پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جفت «امید» به مازندران آمد

مدیرکل محیط زیست مازندران

جفت «امید» به مازندران آمد

جفت "امید" صبح پنج‌شنبه با طی مراحل تشریفاتی و گمرکی برای رها سازی در منطقه تالاب بین‌المللی فریدونکنار اعزام شد.





جفت «امید» به مازندران آمد

۸ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۵۱

مدیرکل محیط زیست مازندران با بیان اینکه با پیگیری و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست کشور و پیگیری‌های اداره کل محیط زیست مازندران یک فرد درنای سیبری از مرکز تکثیر و حفاظت درنا در کشور بلژیک از مسیر هواپیمایی این کشور به قطر و از آنجا به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی انتقال یافت، گفت: این درنا صبح پنج‌شنبه با طی مراحل تشریفاتی و گمرکی برای رها سازی در منطقه تالاب بین‌المللی فریدونکنار اعزام شد.
عطاء‌الله کاویان با اشاره به تمهیداتی که بر اساس دستورالعمل‌های استانداردی که از مرکز تکثیر و حفاظت درنا دریافت شد، عنوان کرد: مجموعه همکاران ما در طول دو ماه گذشته بسیج شدند و مجموعه سازه موقت در محل تالاب زمستان گذرانی درنای امید بود آماده‌سازی شد و اکنون این پرنده با علائم کامل زیستی در محل سازه موقت سرحال حضور دارد.
او افزود: احتمال دارد بعد از یک دوره کوتاه که در این سازه حضور دارد انتقال آن به محیط طبیعی اطراف انجام شود.
مدیرکل محیط زیست مازندران هدف از این انتقال را ادامه تلاش‌های ۲۵ سال گذشته برای حفظ و تقویت کریدور پروازی و مهاجرتی درنای سیبری از گله غربی عنون کرد و گفت: این درنا حدود ۱۵ سال است که به صورت انفرادی مهاجرت می‌کند و تلاش ما بر این است بتوان افراد دیگری را در این مسیر مهاجرتی همراه کنیم. از دی ماه ۱۳۸۵ تاکنون بعد از اینکه گله غربی تک‌درنای خود را به تالاب فریدون کنار فرستاد باعث شد مجامع مختلف بین‌المللی هم به ما کمک کنند و مرکز بلژیک نیز این همکاری را با ما داشته است.
ایمان ابراهیمی، پرنده‌شناس پیش از این به «پیام ما» گفته بود: «هیچوقت برای «امید» مشکل پیدا کردن جفت وجود نداشت. چراکه بنیاد درنا در اروپا و حتی کشورهای چین و روسیه حاضر به همکاری در این کار بودند اما هرگز این اتفاق به صورت جدی پیگیری نشد. از سوی دیگر خصایص اخلاقی درناها هم یکی از مواردی است که تا حدودی این ماجرا را با اما و اگر مواجهه کرده است. درناها بعد از دست دادن جفتشان، امکان بسیار کمی برای جفت‌گیری جدید دارند و معمولا جفت جدید را نمی‌پذیرند اما این امکان صفر هم نیست.»
به گفته او درناها سه جمعیت دارند. جمعیت غربی که امید تنها بازمانده آنهاست. جمعیت مرکزی که منقرض شده و جمعیت شرقی که حدود ۲۷۰۰ عدد از آنها باقی است و از روسیه به چین در حال کوچند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

، ،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر