سایت خبری پیام ما آنلاین | ما و دوستان قضایی و امنیتی محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نکردیم

وزیر ارشاد:

ما و دوستان قضایی و امنیتی محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نکردیم





ما و دوستان قضایی و امنیتی محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نکردیم

۲۲ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات این وزارتخانه برای آزادی خبرنگاران و عکاسانی گفت که در حدود دو ماه گذشته و به دلایل مرتبط با اعتراضات عمومی در کشور بازداشت شده‌اند. محمد مهدی اسماعیلی که در گفت‌وگویی با ایلنا در این رابطه اظهارنظر کرده، آنچه در خصوص تعداد بالای خبرنگاران و عکاسان بازداشت شده و نیز بلاتکلیفی این بازداشت‌شدگان مطرح شده را رد کرد و گفت: «واقعا این‌ طور نیست؛ همین هفته گذشته مدیرکل ما آقای شمسایی خبر از آزادی ۸ نفر از اهالی رسانه داد.» او که از پیگیری این وزارتخانه نسبت‌ به وضعیت اهالی رسانه و خبرنگاران بازداشتی سخن گفته، می‌گوید: «نسبت به افرادی که عنوان‌های حرفه‌‌ای کارشان به وزارتخانه ما می‌رسد، وظیفه داریم و این کار را به نتیجه می‌رسانیم.» وزیر ارشاد گفته است: «فهرست کامل این افراد را از دوستان‌مان دریافت کردم. در مورد هر فردی که ادعا می‌شود خبرنگار و عکاس است، وظیفه ماست که وضعیت‌شان را پیگیری کنیم. قطعا اگر این‌ها به واسطه اقدامی ناشی از فعالیت‌های حرفه‌ای خودشان دچار مشکل شده باشند، حتما رسیدگی می‌کنیم.»
اسماعیلی همچنین در واکنش به آنچه مدیران مسئول روزنامه‌های هم‌میهن و شرق در خصوص فعالیت خبرنگاران این دو روزنامه در راستای پوشش اخبار مربوط به کشته شدن و خاکسپاری مهسا امینی مطرح کرده‌اند، گفت: «بله، من مصاحبه این دو مدیر مسئول را مشاهده کردم، به آقای مهدی‌پور (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد) گفتم با مدیران مسئول این مجموعه‌ها بنشینند و مستندات را دوستان ما هم دریافت کنند.» او ادامه داد: «به آقای مهدی‌پور گفتم حتما با آقایان کرباسچی و رحمانیان بنشینند و حرف بزنند و نتیجه را به من بدهند تا موارد را از مراجع ذی‌ربط دنبال کنیم.»

وزیر ارشاد از معاون مطبوعاتی خود خواست با تشکیل جلسه مدیران مسئول دو روزنامه هم‌میهن و شرق و ارائه مستندات مربوط به فعالیت رسانه‌ای الهه محمدی و نیلوفر حامدی در این دو روزنامه به معاونت مطبوعاتی گفت: به آقای مهدی‌پور گفتم حتما با آقایان کرباسچی و رحمانیان بنشینند و حرف بزنند و نتیجه را به من بدهند تا موارد را از مراجع ذی‌ربط دنبال کنیم

اسماعیلی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش در واکنش به پرسشی در خصوص آنچه در‌باره همکاری با رسانه‌های خارج کشور گفته بود، تاکید کرد: «آنجا که گشایش‌هایی مانند مسئله کاغذ داریم که مشکلش حل می‌شود، خبررسانی صورت نمی‌گیرد. امروز تیراژها بالا رفته اما امان از اینکه یک نیم خط درباره این اقدام نوشته شده باشد. اینجا هم همین است، امروز حدود ۲ ماهی می‌شود که مسائلی در کشور رخ داده، وزارت ارشاد در حوزه رسانه‌ای و مدیریت رسانه‌ای با سعه صدر کامل برخورد کرده است. آیا من به عنوان وزیر و معاونان من محدودیت ایجاد کردیم؟ دوستان امنیتی و قضایی محدودیت ایجاد کردند؟ واقعا چنین نبوده است.» اسماعیلی با بیان اینکه نهایت تعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، عنوان کرد: «چندی پیش مدیران مسئولان مهمان معاونت مطبوعاتی بودند، جلسه داشتند و گفت‌وگو کردند. راه تعامل وجود دارد، هر کدام از مدیران مسئول هر وقت خواستند من خودم وقت گذاشتم.» او اضافه کرد: «من با هنرمندان درجه یک در این ایام جلسه گذاشتم و توضیحات را دادم، بنای ما این است که گفت‌وگو و عقلانیت در این بحث حاکم کنیم. در بحث رسانه هم همین است اگر خدایی ناکرده اتفاقی افتاده و اگر نادرست باشد ما حتما جلویش را می‌گیریم و موظف هستیم این کار را انجام دهیم.» وزیر ارشاد همچنین درباره آنچه پیش‌تر در خصوص ممنوع‌‌الخروجی هنرمندان به دلایل غیر سیاسی مطرح کرده بود، توضیح داد و گفت: «چند مورد اخیر را بررسی کردم، اسمی نمی‌آورم. این ممنوع‌الخروجی هیچ ارتباطی به فعالیت فرهنگی و هنری آنها نداشته است‌. توجه داشته باشید ممکن است من در حال حاضر بخواهم به‌عنوان یک مقام دولتی خارج شوم، شکایتی از من در یک حوزه‌ای وجود داشته باشد که رفتن من متوقف شود. قبلا هم این‌ها بوده اما چون یک فضایی به وجود آمده، ممکن همه فکر کنند به این دلیل بوده است.» اسماعیلی خاطرنشان کرد: «در حوزه‌های فرهنگی و قضایی و امنیتی تعامل ما خوب است، در وزارت‌خانه برای اینکه این ‌‌مسئله دچار بهم‌ریختگی نشود، یک ستادی را تشکیل دادیم. در مورد هنرمندانی که دچار این حواشی می‌شوند گفته‌ام به تک‌تک‌شان رسیدگی شود و بررسی کنند.» او با بیان اینکه در برخی از موارد سوء تفاهم پیش آمده، اظهار داشت: «به طور مثال ۲ هفته یک هنرمند شهیری از خارج به کشور آمده بود، پاسپورتش را ضبط کردند که بلافاصله به او بازگردانده شد زیرا سوءتفاهم شده بود. ما به این‌ها رسیدگی می‌کنیم.» اسماعیلی گفت: «نسبت به همه اهالی فرهنگ و هنر این اطمینان را می‌دهیم ما کنارشان هستیم اگر مشکلی دارند به سازمان سینمایی و معاونت هنری مراجعه کنند و من هم پیگیر کارشان هستم.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *