پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قطع همکاری خانه سینما با «محمدحسن شانه‌ساززاده»

قطع همکاری خانه سینما با «محمدحسن شانه‌ساززاده»





قطع همکاری خانه سینما با «محمدحسن شانه‌ساززاده»

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۲

خانه سینما از تعلیق عضویت و قطع هرگونه همکاری صنفی و حرفه‌ای صنوف سینمایی با «محمدحسن شانه‌ساززاده»، نایب رئیس هیات مدیره شبکه نمایش خانگی نماوا به دلیل اظهارات توهین‌آمیز او خبر داد.

به گزارش پیام ما به نقل از روابط عمومی خانه سینما، در واکنش به صحبت‌های این مدیر نماوا که بازیگران و تهیه‌کننده‌های سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود، خانه سینما اطلاعیه‌ای مبنی بر قطع همکاری خانه سینما و تعلیق عضویت او صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «رای شورای صیانت خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوقدانان که با بررسی جوانب مختلف این موضوع صورت گرفت، منجر به صدور حکم تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با ایشان تا پایان سال ۱۴۰۴ شد.
در رای صادره ضمن تقبیح سخنان نامبرده چنین آمده:
جامعه اصناف سینمایی عضو خانه سینما حسب مورد نسبت به تعلیق عضویت و قطع همکاری با نامبرده در کلیه امور سینمایی و پلتفرم های نمایش خانگی و امور صنفی تا پایان سال ۱۴۰۴ اقدام کنند.
هیات رییسه خانه سینما، ضمن نکوهش سخنان خارج از اخلاق نامبرده، تاکید می کند حق شکایت فردی در محاکم قضایی برای سینماگران محفوظ است و این رای با توجه به جوانب حقوقی و صنفی جامعه اصناف سینمایی صادر و منتشر شده است.»
هفتم خردادماه نیز انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران طی نامه‌ای سرگشاده از شورای صیانت خانه سینما خواست در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکند.
اوایل اردیبهشت‌ماه سخنان نایب رییس هیات‌مدیره نماوا درباره اهالی سینما، حاشیه‌ساز شده و واکنش بسیاری از هنرمندان و صنوف سینمایی را برانگیخته بود. اظهاراتی که هرچند حالا با پاسخ روابط عمومی پلتفرم مذکور و عذرخواهی همراه بود. به گزارش ایسنا، او در بخشی از سخنانش در یک برنامه گفته بود: همه بازیگرها و تهیه‌کننده‌ها بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بوده‌ام و به بی‌اخلاقیِ این‌ها هیچ‌جا ندیده‌ام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بی‌اخلاقند.
این مدیر نمایش خانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آن‌ها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری می‌کنند.
در این میان چند واکنش ویدیویی نیز بیشتر دیده شد که در رأس آن‌ها واکنش خالقان دو مجموعه «خسوف» و «شریک جرم»، محصول پلتفرم مذکور، قرار گرفت.
«همایون اسعدیان»، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که پیشتر تهیه‌کنندگی این دو مجموعه را بر عهده داشت، با انتشار ویدیویی گفته بود: آقای شانه‌ساززاده مدیرعامل قبلی و یکی از مدیران ارشد فعلی نماوا با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند. من در ۴۰ سال گذشته، این میزان وقاحت در بیان الفاظ را به یاد ندارم و به نظرم بی‌سابقه است.
او در بخش دیگری با اشاره به جمله آخر شانه‌ساززاده افزوده بود: قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز! حداقل برای منی که در یکی دو پروژه، یکی دو سال با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، باعث تاسف است. جناب شانه‌ساز! برای حفظ حرمت سینمای ایران و برای حفظ حرمت و شأن بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران، من همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در این مجموعه (نماوا) حضور داشته باشید، در هیچ سمتی و به هیچ عنوان با این مجموعه همکاری نخواهم داشت.
«مازیار میری»، کارگردان دو سریال یادشده نیز در ویدیویی کوتاه گفته بود: روز گذشته جناب آقای شانه‌ساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تاسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهده‌دار تصمیم‌گیری در امور فرهنگی می‌شوند که واقعا باعث تاسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفه‌ای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف می‌دهم.
«هوشنگ گلمکانی»، منتقد سینما دیگر فردی بود که واکنش نشان داده بود: در جبهه «قدرت و سرمایه»، اغلب بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی، با ستم و فساد مالی و رانت‌خواری و حق‌کشی نیز همراه است. ای کاش کسانی هم از بی‌اخلاقی جبهه «قدرت و سرمایه» بگویند؛ کسانی که خود درگیر آن بوده‌اند. ولی ما به عنوان اهل رسانه، فقط یک قلم از بی‌اخلاقی را در کسب درآمد بی‌قرارداد از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی می‌توانیم یادآوری کنیم. استفاده غیرمجاز از تولیدات صاحبان آثار و پول گرفتن از کاربران برای تماشای آن‌ها.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر