد.
در مورد کارهای فرهنگی هم باید بگویم که از تابلوهای سطح شهر گرفته تا کلاسهایی که برگزار کردیم و می‌کنیم و چاپ دفترچه‌ها و کتب کوچکی در رابطه با فرهنگ و بهبود عملکرد رانندگان بوده همیشه بخش مهمی از کارما را به خود اختصاص داده و همیشه تلاش داشتیم بهترین برخورد از طرف رانندگان و خصوصا راننده‌های تاکسی‌های ترمینال و راه آهن که اولین برخورد مهمانان با مردم کرمان با ایشان است را داشته باشند

زلزلهکرمان
مطالب مرتبط

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *