سایت خبری پیام ما آنلاین | رهاسازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست از رها سازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت خبر داد.

رهاسازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت





رهاسازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت

۱۰ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۱۸

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست از رها سازی دومین گروه گوزن‌های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت خبر داد.
به گزارش مهر، غلامرضا ابدالی گفت: این اقدام به‌منظور تقویت جمعیت رهاسازی شده سال ۹۸ است که به تعداد ۱۷ رأس از سایت تکثیر و پرورش استان ایلام (مانشت و قلارنگ) با ترکیب ۱۲ نر و ۵ ماده زنده‌گیری و به استان خوزستان منتقل شده بودند.
او افزود: این گروه ۱۶ راسی بار دیگر از سایت مانشت و قلارنگ با ترکیب ۱۰ نر و ۶ ماده با هدف بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی‌اش یعنی جنگل‌های دز و کرخه به خوزستان منتقل شدند.
سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تاکید بر اینکه جنگل‌های دز پس از گذشت حدود ۶۵ سال دوباره پذیرای گوزن زرد ایرانی است عنوان داشت: گونه‌ای که سال‌ها گمان آن می‌رفت که همچون شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده است، تا سال ۱۳۳۴ که یک رأس از آن توسط زیست‌شناس آلمانی بنام «ورنر ترنزه» در منطقه کرخه استان خوزستان مشاهده شد. ابدالی گفت: از آن در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تیمی از سوی کانون شکار اقدام به زنده‌گیری گوزن زرد در بیشه‌زارهای کرخه کرد. تعداد ۶ رأس گوزن زرد زنده‌گیری و به محوطه محصور ۵۵ هکتاری دشت ناز در نزدیکی ساری منتقل شد و پروژه تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند که روزی طعمه اصلی شیر ایرانی بود، کلید خورد. پس از آن در سال ۸۵ سازمان اقدام به احداث مراکز متعدد در استان‌های مختلف به منظور انتقال گوزن زرد از دشت ناز ساری و تکثیر و پرورش آن در سایت‌های مختلف کرد.
به گفته او گوزن‌های زرد ایرانی با جمعیت حدود ۳۰۰ رأس در سایت‌های تکثیر و احیا دشت ناز ساری، جزیره اشک، میان‌کتل، ارسنجان، باغ شادی هرات، حلوه کرخه، میانرود دز، مانشت و قلارنگ نگهداری می‌شوند. ابدالی همچنین گفت: طی برنامه عمل حفاظت از گوزن زرد ایرانی در جهت احیا جمعیت‌های از دست رفته طبیعی این گونه به عنوان گونه در معرض تهدید در دو مرحله برنامه زنده‌گیری و رهاسازی با موفقیت انجام شد و اداره کل محیط زیست ایلام، موسسه حافظان حیات وحش شیردال، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این کار همکاری داشتند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *