پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رویای گردشگری در طرح ملی پارک «خبر»

رویای گردشگری در طرح ملی پارک «خبر»





۸ بهمن ۱۳۹۵، ۲۱:۵۸

رویای گردشگری
در طرح ملی پارک «خبر»

عملیات اجرایی طرح ملی پارک «خبر» با عنوان توسعه، حفظ و نگهداری اکوتوریسم طبیعی پارک ملی «خبر» پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شد. به گفته استاندار کرمان «این پروژه پس از دو سال و نیم پیگیری و هماهنگی بین استانداری، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به ثمر نشست و یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به استان کرمان به شمار می‌رود.» طرح ملی گردشگری «خبر» شامل ایجاد موزه طبیعی، تله کابین، مکان های اقامتی به صورت کمپ توریستی و گردشگری هوایی است و بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار در این مرحله برای اجرای آن هزینه می شود. معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری یک روزه به منظور بازدید و آغاز عملیات مرحله نخست طرح مدیریت پارک ملی «خبر» با مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اکوتوریسم وارد کرمان شد.
پارک ملی «خبر»
پارک ملی ««خبر»» یکی از مناطق حفاظت‌شده در شهرستان بافت استان کرمان است که 149 هزار و 983 هکتار وسعت دارد. این پارک به دلیل دارا بودن تنوع زیستی ناشی از وجود ارتفاعات، دشت های متعدد و حوزه‌های آبخیز متنوع در استان و کشور کم نظیر است. پارک ملی «خبر» یازدهمین منطقه ایران است که عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است. این پارک سال 1350 با عنوان منطقه حفاظت شده و سال 1354 تحت عنوان پناهگاه حیات وحش «خبر» و «روچون» مورد حفاظت قرار گرفت، سال 1370 به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو به ثبت رسید و سال 1378 قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقا یافت.
طرح گردشگری «خبر»
جلوی آلودگی ها و
تخریب ها را می گیرد
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتوریسم خاورمیانه در بخش «خَبر» شهرستان بافت به ایرنا گفت: «طرح گردشگری «خبر» بافت، الگویی از طبیعت گردی پایدار و اجرای طرح های مدیریت با مشارکت جوامع محلی است. این طرح جلوی آلودگی ها و تخریب ها را می گیرد و منابع آبی، چشمه ها و رودها حفظ می شود.» معصومه ابتکار اظهار کرد: «منطقه «خبر»، طبیعتی زیبا و سرشار از جاذبه های طبیعی است که در کنار طبیعت معیشت مردم به آن وابسته بوده و نسل در نسل در کنار سازمان حفاظت محیط زیست از این منابع طبیعی حفاظت کرده اند.» وی بیان کرد: «طرح گردشگری «خبر» در ادامه طرح های بزرگ دولت یازدهم برای ارتقای وضعیت کشور در ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی صورت می گیرد.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «اولین بار طرحی برای نحوه مدیریت و اجرای مناطق حفاظت شده در دولت اصلاحات مشخص شد و در این طرح مشخص می شود چگونه پارک های ملی، آثار حیات وحش و منابع طبیعی در مناطق حفاظت شده حفظ شود.» وی افزود: «این طرح همچنین به نحوی است که ارزش های طبیعی را حفظ کرده و سرمایه های محیط زیست با مشارکت مردم حفظ می شود و مورد استفاده صحیح قرار می گیرد.» ابتکار عنوان کرد: «در این دولت با استانداران استان های مختلف کشور تفاهم نامه امضا کردیم و خوشحالیم برای طرح ملی پارک «خبر» مطالباتمان به مرحله اجرایی رسیده است.» معاون رئیس جمهوری افزود: «این طرح با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان جنگلها و مراتع کشور و بخش خصوصی اجرا می شود و خوشحالیم یکی از سرمایه گذاران بومی و مورد اعتماد مردم داوطلب اجرای طرح شده است.» وی تاکید کرد: «پارک ملی «خبر» به طور کامل حفاظت می شود و هیچ واگذاری و تخریبی در آن انجام نمی شود.»
پارک ملی «خبر»
به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود
استاندار کرمان نیز در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتروریسم خاورمیانه در بخش «خبر» شهرستان بافت با اشاره به اینکه پارک ملی به مرکز جذب گردشگران تبدیل می شود، گفت: «تحول اساسی در این منطقه با همدلی و همکاری مردم اتفاق خواهد افتاد.» به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم‌حسینی اظهار داشت: «موافقتنامه بزرگترین پروژه گردشگری و اکوتروریسم خاورمیانه در بخش «خبر» شهرستان بافت در سال 93 بین استانداری کرمان و عربنژاد مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان امضا شد مبنی بر اینکه کار جدیدی در حفظ محیط زیست و جذب گردشگری در منطقه کم نظیر پارک ملی «خبر» صورت گیرد.» وی افزود: «اگر مردم «خبر» برای اجرای پروژه گردشگری و اکوتروریسم پارک ملی «خبر» همکاری کنند، تحول اساسی در منطقه صورت می‌گیرد.»
امیدواریم این طرح به یک طرح گردشگری برای رونق اقتصاد منطقه تبدیل شود
نماینده مردم بافت، ارزوئیه و رابر اظهار داشت: «اگر بخواهیم مشکل بیکاری و اشتغال را را رفع کنیم نیاز به پروژه‌هایی مانند پروژه گردشگری پارک ملی «خبر» داریم.» علبیرز بختیاری به ایرنا گفت: «وحدت و همدلی و بسیج نیروها را در این منطقه می بینیم و این وحدت و همدلی را باید برای ارتقا و توسعه شهرمان به صورت هماهنگ داشته باشیم و برای رونق اقتصادی تلاش کنیم.» وی تصریح کرد: «حدود 50 هزار نفر از مردم منطقه به علت خشکسالی‌های سال‌های اخیر در شهرهای اطراف حاشیه‌نشین شده‌اند و برای توسعه پایدار روستایی راهی جز استفاده از مواهب الهی نداریم.» بختیاری گفت: «2 هزار خانوار در منطقه «خبر» زندگی می‌کردند و هر سیاه‌چادر عشایری و روستایی یک کارخانه و پایگاه حفاظتی بود و امیدواریم این طرح به یک طرح گردشگری بین المللی برای رونق اقتصاد منطقه تبدیل شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

رضان

درود. درطرح گردشگری پارک ملی خبرهرچه گفته میشود ازحفظ محیط زیست وکیف گردشگر است. جسارتاً مردم بومی کار واملاکشان کجای کارند؟ چرا شرکت ماهان مردم را از اصل قرارداد آگاه نمیکند؟ دراین پروژه دولت سهمی دارد مجری هم سهمی؛ مردبومی که به نوعی مالک منطقه هستند چه میشوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *