پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشاهد سه قلاده پلنگ در پارک ملی «سالوک» خراسان‌شمالی

مشاهد سه قلاده پلنگ در پارک ملی «سالوک» خراسان‌شمالی





مشاهد سه قلاده پلنگ در پارک ملی «سالوک» خراسان‌شمالی

۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط بانان در اتفاعات پارک ملی «سالوک» یک قلاده پلنگ مادر به همراه ۲ توله مشاهده کردند.

به گزارش پیام ما به نقل از ایرنا محمد تقدیسی اظهار کرد: کوهستان ها و مناطق حفاظت شده در خراسان شمالی، زیستگاه پلنگ است و پارک های ملی «ساریگل» و «سالوک» در اسفراین از پرتراکم‌ ترین زیستگاه‌های این گونه ارزشمند در جهان است.

وی افزود: پارک ملی «سالوک» در رتبه سوم مناطق کشور به لحاظ تراکم زیستگاه های پلنگ به شمار می آید.

تقدیسی با بیان اینکه پلنگ، گونه زیبا و با ارزش است که عمدتا خود را مخفی می کند، گفت: پیش از این و در انجام سرشماری ها، سه قلاده پلنگ در منطقه «سالوک» شهرستان اسفراین مشاهده شدند.

براساس این گزارش ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه موجود کشور در خراسان شمالی زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

پارک های ملی به نام های «سالوک»، «ساریگل» و «ضامن آهو» چهار منطقه حفاظت شده به نام های «سالوک»، «قرخود»، «گلول» و «سرانی» یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ از جمله جاذبه های طبیعی بکر خراسان شمالی است که تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *