سایت خبری پیام ما آنلاین | هایفوتراپی روشی جدید برای رفع چین و چروک

هایفوتراپی روشی جدید برای رفع چین و چروک





۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۴۸

هایفوتراپی روشی جدید برای رفع چین و چروک

متن زیر با مشاوره دکتر عباس صفا تنظیم گردیده است.
جوان بودن و نداشتن چین و چروک از پایه های زیبایی محسوب می شود. استحکام پوست و قوام آن به ساختار زیرین پوست که شامل الیاف کلاژن و الاستین است و نیز صفحات غشائی زیر پوست می باشد بستگی دارد. این الیاف در اثر عوامل محیطی مانند نور آفتاب، استرس ها، آلودگی هوا، دخانیات، تغذیه ناسالم و … دچار خوردشدگی و پارگی می شوند ودر نتیجه پیامد آن افتادگی پوست،شلی و چروک آن می باشد.
روش های درمانی متعددی تا کنون جهت رفع چین و چروک و شل شدگی پوست مورد استفاده پزشکان قرار گرفته است که از موثرترین آن ها شاید جراحی لیفیتنگ صورت را بتوان نام برد.
این روش یک جراحی نسبتاً دشوار و بزرگ محسوب می شود و معمولاً بدلیل دشواری آن،عوارض، دوره نقاهت طولانی و جای بخیه وسیعی که می گذارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر فقط برای افتادگی های شدید مورد استفاده قرار می گیرد.
در همین راستا تکنولوژی های همچون لیزر و RF (رادیو فرکانسی) چند سالی است که پا به میدان گذاشته و با گذر از لیزر CO2 که دوره های بعد از درمان طولانی داشت، به لیزرهای فرکشنال و پس از آن RF های مونوپولار و فرکشنال سوزنی رسیده که در نوع خود پیشرفت خوبی محسوب می گردند.
اساس کار همه این دستگاه ها تخریب ساختار قدیمی کلاژن و تحریک کلاژن سازی جدید از راه ایجاد گرمای موضعی در بافت می باشد. ولی مشکلی که در این روش ها موجود می باشد این است که انرژی دستگاه برای رسیدن به داربست کلاژن والاستین زیر پوست باید از سطح پوست یعنی اپی درم گذر کند.
دوم اینکه کلاژن در دمای خاص در حدود 70 تا 60 درجه تخریب و بازسازی می شوند که رساندن حرارت در این دما به آن ها موجب تخریب سطحی پوست هم می شود و بنابراین سطح پوست بیمار دچار قرمزی و زخم می گردد. که خود از انجام این روش ها خودداری کنند زیرا ظاهر آن ها نشان می داد که روی صورتشان کاری انجام شده است. در تکنولوژی جدید هایفوتراپی HIFU(high intensity focused ultrasound) امکان کشیدن پوست و جوانسازی صورت (خط خنده، ابرو، و جوانسازی پیشانی، غبغب و شلی گردن) به روش غیر جراحی فراهم شده است.
نحوه ی کار هایفوتراپی (دابلو) را میتوانیم با این مثال توضیح دهیم که اگر کاغذی را جلوی نور خورشید بگیرید اتفاقی نمی افتد ولی اگر از یک ذره بین استفاده کنید می توانید با کانونی کردن نور، امواج نور را در یک منطقه بسیار کوچک متمرکز کنید و با ادامه این کار آن نقطه داغ و داغ تر می شود و با تداوم تمرکز بر روی آن نقطه انرژی کانونی شده امواج نور خورشید می تواند کاغذ را بسوزاند تکنولوژی هایفوتراپی (دابلو) نیز دقیقا با همین روش امواج اولتراسوند را در لایه های زیرین پوست کانونی و متمرکز کند.
اصولا ارزش و اهمیت هایفوتراپی در همین ویژگی منحصر به فرد است که سطح خارجی پوست کاملا دست نخورده باقی می ماند. اما جای سوال است که چطورممکن است هایفوتراپی (دابلو) به عمق پوست نفوذ کند بدون اینکه هیچ زخمی یا قرمزی پوست ایجاد شود؟علت این پدیده این است که انرژی این امواج آنچنان بالا نیست که بتواند در نقطه برخورد با سطح پوست باعث سوختگی شوند، اما وقتی این امواج در عمق پوست با یکدیگر تلاقی پیدا کنند و کانونی شوند می توانند اثر یکدیگر را تشدید و تقویت نمایند و کانونی شدن امواج اولتراسوند در عمق 1.5 تا 4.5 میلیمتری پوست باعث ایجاد حرارت65 تا 70 درجه می شود و موجب انعقاد در نقاط پوست میگردد. برای درک بهتر مکانیسم هایفوتراپی بهتر است با دستگاه مایکرو اشنا شویم البته امواج مایکرویو به صورت مداوم (چندین و چند دقیقه) ماده غذایی را هدف قرار می دهند. اما در هایفوتراپی مدت زمان شلیک امواج اولتراسوند به هر یک از نقاط هدف، فقط کسری از ثانیه است و نقاط مجاور بعدی بلافاصله یکی پس از دیگری توسط دستگاه هایفوتراپی هدف شلیک قرار می گیرند به همین دلیل سطح بیرونی کاملا سالم و بدون عارضه باقی می ماند، چرا که تمام اتفاقات زیر پوست رخ می دهد. معمولا بجز مختصر قرمزی که طی یکساعت از بین می رود و گاها مختصر تورم که آن هم طی چند ساعت محو می شود اتفاق دیگری نمی افتد.
در بعضی موارد ممکن است پوست ناحیه به لمس حساس شود که انهم یکی دو روزه خوب می شود.
حال اثرات هایفوتراپی به این صورت نمود پیدا می کنند که معمولا بیمار در همان لحظه انجام HIFU کشیده تر شدن پوست را احساس می کند ولی نتایج بعد از 2 ماه بهتر مشخص می شود و روند بهبودی طی ۶ ماه آینده نیز ادامه دارد و فرد شاهد اثرات بیشتری در زمینه سفت شدن و لیفت شدن صورت و گردن خواهد بود.ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چه کسانی کاندید مناسبی برای هایفو HIFU هستند؟ افرادی تمایل دارند همیشه جوان بمانند می توانند از این روش از سن 30 سالگی که شروع شل شدن پوست است بهرمند شوند. اصولا شلی و افتادگی خفیف تا متوسط نتیجه بهتری نسبت به افتادگی های بیشتری می دهد.در افرادی که افتادگی زیاد دارند و تمایل به انجام عمل جراحی لیفت ندارند می توان از روش های ترکیبی مثل تزریق چربی به همراه آرف فرکشنال و HIFU استفاده کرد تا نتایج به مراتب بهتری بدست آید. همچنین افرادی که می خواهند وزن کم کنند و نگران شل شدن صورت و گردن هستند می توانند از این روش استفاده کنند.همچنین قابل به ذکر است که اولتراسوند از ۵۰ سال قبل تا کنون در حیطه پزشکی کاربرد داشته است. تکنولوژی هایفو (HIFU) با سونوگرافی یکی است اما تنظیمات و نیز تاثیرات این دو با هم متفاوت است. لذا از ایمن بودن این روش مطمئن باشید.
ماندگاری اثر هایفو (HIFU) بسته به میزان شلی و نوع رژیم غذایی، سن، ژنتیک و … لیفت ناشی می ماند. افرادی که تمایل دارند نتیجه ماندگارتر داشته باشند می توانند هر 1-2 سال یکبار این روش را تکرار کنند تا همیشه جوان بمانند. هایفو خیلی زود نتیجه می دهد.با انجام یک جلسه هایفو (HIFU) تغییرات کشیده شدن ابروها، گونه ها، خط فک مشاهده می شود. عمق خط خنده کاهش می یابد، افتادگی گوشه لب ها کمتر می شود، خطوط پنجه کلاغی دور چشم صاف تر می شوند، همچنین شلی گردن و غبغب تا حدودی اصلاح می شود.قابل به ذکر است که خانم های باردارو در مواردی مانند داشتن زخم یا تبخال فعال در محل مورد درمان، وجود پروتز فلزی یا استنت قلبی، بیماران صرعی، دیابتی ها نمیتوان از روش هایفو استفاده کرد.
مدت زمان هر جلسه هایفوتراپی بسته به ناحیه ای که هایفوتراپی انجام می شود بین 30 تا 60 دقیقه می باشد. این روش کاملا راحت و بدون درد است و حتی حین انجام هایفو تراپی بیمار در حالت نشسته قرار می گیرد و فقط یک جلسه برای افرادی که شلی و افتادگی خفیف تا متوسط دارند کافیست. ولی اگر فردی تمایل دارد که بدلیل شلی بیشتر هایفوتراپی را تکرار کند می تواند بعد از 6 ماه یک جلسه دیگر هایفوتراپی انجام دهد. برخلاف لیزر که افرادی باپوست تیره نمی توانستند لیزر انجام دهند هر تیپ پوستی می تواند از روش هایفو استفاده کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

مینا

سلام اقای دکتر برای تعیین وقت چه کاری باید انجام بدم وقیمت یک جلسه هایفو چنده ومن تمام طول هفته سر کارم به جز پنج شنبه جمعه ها ایا تایمی برای این روزها دارید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *