پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تنوع زیستی کشور حداقل 1700 میلیارد تومان پول می‌خواهد

معاون محیط زیست طبیعی:

تنوع زیستی کشور حداقل 1700 میلیارد تومان پول می‌خواهد





تنوع زیستی کشور حداقل 1700 میلیارد تومان پول می‌خواهد

۳ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۳

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اعتبار حوزه طبیعی و تنوع زیستی کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳۹ میلیارد تومان بود در حالی که با توجه به گستردگی تنوع زیستی کشور این حوزه حداقل هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیاز دارد. حسن اکبری به ایرنا توضیح داد: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه طبیعت و تنوع زیستی وظایف گسترده‌ای دارد و آنچه که تحت عنوان اعتبار سازمان مصوب شده، سالانه درصد ناچیزی به آن اضافه می‌شود و همان میزان مبنای کار قرار می‌گیرد. این در حالی است که این مبلغ به هیچ وجه با آن چیزی که قانونا جزو وظایف سازمان محیط زیست است، همخوانی ندارد، سازمان باید در حدود ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به طور مداوم گشت و کنترل داشته باشد، یعنی حدود ۱۹ میلیون هکتار مناطق چهارگانه و ۱۳ میلیون هکتار مناطق شکار ممنوع ما است.

سازمان باید در حدود ۳۲ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور به طور مداوم گشت و کنترل داشته باشد، یعنی حدود ۱۹ میلیون هکتار مناطق چهارگانه و ۱۳ میلیون هکتار مناطق شکار ممنوع ما است

او افزود: در کنار رسیدگی به مسائلی مانند پوشش گیاهی، آتش‌سوزی، مقابله با آفات، تصرفات و حفاظت از حیات وحش نیز بر عهده ما است. مدیریت این عرصه‌ها و مدیریت گونه‌هایی که قبلا آسیب دیده‌اند نیز جزو وظایف سازمان محیط زیست است. همچنین حفاظت از حیات وحش و گونه‌های جانوری در خارج از این مناطق نیز بر عهده سازمان است. از یک پرنده در پارک داخل یک شهر گرفته تا گونه‌هایی که در دورترین نقاط زیستگاه‌های کشور زندگی می‌کنند، نیاز به حفاظت و مدیریت دارد. اکبری اضافه کرد: ما درباره حیات وحش فقط محدود به مناطق چهارگانه نیستیم، گونه‌ای مانند هوبره که پرنده‌ای در خطر انقراض است عمده زیستگاه‌های آن خارج از مناطق مدیریتی ما است یعنی در مناطق آزاد زندگی می‌کند. همچنین سه گونه پرنده شکاری مانند بحری، بالابان و شاهین هم جزو گونه‌های در خطر انقراض هستند و به شدت قاچاق می‌شوند این در حالی است که تمام فعالیت‌های مربوط به زنده‌گیری آنها در خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان انجام می‌شود که مقابله با آن به اعتبار کافی نیاز دارد.
او همچنین گفت: این شرایط مشخص می‌کند بخش زیادی از این فعالیت‌ها، مقابله‌ها، پیشگیری‌ها و کشفیات تخلفات در خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان اتفاق می‌افتد و نشان‌دهنده این است که باید تلاش سازمان محیط زیست در تمام خاک کشور اتفاق بیفتد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *