پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خداحافظی با تاریخ‌نگار ایرانی

ناصر تکمیل‌همایون از دنیا رفت

خداحافظی با تاریخ‌نگار ایرانی





خداحافظی با تاریخ‌نگار ایرانی

۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۰:۴۸

ناصر تکمیل‌همایون، جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار در پی ایست قلبی، در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت. این استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که چندی پیش به دلیل ایست مغزی در بیمارستان طالقانی تهران (ولنجک) بستری شده بود، صبح دیروز، ۲۵ آبان ماه درگذشت.
ناصر تکمیل‌همایون، متولد ۱۳۱۵ در قزوین بود. او در سال‌های ۱۳۳۳–۱۳۳۷ دوره کارشناسی فلسفه و علوم تربیتی و کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی را در دانشگاه تهران گذراند و دوره دکترای تاریخ و دکترای جامعه‌شناسی را به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۶ در دانشگاه پاریس به پایان برد.

 

تکمیل‌همایون پیش‌تر درباره بازگشتش به وطن گفته بود: هرچند وطن‌مان ایده‌آل‌مان نبود و در خفقان و ظلم به سر می‌بُردیم؛ اما می‌خواستیم آن را بسازیم

 

تکمیل‌همایون عاشق ایران و وطن بود و در این سال‌ها بارها از عشق به وطن سخن گفت. او آذر 99 در گفت‌وگویی با «ایران آنلاین» درباره بازگشتش به وطن گفته بود: «آن زمان هرچند وطن‌مان ایده‌آل‌مان نبود و در خفقان و ظلم به سر می‌بُردیم؛ اما می‌خواستیم آن را بسازیم. عشق به تغییر دادن جامعه باعث می‌شد که تمام کاستی‎ها و سختی‎ها را به جان بخریم. اما امروزه برخی از جوانان حاضر نیستند این حجم از سختی را پذیرا باشند و وقتی برای تحصیل می‌روند، ترجیح می‌دهند برای کار و زندگی در خارج از کشور بمانند و گاهی حتی انتظار دارند که دیگران کاستی‎‎‎ها را برطرف کنند و بعد آنان به کشور بازگردند. فکر نمی‎کنند که خودشان هم باید در این تغییر و ساختن سهیم شوند.»
«تاریخ ایران در یک نگاه»،‌ «آموزش و پرورش در ایران»، «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»، «سلطانیه»، «دانشگاه گندی‌شاپور»، «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری»، «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)»، «گستره فرهنگی و مرزهای تاریخی ایران زمین»، «خلیج فارس»، «سرگذشت دریای مازندران» و «جاده ابریشم» از جمله آثار ناصر تکمیل‌همایون است. از این جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار به‌تازگی اثری با عنوان «مصدق در دورۀ قاجار» منتشر شد. تکمیل‌همایون اثرِ دیگری به نام «ایران جان» از (انتشارات نگارستان اندیشه) را در آستانه رونمایی داشت. این اثر با مضمون «هویت ملی» به نگارش درآمده است. ایبنا خبر داده که مراسم تشییع ناصر تکمیل‌همایون از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (در بزرگراه کردستان) انجام می‌شود. پیکر این تاریخ‌نگار صبح روز جمعه (۲۷ آبان) از عالی‌قاپو در قزوین تشییع خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *