پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گروه‌های فشار مانع تعطیلی شنبه هستند

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد:

گروه‌های فشار مانع تعطیلی شنبه هستند





گروه‌های فشار مانع تعطیلی شنبه هستند

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۲۸

حسین سلاح‌ورزی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان این که موضوع مقاومت در مقابل افزودن شنبه به تعطیلات آخر هفته مشکوک و در نتیجه جریان فشار است می‌گوید: گروه‌های فشاری وجود دارد که هیچ ارتباطی با تجارت و اقتصاد ندارند. این گروه‌ها فشار آورده‌اند که تعطیلات پنجشنبه و جمعه باشد. ولی ذینفعان و حوزه اقتصاد و تجارت با استدلال و عدد و رقم می‌گویند که این تعطیلات باعث زیان به اقتصاد کشور می‌شود. 

به گزارش «پیام ما» حسین سلاح‌ورزی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که موضوع تعطیلات آخر هفته یک بحث قدیمی است گفت: مشکل تعطیلات پایان هفته از قدیم الایام بین کشورهای اسلامی وجود داشته و همه  کشورها به تدریج این موضوع را حل و فصل کرده‌اند. اساسا همه ما می‌دانیم در شرایطی که قرار به تعطیلی پنجشنبه و جمعه در کشور باشد، در حالی که بقیه نظام تجارت جهانی شنبه و یکشنبه تعطیل هستند، عملا ارتباط کشور با سایر شرکای تجاری خارج ۴ روز قطع می‌شود.

او با ین این که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای مسلمان اطراف ما این موضوع را در سال‌های گذشته برطرف کرده‌اند، افزود: در ایران به نظر می‌رسد با ۲ مانع جدی مواجه هستیم. یکی ایدئولوژیک کردن همه امور کشور. دوم این که تصمیم‌‌‌گیران و تصمیم‌سازان کسانی هستند که هیچ احساسی نسبت به تجارت و موانع موجود بر سر آن و تحمل هزینه‌های ناشی از محدود شدن ارتباطات با دنیا را ندارند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بخش خصوصی همواره نظرات خود را در این زمینه ارایه کرده‌ است. گزارش‌های مختلفی تهیه شد. حتی گزارش‌ها کمی شدند تا زیان ناشی از تعطیلی به تصمیم‌گیران منعکس شود.

جریانی در کشور وجود دارد که در مقابل هر اصلاحی که منجر به توسعه ارتباطات بین‌المللی و تقویت اقتصاد کشور مقاومت می‌کند. به نظر می‌رسد موضوع مقاومت در مقابل افزودن شنبه به تعطیلات آخر هفته هم مشکوک و در نتیجه جریان فشار است.

تعطلی پنجشنبه باعث زیان به اقتصاد کشور است

سلاح‌ورزی گفت: گروه‌های فشاری وجود دارد که هیچ ارتباطی با تجارت و اقتصاد ندارند. این گروه‌ها فشار آورده‌اند که تعطیلات پنجشنبه و جمعه باشد. ولی ذینفعان و حوزه اقتصاد و تجارت با استدلال و عدد و رقم می‌گویند که این تعطیلات باعث زیان به اقتصاد کشور می‌شود. 

او ادامه داد: دولت این موضوع را از دوش خود برداشت و توپ را به زمین مجلس انداخت. به نظر می‎رسد مجلس هم تحت فشارهای بیرونی است و در نهایت کمیسیون اجتماعی تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفت.

سلاح‌ورزی افزود: جریانی در کشور وجود دارد که در مقابل هر اصلاحی که منجر به توسعه ارتباطات بین‌المللی و تقویت اقتصاد کشور مقاومت می‌کند. به نظر می‌رسد موضوع مقاومت در مقابل افزودن شنبه به تعطیلات آخر هفته هم مشکوک و در نتیجه جریان فشار است.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: ما به عنوان تشکل‌های اقتصادی نظر خود را منعکس کردیم. اگر تعطیلات جمعه و شنبه نباشد ضرر و زیان آن حتما گریبان اقتصاد کشور را می‌‌گیرد. اقتصادی که با ارزش افزوده و نرخ رشد اقتصادی پایین مواجه است. و به خاطر تاثیر از محدودیت‌های تجارت بین‌الملل، صادرات آن کاهش و تراز تجاری آن افزایش پیدا کرده است.

تعطیلی چه روزی برای کشور مفیدتر است؟

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *