پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حواشی تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان

حواشی تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

حواشی تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان
خبر به سرعت در ایران پخش شد. «تعرض دو پلیس عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده». خبر آنقدر تکان دهنده بود که دولت روحانی با چالش جدیدی روبرو شود. تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید در حالی تلاش زیادی دارد که ارتباط خود را با کشورهای منطقه بهتر کند، اتفاقات غیر منتظره ای باعث می شود کار برای او سخت تر شود. حداقل در نزد افکار عمومی. مدت زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران خبر درج شده در یک سایت خبری مبنی بر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان را تکذیب کرد. پس از آن خبرگزاری مهر از قول یک منبع آگاه نوشت:« خبری که در مورد تجاوز به دو نوجوان ایرانی توسط دو مامور عربستان منتشر شده صحت ندارد و موضوع تجاوز مطرح نبوده بلکه برخورد بی ادبانه با این دو نوجوان صورت گرفته است.» پس از این تکذیبیه ها اما معاون وزیر امور خارجه به نوعی ماجرا را تایید کرد اما از واژه شبه تجاور به جای واژه تجاوز استفاده کرد. قشقاوی گفته بود:« مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند.» در یک‌ماه‌ونیم گذشته ریاض بر سر صدور ویزای حج، بهانه‌تراشی‌های جدیدی آغاز کرده ‌است. در همین شرایط اتفاقی نظیر تجاوز یا احتمالا لخت‌کردن زائر رخ داده‌ است. دو سال گذشته نیز یکی از دیپلمات‌های سفارت عربستان در تهران، درحالی‌که مست بود و با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کرد، در تصادف با یک شهروند ایرانی موجب مرگ او شد. همه این ها در حالی است که موضوعات سیاسی مثل همیشه بر رابطه دو کشور سایه می‌اندازد؛ جدیدترین آن موضوع یمن است.
حالا پس از گذشت چند روز از این واقعه و در حالی که مسئولان وزارت خارجه ماجرا را از تجاوز به شبه تجاوز تقلیل دادند، وب‌سایت دولت بهار وابسته به تیم رسانه‌ای محمود احمدی نژاد جزئیاتی را از حادثه فرودگاه جده منتشر کرد که نشان از تجاوز جنسی به دو نوجوان ایرانی داشت. یکی از اعضای خانواده قربانی اول درباره جزئیات این فاجعه گفته: « درهنگام بازرسی، ماموران سعودی دو نوجوان ایرانی را به بهانه بازرسی بیشتر از کاروان جدا و به اتاقی منتقل کردند.
شرطه عربستانی در اتاق اسلحه خود را پشت سر قربانی اول قرار می دهد و به فارسی به او می‌گوید فقط خفه شو و حرف نزن و عمل شیطانی خود را انجام می دهد. سپس قربانی اول را به بیرون می فرستند اما وی به دلیل وحشت زدگی و حیرت شدید هیچ چیزی به خانواده و مسئولین کاروان نمی‌گوید. دراین حین شرطه‌های عربستانی به قربانی دوم نیز تجاوز می‌کنند و سپس او را به خارج از اتاق می فرستند. قربانی دوم اما ماجرا را برای خانواده و مسئولین کاروان می‌گوید.» عضو خانواده قربانی اول در ادامه می افزاید: «با تماس مدیر کاروان، مسئولان کنسول‌گری جمهوری اسلامی و نماینده بعثه رهبری در محل حاضر می‌شوند، پزشکی قانونی در محل به بررسی وضعیت دو قربانی می پردازد و جنایت صورت گرفته را تایید می‌کند.» پدر قربانی اول هم به دولت بهار گفته: «من فکر می کنم این جنایت، جنایتی علیه یک شخص و یک خانواده نیست، این تجاوز یک دولت به دولت دیگر است، آن دو پست فطرت اهمیتی ندارند، حکومت سعودی باید جواب بدهد. این‌ها یک نفر، دو نفر نبودند، یک تیم بودند، همه گیت بازرسی با متجاوزین همکاری کردند.» پدر قربانی دوم نیز می‌گوید:« روحانی کاروان ما به من گفت که طبق قوانین عربستان، آن دو مامور حکم‌شان اعدام است.»
یکی از مدیران کاروانی که دو نوجوان قربانی حادثه تجاوز مامورین سعودی درآن حضور داشتند، گفته: «این حادثه برای سازمان حج نیز بسیار غیرمنتظره بود. زائرینی که درآن پرواز حضور داشتند، این خبر به آن‌ها رسید و مطلع شدند. ما خیلی سعی کردیم که زائرین را کنترل کنیم. آن‌ها می‌خواستند اعتراض کنند و فریاد بزنند، البته ما مانع شدیم.» وی درباره انتظارات از سازمان حج و زیارت در برابر چنین اتفاق تلخی گفته: «بنده به عنوان یکی از مسئولان کاروان از سازمان حج و زیارت انتظار داشتم که حداقل در اعتراض به این فاجعه، یک هفته پروازهای عمره را تعطیل کنند. البته من از سیاست سازمان مطلع نیستم. شاید به خاطر دو نفر، پرواز و سفر هزاران عمره گزار را لغو نکنند.»
18 فروردین هم سازمان حج و زیارت اطلاعیه ای در این مورد صادر کرد:«هنگام بازگشت یکی از کاروان‌های اعزامی عمره در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده دو تن از ماموران پلیس فرودگاه به بهانه بازرسی از دو نوجوان زائر قصد تعرض به آن‌ها را داشتند که با هوشیاری زائران عزیز و خانواده‌هایشان، پیگیری مدیر و روحانی کاروان و همچنین دخالت سریع مقامات کنسولگری کشورمان در جده و احضار مسؤولان سعودی و فرماندهی پلیس جده افراد خاطی شناسایی و دستگیر شدند.» رسانه های خبری از متن این بیانیه اینطور برداشت کرده اند که تجاوزی صورت نگرفته است. از طرف دیگر حسین امیر عبداللهیان، معاون آسیا و آفریقای وزارت خارجه ایران گفت که یک مقام عالیرتبه سعودی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی در ریاض گفت که «عاملان تعرض به دو نوجوان عمره گذار ایرانی شناسایی و بازداشت شده‌اند و به اشد مجازات خواهند رسید.» در برخی از سایت ها هم خبر خودکشی یکی از دو نوجوانی که مورد تعرض قرار گرفته بود منتشر شد که توسط هیچ منبع معتبری تایید یا تکذیب نشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

خاک برسرتان

خاک بر سر میعولین حج برند بمیرند بهتر است اینکه نفس بکشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *