پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کوه های مسجدصاحب الزمان ( عج ) نشانگر تمدنی پیشرفته از یک قوم هوشمند؛ کرمان مهرکده میتراییسم

کوه های مسجدصاحب الزمان ( عج ) نشانگر تمدنی پیشرفته از یک قوم هوشمند؛ کرمان مهرکده میتراییسم





۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۳:۲۸

کوه های مسجدصاحب الزمان ( عج ) نشانگر تمدنی پیشرفته از یک قوم هوشمند؛
کرمان مهرکده میتراییسم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ” مهندسان ایران “ ؛قدمت کوه های شرقی قبرستان کرمان ( مسجد صاحب الزمان ( عج) طاق یا علی ( ع ) به ۱۲ هزار سال قبل بر می گردد ، نام باستانی این کوه ها ” شیوشگان ” نام دارد .
مردمانی در آن زمان از صخره های سخت کوه، نیمه گنبدی را برای مراسم آیینی خود به شکل یک استوانه بزرگ مانند منشور کوروش و یا شبیه چشم بزرگی به اندازه ۷۰ متر تراشیدند.
کل وسعت این دست کند بزرگتر از یک زمین فوتبال است که این سنگ نگاره تندیسی از سایه انسان نما و پرستش گاهی بزرگ در منطقه ای باستانی بوده است این اثر که از هاله تقدس گونه‌ ایی از سایه تشکیل شده است ، نشانگر تمدن پیشرفته ‌ایی از یک قوم هوشمند در عصر باستان بوده است.
با تحقیقات صورت گرفته یک پژوهشگر کرمانی مشخص شده که در دو نوبت از سال (ایام نوروز و اوایل مهر ماه ) سایه این صخره ها به شکل نیمرخ یک انسان در می آید و سایه‌ ها به مانند یک انیمیشن عمل کرده و از طرفی تداعی کننده یک ساعت آفتابی کاملاً دقیق است .
بر طبق آثار مکتوب زمان قدیم این سایه نما مربوط به آیین مهر یا میتراییسم است که آیین مهر، مادر تمام دین ها بوده است.
مهر پرستی بر پایه پرستش میترا (خدای خورشید و عدالت) در دوران پیش از آیین زرتشت وجود داشته است و ایرانیان پیش از زرتشت ، دینی چند خدایی داشتند ، که میترا گرانقدر ترین خدای آن ها به حساب می آمد، میترا از دل سنگ درون غاری به دنیا آمد و این زاده شدن استعاره از فروغ ناشی از برخورد دو سنگ به هم است.
کنده کاری ها انجام شده در دل کوه حفره های عظیم و تو خالی را به شکل یک صدف بسیار بزرگ نشان می دهد لازم به ذکر است این کنده کاری ها به صورت هدفدار بوده است . در نزدیکی کوه های شیوشگان آثار مرتبطی همچون معبد ، چهره گاو و کلاغ که از اشکال مقدس آیین میتراییسم است، دیده می شود.
سایه کلاغی از میان شکم گاو به همراه تندیسی از سر یک انسان بر روی پای کلاغ نیز در این سایه نگاره مشهود می باشد . باستان شناسان قدمت این کنده کاری ها را همزمان با روستای باستانی صخره ای میمند می دانند .
آیین مهر بیش از ۲۵۰۰ سال قبل کل اروپا را در بر گرفته است پیچیدگی این مجموعه و سایه نگاره ‌ها از آداب رمز‌آلود خاصی برخوردار است‌ زیرا این سایه ها در وسط ظهر که مظهر عدالتی مضاعف بوده ، به شکل نهایی خود می رسند .
مقایسه حجم کار نسبت به سایر آثار مشابه کیش مهر که در دنیا وجود دارد ، بسیار بزرگتر و از سویی به صورت علنی است، هم چنین غاری تراش خورده در همجواری این کنده کاری ها وجود دارد ارزش باستانی دارد که تقریبا دو برابر بزرگتر از غارهای میتراییسم در جهان است.
تا کنون در هیچ نقطه ای از جهان سایه نگاره های باستانی یافت نشده است آنچه که در این کنده کاری ها دیده می‌شود، عظمت، ظرافت، هنر، اراده، هوشمندی و ارتباط آیین با نجوم می باشد. با وجود این کنده کاری ها، تاریخ تاسیس علوم مدرن در عصر باستان هزاران سال به عقب تر برده خواهد شد و می‌توانیم با معرفی این آثار شوکی عظیمی به جامعه جهانی وارد کنیم.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

محمدعلی ایراگمش

اوج تمدن و تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *