پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جهش‌های ناگهانی قیمت از خارج کشور ایجاد می‌شود

رئیس‌جمهوری در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها

جهش‌های ناگهانی قیمت از خارج کشور ایجاد می‌شود

رئیسی: جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند





جهش‌های ناگهانی قیمت از خارج کشور ایجاد می‌شود

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۰۳

قیمت دلار روز یکشنبه (7 اسفند) روند افزایشی داشت و به 60 هزار تومان رسید تا موج انتقادها به سوی دولت نیز افزایش پیدا کند. دیروز، (هشتم اسفندماه) بعد از این افزایش قیمت، وارد کانال جدید و از میانه روز وارد روندی کاهشی شد و چند پله نزول قیمت داشت. حالا رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «انبوه مشکلات و کاستی‌ها در تامین منابع به دولت مردمی به ارث رسیده بود»، یکی از دلایل این افزایش قیمت را «نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه» می‌داند.

 

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز، دوشنبه، در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، تحقق گفتمان انقلاب یعنی اجرای ارزش‌ها و برقراری عدالت اسلامی را پیام و خواست مردم در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و بیان کرد: «دولت مردمی در ابتدای کار خود با ۲ مسئله مواجه بود؛ یکی انتظار دلدادگان به انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌های انقلاب و دیگری شرایط خاصی که کشور داشت.»
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در تشریح شرایط خاص کشور به گزارش‌های منابع رسمی از شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دهه ۹۰ اشاره کرد و گفت: «کاهش مجموع نرخ رشد کشور به حدود ۰.۴ درصد، کاهش شدید فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی، داغدار شدن روزانه حدود ۷۰۰ خانواده به دلیل شیوع کرونا و امثال آن از جمله مصادیق مشکلات پیش روی دولت مردمی در آغاز فعالیت بود که دولت سیزدهم با عزم به حل این مشکلات شروع به کار کرد.»
رئیسی با اشاره به رسیدن نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقمی نزدیک به ۵ درصد عنوان کرد: «دولت مردمی توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳ درصد به زیر ۴۰ درصد برساند اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد.»
او اضافه کرد: «دولت با تداوم سیاست کنترل مصارف و هزینه‌ها که از شهریور ۱۴۰۰ آغاز کرده بود، توانست هزینه‌ها و منابع درآمدی خود را تراز کرده و در نتیجه افزایش نقدینگی را نیز تا حدود زیادی کنترل کند و امسال اولین سالی است که تا ماه پایانی سال به احتمال قوی کسری بودجه نداریم.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت با جلوگیری از کسری بودجه و کنترل افزایش نقدینگی، عوامل اصلی ایجاد تورم را مهار کرده است، گفت: «دولت مردمی در مدت کوتاهی توانست فروش نفت را به سطح پیش از تحریم‌ها رسانده، روابط و تجارت خارجی را احیا کند و در عرصه داخلی نیز برای رفع ناترازی‌ها در زیرساخت‌های آب، برق و گاز قدم‌های جدی بردارد.»

رئیسی: جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند

رئیسی افزود: «با وجود انبوه مشکلات و کاستی‌ها در تامین منابع که به دولت مردمی به ارث رسیده بود و نیز هزینه‌هایی که از محل رفع ناترازی‌ها در زیرساخت‌های کشور به دولت تحمیل شد، قیمت ارز تا آبان‌ افزایش بسیار اندکی داشت، اما حالا سوال اینجاست که با این وجود، جهش یکباره قیمت چگونه بوجود آمد؟»
رئیس‌جمهوری بیان کرد: «این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهمترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است. دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود در حال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند.»
رئیسی با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب و کار و تجارتی جریان ندارد، افزود: «معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند.»
او تصریح کرد: «البته دولت وظیفه خود می‌داند که در مقابل این التهاب‌آفرینی ایستاده و تلاطم‌ها را کنترل و آرامش و ثبات را بر بازار حاکم کند.»
رئیسی از آغاز طراحی و اجرای راهکارهای موثر برای مدیریت بازار ارز، کنترل و تثبیت آن خبر داد و افزود: «دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.»
در این جلسه تعدادی از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها دیدگاه‌های خود را درباره برخی مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و همچنین منطقه محل ماموریت خود بیان کردند.
مجلس این شرایط را پیش‌بینی کرده بود
نماینده مردم فلاورجان در نشست علنی نوبت صبح دیروز (دوشنبه، 8 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است، گفت: «احترام امامزاده را باید متولی نگه دارد، شما دیروز عنوان کردید که دولت باید کمیته ای برای بحث ارز تشکیل دهد، حال این دولت کجاست؟ وقتی امام(ره) می‌گوید مجلس در رأس امور است چرا نباید حرمت خودمان را نگه داریم. مردم امروز نمی‌توانند حتی نان بخرند و همه قیمت‌ها، لحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. خواهش من این است شما ورود پیدا کنید.»
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سید ناصر موسوی لارگانی تصریح کرد: «مگر کسی مانع نظارت مجلس بر دولت در بحث مربوط به ارز است؟ افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، مجلس این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی 40 روز قبل به دولت و رئیس‌جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الان هم کارمان را انجام خواهیم داد.»
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «در جلسه غیرعلنی اینگونه بحث شد که یک گروه مشترک و کمیته در این خصوص با هم همفکری کنند و من عنوان کردم که اگر دولت هر همفکری از مجلس می‌خواهد ایرادی ندارد و ما کمک می‌کنیم اما ما اقدامات نظارتی را از 40 روز قبل انجام دادیم، اشکالات را گفتیم و مسائل را منعکس کردیم و حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.»
او اضافه کرد: «در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز آقای پورابراهیمی همین موضوعات را مجددا متذکر شدند و پیگیر مسائل هستند.»
بانک مرکزی مسئول جنگ ارزی است
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب ظهر دیروز در مراسم پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت اقتصادی کشور این روزها به هم ریخته است؟ گفت: «جنگ ترکیبی یک روزه دو روزه نیست، بلکه طولانی است. آمریکا دنبال این بود که با موضوع اقتصادی و فرهنگی به سراغ دانشگاه‌ها برود و سپس اعتراضات به سایر اقشار رفته و به کف خیابان بیاید، ولی این فصل تمام شد. الان دنبال این است که مسائل را از اغتشاشات به مسائل امنیتی بیاورند مثل عملیات اصفهان. گام دیگر آنها ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی است.»
به گزارش ایسنا، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: «آمریکا نمی‌خواهد زیرساخت پیشرفت در کشور شکل گیرد.آمریکا جنگ ارزی راه انداخته است. او در اربیل، هرات، امارات، سبزه میدان و سایت‌های فردایی با قیمت بازی کرده و عملیات می‌کند. در داخل خرید را راه می‌اندازد تا ناامنی ادراکی به راه بیندازد. دولت و بانک مرکزی باید به موقع دخالت و برخورد می‌کردند که مقداری تاخیر وجود داشت. نباید دولت ذخایر خود را تخلیه کند تا قیمت را نگه دارد. ارز باید صرف سرمایه‌گذاری شود. این ورق جنگ ارزی عوض شدنی و قابل مدیریت است.»
طائب افزود: «مسأله ارز باید حل شود؛ به هر حال جنگ است و دولت باید خود را قوی کند و موفق شود. تا کسی نگوید چرا شما با ترک فعل برخورد نمی‌کنید؟ باید یک زمانی به مسائل دوره قبل در خصوص بانک مرکزی رسیدگی شود، ولی الان وقتش نیست. به رئیس بانک مرکزی هشدار دادیم که ذخایر در حال خالی شدن است و او هم پذیرفت، ولی به او دستور دادند که سیاست بانک مرکزی ادامه یابد. اولویت اول مردم حل مسئله اقتصادی، نه برخورد با ترک فعل قبلی‌هاست. باید مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد و در زمان خودش به آن پرداخته شود.»
او روند با بیان اینکه برخورد با فساد در حال بهترشدن است، عنوان کرد: «زمینه شکل‌گیری فساد در خود دستگاه اجرایی در حال نزولی شدن است. در زمینه جنگ ارزی هم اگر به موقع عمل می شد، الان این هزینه را نمی‌دادیم. در زمینه مهسا امینی نیز باید به موقع روایت اول را ما می‌گفتیم تا دشمن روایت خود را غالب نکند.»
مشاور عالی فرمانده کل سپاه در ادامه تاکید کرد: «باید در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قوی شویم. ریل‌گذاری جدید در حال انجام است و وقتی می‌بینیم روند عوض شده است، باید کمک کنیم.»
طائب درباره راهکار مقابله با جنگ ارزی نیز تاکید کرد: «بانک مرکزی مسئول جنگ ارزی است و باید با کمک دستگاه‌های امنیتی، یک پک کامل برای این جنگ تهیه کند. آنجا که لازم است برخورد شود و آنجا که لازم است، ارز را برساند. جاهایی کُند عمل می‌کنیم، ولی اینگونه هم نیست که نظارت نباشد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *