پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خلیج فارس پیش‌روی می‌کند، خزر عقب می‌نشیند

هشدار مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی درباره افزایش گرمای زمین

خلیج فارس پیش‌روی می‌کند، خزر عقب می‌نشیند





۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۰:۰۰

همزمان که هر سال سطح آب دریای عمان و خلیج فارس تا ۲ سانتی‌متر افزایش می‌یابد، تراز دریای خزر رو به کاهش است. مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید همه این تحولات به دلیل افزایش گرمای زمین رخ می‌دهد.
بهزاد لایقی درباره تاثیر گرم شدن اقلیم بر وضعیت آب‌های ایران، به ایرنا گفت: تغیر اقلیم موجب افزایش دمای آب در خلیج فارس و عمان شده است و تراز آب در دریای عمان و خلیج‌فارس تا سالی دو سانتی‌متر افزایش یافته است که از جمله پیامدهای آن فرسایش نواحی ساحلی در نوار جنوبی کشور است.
او فرسایش اکوسیستم منطقه ساحلی را از دیگر پیامدهای افزایش آب دریاها دانست و گفت: افزایش دمای آب به جانداران فشار می‌آورد، گیاهان آبی را در معرض انقراض قرار می‌دهد و شرایط زندگی را سخت‌تر می‌کند.
لایقی همچنین به وضعیت دریای خزر اشاره کرد و گفت: عمده تاثیر تغییر اقلیم در خزر، کاهش بارندگی در حوضه آبریز خزر است که منجر به آن شده که تراز آب خزر کم شود. این وضعیت می‌تواند در دهه‌های آتی به تغییر اکوسیستم دریا منجر شود.
مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی به توفان حاره‌ای شاهین که در هفته گذشته به ایران رسید اشاره کرد و گفت: توفان حاره‌ای روی اقیانوس هند تشکیل می‌شود و در شمال اقیانوس هند رشد پیدا می‌کند و به سمت کشور عمان یا پاکستان می‌رود. اما یکبار در سال ۸۶ سابقه داشته که وارد دریای عمان شده و راهش را به سمت ایران ادامه داده است و اکنون بعد از ۱۴ سال مجدد به ایران رسیده. این وضعیت هم می‌تواند مربوط به تغییر اقلیم و ناشی از گرم‌شدن آب‌های سطح اقیانوس باشد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *