پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هنر به مثابه قدرت ملی

آیین رونمایی کتاب «از تهران تا هالیوود» برگزار شد

هنر به مثابه قدرت ملی

مؤلف کتاب: هنر و فرهنگ می‌توانند نقشی مهم در رویداد صلح و آشتی در جهان داشته باشند





هنر به مثابه قدرت ملی

۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۲۲:۳۱

|پیام ما| آیین رونمایی کتاب «از تهران تا هالیوود»، کتابی در مورد حضور سینمای ایران در مجامع بین‌المللی و اثر ارتباطات بین‌المللی بر هنر ایران و کنش معکوس این دو، روز پنجشنبه ۱۲ بهمن با حضور «محمدجواد ظریف»، وزیر سابق امور خارجه، «فرهاد توحیدی» و «محمدمهدی عسگرپور»، صنعتگران سینما، «مهدی ذاکریان»، استاد روابط بین‌الملل و در غیاب مؤلف اثر، «سیدمحسن هاشمی» که به‌دلیل بیماری در محل برگزاری حضور نداشت، در سالن حافظ خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

کتاب «از تهران تا هالیوود» خلاف آنچه انتظار می‌رفت، نه‌فقط در جمع هنرمندان و هنردوستان بلکه در جمعی از دانشجویان و متخصصان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل رونمایی شد؛ چراکه به‌گفتۀ سخنرانان این برنامه این کتاب نه‌تنها درس‌ آموخته‌ای از سینماست که بر اثرات دیپلماسی بر سینما و سینما در روابط بین‌الملل کشور تأکید دارد.
«فرهاد توحیدی»، نویسنده و فیلمنامه‌نویس، این اثر و مؤلف آن را در سینمای کشور اثرگذار و هاشمی را مدیری تحول‌خواه دانست. به‌گفتۀ او، هاشمی در زمان مسئولیتش در خانهٔ سینما چند کار بزرگ انجام داد، از جمله تنظیم پیش‌نویس لایحهٔ تشکیل سازمان نظام سینمایی و همچنین تنظیم پیش‌نویس لایحهٔ تأمین امنیت شغلی: «هاشمی مدیر شجاع و تحول‌خواه است و فرقی نمی‌کند کجا باشد، هر جایی که او هست، آن‌جا مهم می‌شود. او از آدم‌هایی است که باید با چراغ دنبالش گشت و متأسفیم که چنین انسان‌هایی خانه‌نشین هستند.»

جریان‌هایی علیه سینمای بین‌المللی
«محمدمهدی عسگرپور»، رئیس هیئت‌مدیرهٔ خانهٔ سینما، سینمای ایران را ازدست‌رفته و احیای آن را آرزوی امروز هنرمندان و سینماگران کشور عنوان کرد. او نیز در توضیح آنچه طی این سال‌ها بر حضور بین‌المللی سینمای کشور رفته است، گفت: «دو جریان بر این موضوع اثرگذار بودند. یک جریان داخلی متشکل از گروهی از سیاسیون و برخی سینماگران که فعالیت بین‌المللی را فعالیت تزئینی می‌دانستند و تصوری را اشاعه می‌دادند مبنی‌بر اینکه تمام جشنواره‌های جهانی براساس منافع سیاسی کشور برگزارکننده است که چنین تصوری درست نیست. جریان دیگر، جریان خارجی بود، کسانی که فکر می‌کردند که اگر سینمای ایران نباشد، آنها بیشتر دیده می‌شوند. آنها بدشان نمی‌آمد که کرسی‌های سینمای ایران را تصرف کنند. متأسفانه امروزه سینمای ایران در سپهر عمومی معادلات بین‌المللی حضور چندانی ندارد. امیدواریم سیدمحسن هاشمی به فعالیت‌های ارزندهٔ خود ادامه دهد.»
«محمدجواد ظریف»، وزیر سابق امور خارجه نیز در این نشست بر هنر به‌مثابه ابزار قدرت ملی تأکید کرد: «بارها گفته شده است که در جهان کنونی منابع قدرت متکثر شده‌اند. ما مزیت‌های نسبی خود را در این جهان نشناخته‌ایم. این قدرت انگیزشی انقلاب بود که ایران را در جهان شناساند، نه قدرت مادی. ما نگرشی نو داشتیم که انسان را محور قدرت می‌دانست. این کوشش و فکر انسان است که قدرت‌ساز است. ما زمانی این حرف‌ها را مطرح کردیم که هنوز معادلات خشک و سخت بر جهان حاکم بود. یکی از بهترین ظهورهای انسان، در هنر است. هنر، مرزها را درمی‌نوردد. با زبان هنر می‌توان گفت‌وگو کرد. زمانی که مسئلهٔ گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد، گرچه که بیشتر بحث تمدن‌ها به چشم آمد، اما تمرکز بیشتر بر روی گفت‌وگو بود. هنر بنایش بر حذف نیست، بلکه بنایش بر شامل و فراگیر بودن است. مبانی دیگر بنایشان بر حذف و تهدیدسازی است، اما هنر بنایش بر دوستی است و دوستی فراتر از صلح است.»

جنبه‌های غیرمادی قدرت ایران
به‌گفتۀ ظریف، وزارت دفاع آمریکا هزینه‌ای که برای تسخیر قلب‌ها و مغزها می‌کند، قابل‌توجه است: «اگرچه این موضوع به‌معنای موفق عمل کردن آمریکا در این زمینه نیست. زبان هالیوود مؤثرتر از قدرت نظامی آمریکا بوده است. کسانی چون حافظ، سعدی و مولوی بیشتر ایران را مطرح کرده‌اند تا سایر جنبه‌های قدرت. جنبه‌های غیرمادی قدرت ایران بیشتر ما را در جهان مطرح کرده است. زمانی که قدرت سخت مبنای عالم بود، امام خمینی آمد و قدرت نرم را مطرح کرد. امروز پیروزی بر قلب‌ها و جهانی‌شدن احساسات و اطلاعات مطرح است. به امید روزی که قدر انسان‌هایی مانند سیدمحسن هاشمی را بیشتر بدانیم.»
«مهدی ذاکریان» از دیگر سخنرانان این نشست، سفر اعضای آکادمی اسکار به ایران را به‌عنوان یکی از اتفاقات قابل‌توجه دیپلماسی هنر در ۴۰ سال اخیر ارزیابی کرد و گفت: «امروزه میان قدرت هنر و مسائل حقوقی پیوند وجود دارد. فیلم «شهر زیبا» ساختۀ «اصغر فرهادی» در مورد مجازات اعدام بحث می‌کند که در مورد حقوق بشر بسیار اثرگذار است. این فیلم می‌توانست مبنای مهمی برای جشنواره‌های بین‌المللی باشد.»
«سیدمحسن هاشمی» که به‌دلیل بیماری در این نشست حاضر نشد، با ویدئوکنفرانس برنامه را دنبال ‎کرد. او نیز در مورد اثرات فرامرزی هنر کشور گفت: «هنر و فرهنگ می‌توانند نقشی مهم در رویداد صلح و آشتی در جهان داشته باشند. این کتاب حاصل حمایت‌های محمدمهدی عسگرپور از من بوده است. کتاب «از تهران تا هالیوود»، بحث تعامل فرهنگی بین ملت‌ها است. سه رویدادی که در کتاب آورده شده، عبارتند از سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در سال ۱۳۸۵، دعوت و میزبانی از هیئت‌مدیره و چند بازیگر و کارگردان اسکار در تهران در سال ۱۳۸۷ و برنامه‌ریزی و بازدید سینماگران ایرانی از استودیوهای هالیوود در سال ۱۳۸۸.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *