پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تاثیر رنگ بام‌ها در مدیریت گرمای شهری

تاثیر رنگ بام‌ها در مدیریت گرمای شهری





تاثیر رنگ بام‌ها در مدیریت گرمای شهری

۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴

یک مطالعه در انگلیس نشان داده است که رنگ‌آمیزی بام‌ها به زنگ سفید یا استفاده از پوشش‌های بازتابنده در مدیریت گرمای شهری تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا، پژوهشگران می‌گویند بام‌ها می‌توانند گرمای شهری را به طور چشمگیری کاهش دهند.

 

یک مطالعه جدید از محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL) نشان می‌دهد که رنگ‌آمیزی بام‌ها به رنگ سفید یا پوشاندن آنها با پوشش‌های بازتابنده می‌تواند موثرترین راه برای خنک کردن شهرهایی مانند لندن در روزهای سوزان تابستان باشد.

 

این پژوهش که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، اثربخشی سیستم‌های مختلف مدیریت گرمای شهری غیرفعال و فعال را مقایسه کرد که شامل بام‌های خنک، صفحات خورشیدی روی ‌بام، بام‌های سبز، افزایش پوشش گیاهی در سطح خیابان و تهویه مطبوع بود.

 

این تیم از یک مدل رایانه‌ای دقیق برای شبیه‌سازی این روش‌ها در دو روز از گرم‌ترین روزهای رکوردشکن تابستان لندن در سال ۲۰۱۸ استفاده کرد.

 

این مطالعه نشان داد که استفاده گسترده از سقف‌های خنک می‌تواند دمای هوای بیرون را در سطح شهر به طور متوسط ​​۱.۲ درجه سانتی‌گراد و در برخی مناطق تا ۲ درجه سانتی‌گراد نیز کاهش دهد.

 

دکتر اسکار بروس از دانشکده محیط زیست، انرژی و منابع بارتلت در دانشگاه UCL و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: چندین روش را آزمایش کردیم که شهرهایی مانند لندن می‌توانند برای سازگاری با دمای گرمایش و کاهش گرما استفاده کنند و فهمیدیم که بام‌های خنک بهترین راه برای پایین نگه داشتن دما در روزهای بسیار گرم تابستان است.

 

در حالی که روش‌های دیگر مزایای محیط‌زیستی داشتند اما اثرات خنک‌کنندگی آنها کمتر قابل توجه بود. به‌عنوان مثال، پوشش گسترده درختان و صفحات خورشیدی، تنها یک اثر خنک‌کننده متوسط ​​در سطح شهر در حدود ۰.۳ درجه سانتیگراد ارائه می‌دهد.

 

همچنین بام‌های سبز که به خاطر مزایای مدیریت آب و محیط زیست مورد ستایش قرار می‌گیرند، به طور کلی اثر خنک‌کنندگی خالص ناچیزی را نشان می‌دهند.

 

این مطالعه همچنین معایب احتمالی تهویه مطبوع را برجسته کرد. این سیستم‌ها در حالی که ساختمان‌ها را خنک می‌کنند، گرما را به بیرون از ساختمان دفع می‌کنند و محیط شهری را بیشتر گرم می‌کنند.

 

پژوهشگران دریافتند که استفاده گسترده از تهویه مطبوع می‌تواند دمای هوای بیرون را به طور متوسط ​​۰.۱۵ درجه سانتیگراد در سراسر لندن افزایش دهد و افزایش قابل توجه یک درجه سانتیگرادی در مناطق مرکزی و متراکم را در پی داشته باشد.

 

با این حال این مطالعه نشان می‌دهد که این افزایش تقاضا برای تهویه مطبوع می‌تواند به طور کامل توسط نصب صفحات خورشیدی روی بام‌ها در صورت نصب در مقیاس مشابه تامین شود.

 

یک رویکرد پایدار باید کل‌نگر باشد

 

این تیم تحقیقاتی بر اهمیت در نظر گرفتن تأثیر کامل هر روش تأکید دارد. سقف‌های خنک با انعکاس نور خورشید، مزیت دوگانه خنک سازی محیط شهری و فضای داخلی ساختمان را ارائه می‌دهند.

 

در حالی که بام‌های سبز اثر خنک‌کنندگی قابل توجهی را ارائه نمی‌دهند، این مطالعه تغییراتی را در طول روز مشاهده کرد. بام‌های سبز گسترده در ساعات اوج گرما می‌توانند دما را تا ۰.۵ درجه سانتیگراد کاهش دهند. با این حال، این مزیت در شب جبران شد، زیرا این بام‌ها گرما را حفظ می‌کردند و پس از غروب خورشید آن را آزاد می‌کردند و دمای شب را به میزان مشابهی افزایش می‌دادند.

 

این مطالعه نشان می‌دهد که تبدیل فضاهای سبز شهری از چمن به درختان می‌تواند اثر خنک‌کننده در شب ایجاد کند، اما می‌تواند اثرات متفاوتی در طول روز نیز داشته باشد. علاوه بر این، افزایش پوشش درخت می‌تواند رطوبت هوا را افزایش دهد و به طور بالقوه بر راحتی ساکنان تأثیر بگذارد.

 

این تحقیق بینش‌های ارزشمندی را برای برنامه‌ریزان و طراحان شهری ارائه می‌دهد که با افزایش دمای شهری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این مطالعه با مقایسه جامع استراتژی‌های خنک‌کننده مختلف، پتانسیل سقف‌های خنک را به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای کاهش گرمای شهری و بهبود آسایش ساکنان در طول رویدادهای گرمای شدید برجسته می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر