پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پلاستیک‌های رنگ روشن را کنار بگذارید!

پلاستیک‌های رنگ روشن را کنار بگذارید!

مطالعات نشان می‌دهد پلاستیک قرمز، آبی و سبز سریعتر از رنگ‌های ساده‌تر به ذرات میکروپلاستیک تجزیه می‌شود





پلاستیک‌های رنگ روشن را کنار بگذارید!

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۷

|پیام ما| تا به حال به رنگ بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم خانه و حتی اسباب‌بازی‌های کودکان که از جنس پلاستیک هستند، دقت کرده‌اید؟ تقریبا در اکثر آنها رنگ‌های روشن به‌کار رفته است. گفته می‌شود که استفاده از رنگ‌های روشن برای ساخت محصولات برای برجسته‌کردن آنها در مغازه‌ها است تا مشتریان به خریدشان ترغیب شوند. حالا محققان طی مطالعاتی دریافته‌اند که پلاستیک‌های رنگی سریعتر از رنگ‌های ساده‌تر به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود و از خرده‌فروشان خواسته شده که تولید محصولات روزمره مانند بطری‌های نوشیدنی، مبلمان فضای باز و اسباب‌بازی‌ها را از پلاستیک رنگ روشن متوقف کنند.

به گزارش پیام ما، یافته‌های پروژه دانشگاه لستر نشان می‌دهد که پلاستیک‌های با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز می‌توانند خیلی بیشتر تکه‌تکه شوند. این در حالیست که که نمونه‌های سیاه، سفید و نقره‌ای در یک دوره سه ساله تا حد زیادی بدون تغییر مانده بودند.
آلودگی محیطی ناشی از زباله‌های پلاستیکی به این معنی است که میکروپلاستیک‌ها یا ذرات ریز پلاستیکی همه جا هستند. در این رابطه دانشمندان بریتانیایی و دانشگاه کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی از مطالعات تکمیلی استفاده کرده‌اند تا نشان دهند پلاستیک‌های با ترکیب مشابه با سرعت‌های متفاوتی بسته به رنگ تجزیه می‌شوند.
محققان بریتانیایی در بطری‌هایی را با رنگ‌های مختلف بر روی سقف یک ساختمان دانشگاه قرار دادند تا به مدت سه سال در معرض نور خورشید و عناصر مختلف قرار بگیرند. در همین تحقیق مشابه در آفریقای جنوبی، برای این کار از اقلام پلاستیکی یافت شده در ساحلی دورافتاده استفاده شد. «سارا کِی» که مدیر این پروژه بوده می‌گوید که هر دو تحقیق نتایج مشابهی را نشان دادند. این مطالعه پیشنهاد می‌کند که خرده‌فروشان و تولیدکنندگان باید توجه بیشتری به رنگ پلاستیک‌ها داشته باشند.
«سارا گابوت»، از دانشگاه لستر می‌گوید که همیشه به این موضوع فکر کرده‌ که چرا میکروپلاستیک‌های موجود در شن‌های ساحلی اغلب به رنگ‌های رنگین‌کمان هستند: «تصور می‌کردم که چشمانم فریب خورده‌اند و من فقط میکروپلاستیک‌ها را رنگارنگ‌تر می‌بینم. اما مشخص شد که واقعاً احتمال میکروپلاستیک‌های با رنگ روشن‌تری در محیط وجود دارد، زیرا اقلام پلاستیکی با رنگ‌های قرمز، سبز و آبی بیشتر در معرض تکه‌تکه‌شدن به میلیون‌ها ذره میکروپلاستیک هستند.
«آدام هریوت»، متخصص ارشد پلاستیک در موسسه خیریه ضد زباله «Wrap» دراین‌باره می‌گوید: «پلاستیک‌های رنگی به طور سنتی برای برجسته‌کردن محصولات در مغازه‌ها استفاده می‌شده است، اما این سازمان در حال حاضر به تولید‌کنندگان توصیه می‌کند که از رنگدانه‌ها اجتناب کنند تا پلاستیک راحتتر بازیافت شود.»
گاردین نوشته است یافته‌ها نشان می‌دهد که رنگ‌های سیاه، سفید و نقره‌ای از پلاستیک در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می‌کنند، در حالی که سایر رنگدانه‌ها این کار را نمی‌کنند. آسیب اشعه ماوراء بنفش ساختار پلیمری پلاستیک را تغییر می‌دهد و آن را شکننده و مستعد تکه‌تکه شدن می‌کند. بنابراین توصیه شده است تولیدکنندگان هنگام طراحی اقلام پلاستیکی و بسته‌بندی قابلیت بازیافت مواد و هم احتمال ریخته‌شدن آن را در نظر بگیرند. همچنین توصیه شده برای اقلامی که در فضای باز استفاده می‌شوند یا در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، مانند مبلمان پلاستیکی فضای باز، از رنگ‌هایی مانند قرمز، سبز و آبی اجتناب کنند که تا حد امکان ماندگاری داشته باشند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اضافه‌شدن ۱۱۰ زبان جدید به ترجمه گوگل

اضافه‌شدن ۱۱۰ زبان جدید به ترجمه گوگل

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

نمایندۀ استادان «چای جهان» در ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» از وضعیت چای می‌گوید

جدال نابرابر ویلاسازی با صنعت چای

همسان‌سازی ناهمسان

برخی بازنشستگان یک میلیون تومان به عنوان مبلغ علی‌الحساب برای همسان‌سازی حقوق دریافت کردند

همسان‌سازی ناهمسان

افزایش دما منجر به مرگ‌ومیر گردشگران در یونان شد

افزایش دما منجر به مرگ‌ومیر گردشگران در یونان شد

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

اقدامات فریبنده در آثار گردشگری، برای متولیان مزایای اقتصادی دارد، اما با پیامدهای منفی برای گردشگران همراه است

تقلب در جاذبه‌های گردشگری

گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است

در سومین سمپوزیوم گردشگری و سرمایه گذاری سبز مطرح شد

گردشگری یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است

افزایش قیمت بلیت هواپیما با حکم دیوان عدالت اداری

وزیر راه اعلام کرد

افزایش قیمت بلیت هواپیما با حکم دیوان عدالت اداری

بهبود تعامل با جهان مطالبۀ بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در سیزدهمین نشست دوره‌ای هیئت نمایندگان اعلام کرد:

بهبود تعامل با جهان مطالبۀ بخش خصوصی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر