پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خطر انقراض بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی:

خطر انقراض بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی





خطر انقراض بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۹:۳۴

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت : بیش از ۲ هزار گونه گیاه دارویی در عرصه های جنگلی و مرتعی کشور در حال انقراض است. به گزارش ایرنا، ترحم بهزاد روز گذشته در چهارمین کنگره بین المللی و پنجمین همایش ملی زیست فناوری گیاهان دارویی و قارچ های کوهی در رامسر افزود: تاکنون بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که بیش از دو سوم آن گونه های اروپایی است. به گفته او از این تعداد حدود هزار و ۸۲۸ گونه منحصر بفرد ایران است و ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارویی خوراکی و صنعتی و بهداشتی است. مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: با همه مزیت‌ها و خواصی که گیاهان دارویی دارد متاسفانه هنوز در زمینه بهره‌برداری آن ساماندهی نشده است.

امروز عطاری‌هایی که در کشور فعالیت دارند بدون توجه ‌به رعایت قوانین بهره‌برداری گونه‌های گیاهی برداشت می‌کنند و نکته مهم‌تر زمانی که تاریخ انقضای این گونه‌ها در عطاری ها بگذرد نه تنها خاصیت‌ ندارند بلکه مضر هم هستند

امروز عطاری‌هایی که در کشور فعالیت دارند بدون توجه ‌به رعایت قوانین بهره‌برداری گونه‌های گیاهی برداشت می‌کنند و نکته مهم‌تر زمانی که تاریخ انقضای این گونه‌ها در عطاری ها بگذرد نه تنها خاصیت‌ ندارند بلکه مضر هم هستند. او افزود: رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گذشته تولید علوفه بوده در حالی که امروز نوع نگاه تغییر کرده و برای بهبود معیشت مردم و طبیعت پوشش گیاهی برنامه‌ها و راهبردهای قابل توجهی دارد. مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت‌: امروز فعالیت در کشت گیاهان دارویی و ارزآوری که دارد خیلی می‌تواند به بهبود معیشت خانوارها کمک کند، ضمن آنکه فعالیت در این حوزه هم جلوی فرسایش خاک، تخریب طبیعت را می گیرد. بهزاد ادامه داد: هزار و ۲۴۷ طرح بهره برداری از عرصه‌های ملی در سطح پنج میلیون و ۲۰۰ هکتار در کشور تهیه شده است، از این میزان سطح حدود چهار میلیون هکتار آن به صورت فعال و مورد بهره‌برداری قرار می گیرد و سطح مفید آن ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار است. او حفاظت‌، احیا و توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی را رسالت این سازمان برشمرد و گفت‌: هم اکنون چهار نوع تولید قارچ در کشور داریم که سه نوع آن در مرتع و نوع دیگر آن در جنگل‌ها به‌دست می‌آید. قارچ قهوه‌ای، قرمز و سفید در عرصه‌های مرتعی است که مورد اقبال کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد و کیلویی حدود ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود و نوع دیگر قارچ ترافل است که در جنگل‌های گلستان می‌روید و بهره‌برداری می‌شود. مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مجموع گونه های شناخته شده قارچ در دنیا را ۳۹۰ هزار و ۹۰۰ گونه اعلام کرد و گفت: همانگونه که مرتع ۱۷ نوع کارکرد دارد گیاهان دارویی هم مزیت‌های فراوانی از جمله تولید اکسیژن، حفظ منابع پایه، مدیریت آب و خاک، پالایش زمین، تنظیم چرخش آب در طبیعت و جلوگیری از سیلاب و ریزگردها دارند. او تاکید کرد: در زمان حاضر باید برای سامان بخشیدن برداشت گیاهان دارویی و تعدیل دام در عرصه‌های کشور برنامه‌ریزی کرد در غیر این صورت به زودی شاهد ریزگردها و سیلاب خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *