سایت خبری پیام ما آنلاین | علیه خشونت عریان و ترور

عملیات تروریستی غروب چهارشنبه در مسجد شاهچراغ با واکنش گسترده داخلی و خارجی مواجه شد

علیه خشونت عریان و ترور

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره حوادث یک ماه اخیر کشور بیانیه مفصلی صادر کردند





علیه خشونت عریان و ترور

۷ آبان ۱۴۰۱، ۹:۵۴

حمله تروریستی غروب چهارشنبه گذشته در شیراز که هنوز ساعتی از انجام نگذشته، داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، با موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده است. واکنش‌هایی گسترده که از مهمترین آنها می‌توان به پیام رهبر انقلاب و پیام های جداگانه روسای قوای سه گانه و البته آنچه برخی از عالی‌ترین مقام‌های پیشین از جمله روسای جمهوری پیشین و چهره‌های شاخص سیاسی و غیرسیاسی در این رابطه گفتند، اشاره کرد. به خصوص آنکه روز گذشته در شرایطی که هنوز 24 ساعت از این فاجعه نگذشته بود، برخی خبرگزاری‌ها از اقدام به بمب‌گذاری در یکی از دیگر نقاط شیراز خبر دادند. خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه این بمب‌گذاری در خیابان معالی‌آباد شیراز انجام شده، از بازداشت یک نفر در جریان خنثی‌سازی این عملیات بمب‌گذاری خبر داد و ایرنا نیز به نقل از فرماندار شیراز نوشت: چند شب پیش افرادی اقدام به جانمایی مواد منفجره در این خیابان شلوغ کردند که با حضور به موقع نیروهای امنیتی خنثی شد. این خبرگزاری دولتی در حالی آنچه را که خبرگزاری مهر در ارتباط با بازداشت یک نفر در جریان این بمب‌گذاری نوشته بود، تایید کرد که همچنین خبرگزاری دانشجو نیز در خبری در این رابطه اعلام کرد: «این اقدام بمب‌گذاری در روز چهارشنبه همزمان با حادثه دردناک حرم شاهچراغ اتفاق افتاده که با هوشیاری نیروهای امنیتی خنثی شده است.» آن هم در حالی که خبرگزاری فارس نیز اعلام کرد: «فردی که چهارشنبه شب و پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) در پوشش زباله‌گرد قصد بمب‌گذاری در خیابان پرتردد معالی‌آباد شیراز داشت، توسط سازمان اطلاعات سپاه استان فارس دستگیر و بمب نیز خنثی شد.»

رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی ضمن محکوم کردن این حرکت پلید و دردآفرین، از حرکت جامعه ایرانی به سوی آزادی گفت و با ابراز یادآوری کرد: بروز خشونت -از هر طرف که باشد- دل‌ها را آزرده می‌کند

اما هنوز ساعتی از انتشار اخبار مربوط به نقشه ناکام تروریستی روز گذشته شیراز نگذشته بود که وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک بیانیه مفصل مشترک درباره حوادث اخیر کشور و مداخلات آمریکا در این اتفاقات صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بر اساس اطلاعات موجود، محرز شده است که زمینه‌سازی، مقدمه‌چینی و نیز بخش مهمی از عملیات اجرایی آشوب‌های اخیر توسط سرویس‌های جاسوسی بیگانه در قالب بسته‌ای طراحی و به واسطه برخی گروه‌ها و شبکه‌های مرتبط با آنها به روش‌های مختلف درون کشور پیاده‌سازی شده است؛ از سوی دیگر واقعیت مهم دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه این سرویس‌ها در عملیات اخیر خود تلاش کرده‌اند از بسترها و زمینه‌های برخی نارضایتی‌های موجود در جامعه سوء‌استفاده کرده و حتی‌المقدور پروژه‌های اطلاعاتی خود را بر سوء‌استفاده از این بسترها و زمینه‌ها استوار سازند.» در این بیانیه مفصل تاکید شده است: «رصدهای دقیق و مستمر اطلاعاتی در بیش از یک سال گذشته، همچنین مستندات موجود از مقطع اغتشاشات اخیر و نیز اطلاعات بدست آمده از سناریوهای دشمن برای مقطع پسا بحران، مصادیق فراوان و استنادات غیرقابل انکاری از نقش‌آفرینی همه‌جانبه­ رژیم تروریستی آمریکا در طراحی، اجرا و استمرار غائله مذکور دارد. بنابراین تمرکز مبنایی بیانیه حاضر بر نقش رژیم مافیایی آمریکا، هم‌پیمانان و پیاده‌نظام‌شان در اغتشاشات اخیر کشور، در سه مقطعِ پیش، حین و پسا آشوب‌های کشورمان است.
این در حالی بود که معاون امنیتی استانداری فارس با اشاره به حمله تروریستی غروب چهارشنبه به زائران حرم شاهچراغ(ع) در این شهر تاریخی اعلام کرد «مهاجم مسلح در جنایت شاهچراغ، ۶ خشاب سلاح کلاشینکف به همراه‌ داشته که از ۲ خشاب خود استفاده کرده است.» این مقام امنیتی در استان فارس همچنین با بیان اینکه «تروریست یک فرد 30 ساله‌ بحرینی است»، اضافه کرد: «او با قبضه‌ اضافی وارد حرم شده و به صورت انفرادی عملیات خود را اجرا کرده و حدود ۶۰ گلوله به هر فردی که در جلوی خود می‌دید، شلیک می‌کرد.»
در این بین اما در حالی که هنوز موج گسترده واکنش‌ها فرو ننشسته بود که خبرگزاری فارس با استناد به شنیده‌های خبرنگارانش، نام مهاجم را «حامد بدخشان» معرفی کرد و با اعلام مرگ او که به دلیل جراحات در جریان این حمله تروریستی و پس از چند عمل جراحی صورت گرفته، تاکید کرد که مقامات رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. همزمان اما خبرگزاری میزان و متعاقباً دیگر خبرگزاری‌ها در خبری رسمی و مستند به ابلاغیه‌ای که با امضای دادستان کل کشور صادر شده، از دستور این مقام ارشد قضایی به دادستان مرکز استان فارس به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) خبر دادند. محمدجعفر منتظری خطاب به دادستان مرکز استان فارس خواستار این شده که مسئولان ذیربط ضمن شناسایی عوامل پشت پرده این حمله تروریستی خونبار، جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند.
همچنین در خبری دیگر که ایرنا به نقل از رئیس دولت سیزدهم مخابره کرد، ابراهیم رئیسی در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران نوشت: «تجربه نشان می‌دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهای‌شان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند.» در خبری دیگر نیز رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز از برگزاری تظاهراتی خبر داد که روز گذشته در محکومیت جنایت استکبار در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در تهران پس از اقامه نماز جمعه از دانشگاه تهران به سوی میدان انقلاب برگزار شد. این در حالی بود که معاون اول رئیس جمهوری نیز با صدور پیامی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ(ع) را تسلیت گفت. محمد مخبر در بخشی از این پیام تسلیت نوشت: پاسخی کوبنده در انتظار حامیان و آمران حادثه تروریستی شیراز خواهد بود.
اما این تنها مقام‌های رسمی نبودند که به این حمله تروریستی واکنش نشان دادند. تا جایی که به‌جز حسن روحانی رئیس جمهوری پیشین، سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی ضمن محکوم کردن این حرکت پلید و دردآفرین، از حرکت جامعه ایرانی به سوی آزادی گفت و ابراز تاسف کرد که «بروز خشونت -از هر طرف که باشد- دل‌ها را آزرده می‌کند.» همچنین در ادامه روز گذشته تولیت حرم امام خمینی(ره) در پیامی در پی حمله تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را محکوم کرد. سیدحسن خمینی تصریح کرد: «عاملان این جنایت تروریستی امنیت جامعه ما را هدف گرفته‌اند که به دنبال ایجاد بستر مناسبی برای اهداف پلید خود بوده‌اند.»
اما به‌جز این چهره‌های شاخص سیاسی، برخی احزاب و تشکل‌ها نیز با انتشار بیانیه‌هایی به این رویداد تلخ واکنش نشان دادند. از جمله حزب اصلاح طلب اعتماد ملی با ابراز تاسف و عرض تسلیت به بازماندگان کشته‌شدگان در مسجد شاهچراغ شیراز، از آنچه «خشونت عریان» توصیف کرد، ابراز انزجار کرد و در تذکری دوستانه خطاب به برخی مقام‌های سیاسی و نظامی تاکید کرد که سوءاستفاده و بهره‌برداری سیاسی و بیان علت‌های غیرواقعی از چنین حوادثی نه منجر به حل مسائل اجتماعی و چالش‌های امروز کشور و نه موجب کاهش آلام مردم مصیبت‌دیده می‌شود.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *