پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مشاهده خرس قهوه‌ای و شوکا در جنگل‌های شفت

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد

مشاهده خرس قهوه‌ای و شوکا در جنگل‌های شفت





مشاهده خرس قهوه‌ای و شوکا در جنگل‌های شفت

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده یک قلاده خرس قهوه‌ای و شوکا در منطقه حفاظت‌شده و جنگلی سیاه‌مزگی شهرستان شفت خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، «حمزه عشوری» با بیان اینکه محیط‌بانان به همراه دو نفر از دوستداران محیط زیست موفق به مشاهده و فیلمبرداری از یک قلاده خرس قهوه‌ای و شوکا در ارتفاعات جنگلی و هیرکانی منطقه حفاظت‌شده سیاه‌مزگی شهرستان شفت شدند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است.

او افزود: گیلان به‌واسطه شرایط اکولوژیکی و اقلیمی دارای تنوع بی‌نظیری در گونه‌های گیاهی و جانوری است و به همین سبب به جولانگاه گونه‌های بی‌نظیری چون پلنگ، خرس و شوکا تبدیل شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند و در زیستگاه‌های خود تراکم پایینی دارند به همین خاطر خطرات متعددی آن‌ها را تهدید می‌کند. لذا حفاظت از آن‌ها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور به شمار می‌رود.

شوکا
شوکا

عشوری اضافه کرد: شوکا نیز پستانداری است کوچک‌تر از مرال که در زبان ترکمنی آن را شوکه، در ترکی الیک و در کردی فیله گچه می‌نامند. این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه است. موهای این حیوان در فصل تابستان کوتاه و نرم و به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان به رنگ خاکستری است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر