پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش شانس تعطیلی شنبه‌ها

عضو کمیسیون اجتماعی می‌گوید نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی شنبه‌ها مثبت بوده است

افزایش شانس تعطیلی شنبه‌ها





افزایش شانس تعطیلی شنبه‌ها

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۵

اعلام روز دوم تعطیلات پایان هفته توسط کمیسیون اجتماعی مجلس، موج انتقاد جدیدی علیه این تصمیم به راه‌ انداخت. کارشناسان، فعالان اقتصادی و مردم هر کدام به نوعی اعتراض خود را به این تصمیم نشان دادند. اگرچه بررسی اظهار نظرهای دولت‌مردان نشان می‌دهد، دولت هم تمایل به تعطیلی پنجشنبه دارد، اما سخنگوی دولت در تازه‌ترین اظهارات خود از اعلام نظر مستقیم در این مورد طفره رفته و به روز تعطیل اشاره نکرد. این موضوع در حالی است که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نتیجه استعلام از دفتر مراجع درباره تعطیلی شنبه را مثبت اعلام کرده است.

پس از این که کمیسیون اجتماعی مجلس هفته گذشته دومین روز تعطیلات هفتگی را پنجشنبه اعلام کرد، موجی از انتقادها علیه این تصمیم به راه افتاد. اتاق بازرگانی تهران و کنفدراسیون صادرات ایران در بیانیه‌هایی جداگانه این تصمیم را به باد انتقاد گرفته و آن را به ضرر کشور اعلام کردند. جمعی از شهروندان هم با راه‌اندازی یک کارزار اعتراضی، خواستار تعطیلی شنبه‌ به‌جای پنجشنبه‌ شدند. کارزاری که تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از ۴۵ هزار بار امضا شده است. این طرح هنوز در جلسه علنی مجلس مطرح و تصویب نشده و زمان رسیدن آن به صحن نیز مشخص نیست.

جنجال روز تعطیل

دولت از تصمیم خود درباره انتخاب روز تعطیل آخر هفته برگشت؟

یکی از سوالات مهم در خصوص تصمیم‌گیری برای تعیین روز تعطیل دوم، نظر دولت در این مورد است. بررسی اظهار نظرهای دولت‌مردان نشان می‌دهد تمایل آن‌ها به تعطیلی پنجشنبه است. به عنوان مثال «سیدمحمد حسینی» معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری در نشست خبری حیات دولت در ششم دیماه سال گذشته گفته بود پیشنهاد دولت همان تعطیلی پنجشنبه و جمعه است: «دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است. پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.»

«عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید استعلام هایی از مراجع عظام صورت گرفته شده که فکر می‌کنم نتیجه مثبت است و تعطیلی شنبه بلامانع است، اتاق بازرگانی هم از زبان آن‌ها استعلام هایی از دفتر رهبری دارند که ان شاءالله بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و بتوانیم بهره‌وری را ارتقاء دهیم.»

«میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری و استخدامی هم ۳۱ خرداد سال گذشته در جلسه هیات دولت گفته بود بنای دولت تعطیلی پنجشنبه است: «اختیار اینکه پنجشنبه تعطیل باشد یا شنبه با دولت است. هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است؛ فعلا بنای ما تعطیلی در پنجشنبه است.» حالا اما در تازه‌ترین‌ اظهار نظر «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت انتخاب روز تعطیل را منوط به نظرات کارشناسان اعلام کرد اما مستقیما در مورد روز تعطیلی چیزی نگفت.

بهادری جهرمی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت فقط به این موضوع اشاره کرد که روز پیشنهادی دولت در لایحه مشخص است: «موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی‌های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.»

سخنگوی دولت می‌گوید تصمیم‌گیری باید با در نظر گرفتن اقتضائات زمانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی باشد: «نگاه دولت این است که درباره این تصمیم‌گیری منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد.» این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بارها به صراحت مخالفت خود را با تعطیلی پنجشنبه به دلیل محدود شدن ارتباط کشور با دنیا اعلام کرده‌اند.

نظر مثبت مراجع تقلید به تعطیلی شنبه

مناقشات انتخاب روز دوم تعطیلات هفتگی در کشور سابقه طولانی دارد. مهم‌ترین دلیل موافقان تعطیلی پنجشنبه اعتقادی است. آن‌ها تعطیلی شنبه را هماهنگ‌ شدن با تعطیلی یهودیان می‌دانند و از این رو با آن مخالفند. حالا آن طور که « سیدسلمان ذاکر» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید از دفتر مراجع درباره تعطیلی شنبه استعلام گرفته شده و نتیجه آن مثبت بوده است. او به ایلنا گفته تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی نزدیک‌تر است: «در جلسه روز یکشنبه به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی و شرایط حفظ روابط اقتصادی خارجی نزدیک‌تر است. البته استعلام هایی از مراجع عظام صورت گرفته که فکر می‌کنم نتیجه مثبت است و تعطیلی شنبه بلامانع است، اتاق بازرگانی هم از زبان آن‌ها استعلام هایی از دفتر رهبری دارند که ان شاءالله بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و بتوانیم بهره‌وری را ارتقاء دهیم.»

کارگران باید در این تصمیم اولویت باشند

ذاکر در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلات آخر هفته مشمول کارگران هم می‌شود، گفته کارگران باید در این تصمیم در اولویت باشند. «طبیعی است که کارگران باید در اینگونه تصمیم‌گیری‌ها در اولویت باشند، کارگر در تصمیمات اصل است، اول کارگر بعد کارمند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید از بعد اقتصادی هم تعطیلی شنبه و جمعه می‌تواند گره‌گشا باشد: «با صحبت‌هایی که روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی داشتیم نتیجه این شد که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نظرشان این است که شنبه تعطیل باشد نه پنجشنبه؛ من فکر می‌کنم از بعد اقتصادی تعطیلی شنبه و جمعه می‌تواند گره‌گشا باشد که هم اقتصاد و هم نشاط مردم را تامین کند و هم تجار و بازرگانان بتوانند به راحتی فعالیت خود را با دنیا داشته باشند.»

 

تعطیلی چه روزی برای کشور مفیدتر است؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *