پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | منصور عالم زاده؛ یکی از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در یک خانه اجاره ای بنیان نهاده شد

منصور عالم زاده؛ یکی از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در یک خانه اجاره ای بنیان نهاده شد





۱۲ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۵

منصور عالم زاده؛ یکی از بنیانگذاران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان:
دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
در یک خانه اجاره ای
بنیان نهاده شد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برای بسیاری از کرمانی های نسل دوم و سوم پس از انقلاب محمل خاطرات شیرین است. خاطرات دوران جوانی، درس، تحصیل، ورزش و…
دانشگاه! مکانی که وجب به وجبش خاطره است. از اتاق درس، پله های دانشکده تا سلف سرویس و اتوبوس ها و همه و همه برای ساختن نوستالوژی مشترک نسل های اخیر دست به دست هم داده اند. اما کسانی هستند که خاطرات متفاوتی دارند. آن ها نه سلف سرویس و نه فضای دانشکده بلکه چگونگی پدید آمدن این ها برای شان خاطره است. دانشگاه برای این ها دقیقاً مثل یک اثر هنری است که به قول هنرمندان، مثل بچه شان دوستش دارند. منصور عالم زاده یکی از همان آدم هاست. یکی از همان هایی که از روییدن اولین درخت سپیدار دانشگاه در دانشگاه بوده است و تا کنون که سپیدارها سر به فلک کشیده اند و از پنجره اتاق محل کارش دیده می شوند، هنوز فارغ التحصیل نشده است. عالم زاده از روزی که دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در خانه «سروشیان زرتشتی» متولد شد تا کنون که رشد و بالندگی خود را در آغوش گسترده زمین های مسیر جوپار می گذراند، همراه و همگام غم ها و شادی های این درخت تناور بوده و هست.
این بار در صفحه«کرمون» افتخار هم نشینی با منصور عالم زاده را داشتم. وی از بانیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است و در طول سی و سه سال گذشته همواره در قامت یک مدیر تاثیر گذار ایفای نقش کرده است. گفت و گوی زیر را به خوانندگان صفحه کرمون، به ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان توصیه می کنم.

خانه اجاره ای سروشیان
من در سال 1362 در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار شدم. آن روزها یک رییس در دانشگاه انجام وظیفه می کرد. دو نفر به صورت پاره وقت حضور داشتند و یک خانم هم کارهای دفتری را انجام می داد. ساختمان دانشگاه هم در خیابان زریسف(شهدا) قرار داشت. مکان دانشگاه منزلی متعلق به آقای سروشیان(زرتشتی) بود در دو طبقه با زیر بنای 800 متر که ماهانه 3هزار تومان بابت آن اجاره به آقای سروشیان پرداخت می شد. برای این که بتوانیم در آن خانه قدیمی شروع به کار کنیم مختصر تعمیراتی نیاز بود که با هماهنگی اداره میراث فرهنگی تعمیرات انجام شد. از همان سال 62 در صدد بودیم که زمینی را برای دانشگاه تهیه کنیم. تا این که در سال 63 توانستیم 62 هکتار زمین را از اداره امور اراضی برای دانشگاه بگیریم که خوشبختانه سند زمین را در سال 75 از امور اراضی دریافت کردیم. از همان ابتدا هم ساخت و ساز در زمین فعلی آغاز گردید و اولین فاز که مربوط به کلاس ها بود، دو سال بعد، به بهره برداری رسید. کلاس ها به ساختمان های واقع در زمین فعلی منتقل شد؛ اما بخش اداری در همان خیابان زریسف تا سال 67 به کار خود ادامه داد.
تنها سه رشته تحصیلی وجود داشت
اولین گروه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در مهرماه 62 به تحصیل مشغول شدند. در بدو تاسیس دانشگاه، تنها سه رشته داشتیم. رشته های ریاضی، شیمی و حِرَف روستایی که حرف روستایی بعداً به زیست شناسی با گرایش میکروبیولوژی تغییر کرد. برای ترم اول هم شهریه تعریف نشده بود و از دانشجویان هیچ گونه شهریه ای دریافت نمی شد. از ترم دوم دانشجویان، ملزم به پرداخت شهریه متغیر بودند. بابت واحدهای درسی که انتخاب می کردند، شهریه ای هم پرداخت می نمودند. شهریه ثابت در کار نبود.
طباطبایی دست تنها بود
جا دارد که از حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر طباطبایی هم یادی بکنم. ایشان در واحد کرمان زحمات زیادی کشیدند. دست تنها و بدون حمایت چشمگیر همه امور مربوط به دانشگاه را پی گیری می کردند. منابع مالی دانشگاه بسیار محدود بود و شهریه ناچیزی هم از دانشجویان دریافت می شد. بیش تر منابع ما از طریق کمک های مردمی تأمین می شد. مثلاً سقف های پیش ساخته از سوی شرکت زغال سنگ زرند به دانشگاه اهدا شد. بانک های معتبر نیز هنوز با دانشگاه ارتباط نداشتند و حساب هایی را در صندوق های قرض الحسنه باز کرده بودیم که از همان صندوق ها وام گرفته و کارهای عمرانی دانشگاه را انجام می دادیم.
رییس دانشگاهی که باغبانی می کرد
بهترین خاطرات من مربوط به دوران حاج آقا طباطبایی است. ایشان در بسیاری از امور متخصص بودند. در کارهای عمرانی نظر می دادند و حتی امور مربوط به نقشه کشی ساختمان را انجام می دادند. در زمینه درخت کاری و فضای سبز نیز صاحب نظر بودند. 90 درصد درختانی که الآن در دانشگاه مشاهده می شود در زمان ایشان کاشته شده است. آقای طباطبایی صبح ها ساعت پنج، پنج و نیم در دانشگاه حضور داشتند و کارهای جزیی هرس درختان را انجام می‌دادند و ساعت هفت که کارمندان و دانشجویان، کم‌کم وارد دانشگاه می شدند، عبا و عمامه را پوشیده و به کارهای اداری دانشگاه می پرداختند. عصرها هم معمولاً به کارهای عمرانی سرکشی می کردند. کارهای عظیمی که در زمان مدیریت ایشان با وجود بودجه کم انجام گرفت، به نوبه خود معجزه اجرایی بود.
توان مندی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
در سال 1375 همایش شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کل کشور در کرمان برگزار شد. این برای اولین بار بود که شورای مرکزی در خارج از تهران تشکیل جلسه می داد. در آن همایش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان پذیرای بیش از 300 مهمان بود. کارمندان واحد کرمان سنگ تمام گذاشتند. بسیاری از کارمندان به صورت داوطلبانه در پذیرایی از مهمانان کمک کردند. کارمندانی که خودشان در دانشگاه، مدیر یا کارشناس بخش های مختلف بودند، اما در روزهای همایش به طرز فوق العاده ای در برگزاری همایش همکاری کردند.
نحوه برگزاری همایش آن قدر رضایت بخش بود که آقای دکتر جاسبی ضمن تشکر از واحد کرمان، پیشنهاد کرد که همایش شورای مرکزی هر سال در یکی از واحدهای کشور برگزار شود. سال آینده به یکی از واحدهای استانی دیگر رفتند؛ اما رضایت بخش نبود و این موضوع منتفی شد. تا جایی که من اطلاع دارم تا کنون این اتفاق تکرار نشده است. آن سال با برگزاری همایش که با همکاری بی دریغ همه پرسنل انجام شد، توان مندی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برای همه آشکار شد.
پیشرفت فراتر از تصور
روزی که در دانشگاه آزاد اسلامی که در خیابان زریسف(شهدا) دایر شده بود مشغول به کار شدم هرگز تصور نمی کردم که یک روزی دانشگاه به این عظمت برسد. بزرگان زیادی از دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بازدید کرده و از روند پیشرفت آن تمجید کرده اند. آیت الله هاشمی رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری، دکتر ولایتی در زمان وزارت امور خارجه، آقای ناطق نوری در زمان ریاست شان بر مجلس شورای اسلامی همگی از دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بازدید به عمل آورده اند. اخیراً آقای مهندس رزم حسینی(استاندار کرمان) در بازدید خود از همین دانشگاه، گفتند:«من فکر نمی کردم واحد کرمان این قدر پیشرفت کرده باشد.»
دانشگاه آزاد اسلامی کرمان فعالیت خود را با 180 دانشجو در 3 رشته آغاز کرد. اکنون این دانشگاه 16 هزار دانشجو را در دانشکده های خود جا داده است. در حال حاضر بسیاری از مدیران ارشد استان کرمان دانش آموختگان همین دانشگاه هستند. دلیل این که بسیاری از مدیران و کارمندان دولت راغب به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بودند این بود که کلاس ها عصر ها برگزار می شد و شرایط ورود به دانشگاه نیز راحت تر از دانشگاه های دولتی بود.
تجلیل از پیشگامان
سال 1394 همایش تجلیل از پیشگامان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان را برگزار کردیم و در آن رؤسای ادوار مختلف دانشگاه های آزاد استان کرمان دعوت شدند. با تک تک رؤسای سابق دانشگاه ها صحبت کردیم و جمعاً پنجاه و پنج نفر به همایش دعوت شدند. از این تعداد پنجاه و یک رییس به همایش آمدند. فضای بسیار شاداب و بی نظیری ایجاد شد. برخی از رؤسا که نام یکدیگر را شنیده بودند اما در زمان خدمت شان هیچ ملاقاتی با هم نداشتند، در این همایش با هم دیدار می کردند و این به جذابیت مراسم می‌افزود

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

حسیکن

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *