صدای جنگ ۱۲روزه در پادکستها
۷ مهر ۱۴۰۴، ۱۸:۵۲
پادکست رسانه نوظهوری است که در بستر اینترنت منتشر میشود و بهواسطه آزادیای که در ساخت و انتشارش دارد، میتواند با سانسور مقابله کند. این رسانه مشمول مجوز نیست و در جهان بیمرز سلایق مختلف، برای هر مخاطبی محتوای شنیداری دارد. پس از اعمال فیلترینگ بر برنامههای پخشکننده پادکست خارجی، برنامههای داخلی نظیر «شنوتو» و «نامیلک» بهمیزان قابلقبولی شنیدن پادکست را برای مخاطب ساکن ایران هموار کردند. دسترسی آسان و ارزان به این رسانه باعث شده است مخاطب این محتوای صوتی، در هر موقعیتی ولو در جنگ، به پادکست گوش دهد. از طرفی، در دوران جنگ دوازدهروزه ماهیت جنگ و آلودگی صوتی که متعاقب هر حمله ایجاد میشد، مخاطب را به یافتن منبعی برای شنیدن صدایی بهجز نفیر جنگ ترغیب میکرد.
پادکسترها نیز بهرغم سختی ضبط و انتشار هر اپیزود، مخاطب خود را تنها نگذاشتند و در طول جنگ و آتشبس، اپیزودهایی تهیه و منتشر کردند. اپیزودها هر یک از ظن خود به مقوله جنگ پرداختند. پادکستهایی با محوریت تاریخ، از نقب گذشته به زمان حال آمدند و هریک با بیانی ویژه این ۱۲ روز را روایت کردند. «رادیو نیست» که خود را راوی مکانهای خاموش میداند، در اپیزود آخرش به تهران و خیابانهای جنگزدهاش پرداخت. «ویکیپز» نقش غذا بهمثابه عنصر تابآوری را با زبانی ساده و شیرین بیان کرد. «رادیو کامرس» چگونگی حضور کسبوکارهای نو را در جنگ مرور کرد. «رادیو تراژدی» تصویر روشنی از وطن تفیده در خون را نشان داد. «پادکست لیبیدو» به دنیای هورمونها و امیال جنسی انسان در هنگامه جنگ سر زد. رادیو مرز روایت نفسگیری از مواجهه گروههای مختلف با جنگ را در یک اپیزود، بهطور مفصل بیان کرد. «رادیو اورسی» مثل همیشه با یک اپیزود کوتاه، کتاب جنگ را ورق زد و صفحات دیگر این کتاب، یعنی صلح را با موسیقی و ادبیات به گوش مخاطبانش رساند. «پادکست چکاوا» در اقدامی نوآورانه صدای بمب را تحلیل کرد و نشان داد گاهی شنیدن از دیدن وحشتناکتر است. « رادیو انسانک»، مدخل جدیدی ایجاد کرد و در سه بخش به مفهوم جنگ و تأثیری که بر تن، زمان و زبان دارد، پرداخت. «پادکست گفتوگوی شیرین» در اپیزودی که پس از جنگ منتشر کرد، از پناه جدیدی بهنام روایت سخن گفت. «رادیو بندرتهران» نیز در اپیزودهای مجزا به بیان حالوهوای تهران جنگی پرداخت. «پادکست رختکن بازندهها» با دو اپیزود که یکی از آنها در زمان جنگ ضبط شد، همراه مردم بیرسانه بود. «رادیو دیو» و «پادکست جافکری» نیز در این بازه به انتشار اپیزودهایی پرداختند که اگرچه محتوایشان بهصورت مستقیم با جنگ در ارتباط نبود، اما همراهی شنیداری دلنشینی برای مردم جنگزده فراهم کردند. پادکستهای معرفیشده، راویان نوظهوری در جنگ ۱۲روزه بودند؛ آنهم برای مردمی که نیازمند شنیدن صداها و برداشتهای متفاوتی هستند.
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
مطالب مرتبط
یک سال پس از ابلاغ آییننامه مسئولیت اجتماعی شرکتهای دولتی اهداف پیشبینیشده هنوز محقق نشدهاند
آییننامه مسئولیت اجتماعی در بایگانی
در «سرچهان»، تکهای از وجودم سوخت
توتالیتاریسم و منابع طبیعی
نگاهی به چشمانداز مسئولیت اجتماعی شرکتها در سال ۲۰۲۶
گذار از روایتسازی به حکمرانی دادهمحور
دخالتهای پرورشی عامل تعیینکننده سرنوشت جنگلها
از گاوآهن فولادی تا کشاورزی دقیق
خاک که زنده بماند
صنایعدستی میتواند زمین را نجات دهد
مردم از چه چیزی میترسند؟ جنگ یا آینده؟
پوستاندازی مد پایدار زیر فشار
وب گردی
- بهترین پنل پیامکی ایران [4 تا از بهترین سامانه پیامکی ایران]
- آشنایی با خدمات متنوع اسنپفود در رشت
- بهترین مدل شومیز برای افراد چاق؛ 10 مدل ترند 1405
- جنس سیم چه تأثیری در کیفیت برق رسانی دارد؟
- مسابقه ملی ایدهپردازی «ایدانو» به آنتن شبکه دو رسید
- «سهم ما از قدردانی»؛ حمایت ویژه هتلهای دُنسه از قهرمانان امداد
- درخواست ایجاد مسیر دوچرخهسواری ۱۰۰ کیلومتری در قم
- چند روز بعد از سمپاشی ساس از بین میرود؟ (راهنمای کامل سمپاشی ساس + قوی ترین سم ساس)
- باغ پرندگان تهران کجاست؟ معرفی، ساعت کاری و آدرس
- مقایسه قیمت ورق شیروانی، سیاه، استیل و گالوانیزه در یک نگاه بیشتر
بیشترین نظر کاربران
شهــرکُــشــــــی |پیام ما
پربازدیدها
1
رقص سوگوارانه؛ کنشی مقاومتی
2
رقص عزا
3
مبارزه با جستوجوی گنج
4
هوای آلوده با موتورهای منسوخشده و آلاینده خودروهای داخلی
5
گنجِ گمشده زیر چرخ لودرها




دیدگاهتان را بنویسید