پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شبکۀ برق زیر فشار گرما

افزایش گرمای هوا، ناترازی تولید و مصرف انرژی را تشدید کرد

شبکۀ برق زیر فشار گرما





شبکۀ برق زیر فشار گرما

۵ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۳۸

|پیام ما| هم‌زمان با اوج‌گرفتن گرما در کشور، صنعت برق که از گذشته با ناترازی تولید و مصرف روبه‌رو بوده، در وضعیت بغرنجی قرار گرفته است. کمبود برق موجب شده تا صنایع در روزهای گذشته خاموشی‌های گسترده‌ای را تجربه کنند. بااین‌حال این تصمیم وزارت نیرو هم چاره‌گشا نبود و شهرهای مختلف کشور در روز پنجشنبه تعطیل شدند و با تصمیم دولت، امروز (شنبه)، ساعت کار ادارات دولتی در بسیاری از شهرها کاهش یافته است.

گرمای مردادماه باعث شده تا استفادۀ مردم از وسایل سرمایشی افزایش یابد و در نتیجه مصرف برق هم رکورد بزند. بنا به گزارش «ایسنا»، «صادق ضیائیان» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، دیروز از تداوم گرمای هوا ظرف روزهای شنبه تا دوشنبه در کشور خبر داد. این درحالی‌است که وزیر نیرو هم پیش‌بینی کرده، مصرف برق این هفته به اوج خودش برسد. مـحرابیان دیـروز (جمعه) پـس از جلسۀ اضطراری‌اش با مـدیران صنـعت برق، به پایگاه خبری وزارت نیرو «پـاون» گفت: «پیش‌بینی ما این است که قلۀ مصرف را طی هفتۀ آینده خواهیم زد. از مردم تشکر می‌کنم که ما را در این مدیریت مصرف یاری می‌کنند، اما عدۀ قلیلی پرمصرف همکاری نمی‌کنند که تذکر داده‌ایم و امیدواریم مصارف خودشان را کاهش دهند.»

 

 مصرف برق بیشتر از سناریوهای پیش‌بینی‌شده است

او با بیان اینکه متوسط رشد مصرف در سال‌های گذشته حدود ۴ درصد بوده است، گفت: برای صنعت برق سه سناریو پیش‌بینی می‌شود؛ سناریوی رشد مصرف ۳ درصد، رشد مصرف ۴.۵  درصد، رشد مصرف ۶ درصد. اما اتفاقی که رخ داده، امسال در اثر افزایش شدید مصرف، ما تا الان رشد بالای ۸ درصد را داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که  این رشد به ۹ درصد هم طی روزهای آینده برسد.

 

  در کنار تولید، چالش توزیع برق هم داریم

 وزیر نیرو با بیان اینکه این مسئله دو چالش تولید برق و توزیع برق را برای ما ایجاد می‌کند، دربارهٔ چالش توزیع برق گفت: بسیاری از نقاط کشور در اثر این افزایش مصرف، خطوط انتقال و شبکۀ توزیع و فوق توزیع و پست‌ها اشباع می‌شود و کار تأمین برق را دچار مشکل می‌کند. محرابیان از راه‌اندازی برخی نیروگاه‌های تعمیری خبر داد و گفت: حدود شش واحد نیروگاهی بزرگ داشتیم که از مدار خارج شده بود، اما دیروز صبح (جمعه) دو مورد برگشت و روز شنبه بقیه به شبکه برمی‌گردد و همه در شبکه، برق تولید خواهند کرد.

 

وزیر نیرو دربارهٔ احتمال بروز برخی حوادث در نیروگاه‌ها و شبکهٔ انتقال هم گفت: گروه‌های واکنش سریع به‌حالت آماده‌باش هستند تا در صورت ایجاد حادثه، سریع وارد عمل شوند و از خاموشی‌ها جلوگیری کنند یا رفع مشکل خاموشی کنند.

سخنگوی صنعت برق هم با اشاره به گزارش‌های سازمان هواشناسی گفت: باتوجه‌به میانگین دمای وزنی بالای ۴۲ درجه در هفتۀ جاری، ضرورت همراهی عمومی برای تأمین برق پایدار و گذر بدون مشکل از این روزها مورد تأکید است.

مدیرعامل توانیر: ۵۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و میزان مصرف وسایل سرمایشی به بیش از ۳۵ هزار مگاوات رسیده و لازم است هموطنان باتوجه‌به احتمال افزایش تقاضا، مصرف برق خود را مدیریت کنند.

به گزارش «ایسنا»، «مصطفی رجبی مشهدی» با اشاره به نشست بررسی وضعیت تولید و توزیع برق در کشور که صبح جمعه با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق کشور در دیسپاچینگ ملی برگزار شد، گفت: رشد بالای ۸ درصدی مصرف برق و جابه‌جایی پی‌درپی نصاب‌های تقاضای مصرف برق که به‌دلیل افزایش دمای بی‌سابقه در کشور رخ داده، موجب شد تا این نشست برگزار شود. مدیرعامل توانیر با اشاره به بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع برق در کشور گفت: ۵۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و میزان مصرف وسایل سرمایشی به بیش از ۳۵ هزار مگاوات رسیده و لازم است هموطنان باتوجه‌به احتمال افزایش تقاضا، مصرف برق خود را مدیریت کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر، در همین زمینه از مردم خواست تا از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف استفاده نکرده و حتماً دمای وسایل سرمایشی را بر روی ۲۴ درجه قرار داده و ضمن خاموش‌کردن کولرهای اضافی، از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند که تأثیر زیادی در کاهش مصرف و عبور از شرایط سخت تأمین برق خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر