سایت خبری پیام ما آنلاین | 80 درصد جمعیت ایران در معرض خطر توفان‌های گردوغبار

مطالعه جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد

80 درصد جمعیت ایران در معرض خطر توفان‌های گردوغبار





۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۵۹

سازمان ملل متحد در مطالعه تازه‌ای پیامدهای توفان‌های گردوغبار در آسیا و اقیانوسی را بررسی کرده و می‌گوید بیش از 500 میلیون نفر در هند و بیش از 80 درصد از کل جمعیت ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ایران در معرض خطر متوسط و بالای کیفیت نامناسب هوا به دلیل توفان گردو‌غبار قرار دارند.
گزارش «ارزیابی خطر توفان های گردو‌غبار در آسیا و اقیانوسیه» به تازگی از سوی مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) در نشست ویژه اپدیم در جریان هفتمین اجلاس کمیته کاهش خطر بلایای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) توسط آرمیدا الیسجابانا، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و دبیر اجرایی اسکاپ رونمایی شد.
الیسجابانا در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «توفان‌های گردو‌غبار به طور جدی چندین منطقه در جهان، از جمله در آسیا و اقیانوسیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» به گفته او این گزارش نشان می‌دهد که توفان‌های گردو‌غبار خطراتی برای جامعه و محیط زیست به همراه دارد و دستیابی به 11 هدف از اهداف هفتگانه توسعه پایدار را به طور مستقیم تهدید می‌کند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که اثرات تجمعی توفان‌های گردو‌غبار بر جامعه قابل ملاحظه است و بیشتر و پیچیده‌تر از سایر انواع خطرات طبیعی است.در چارچوب هشدارهای جهانی تغییرات اقلیمی که بر تغییر سیستم‌های آب‌وهوایی و افزایش پدیده گرمایش زمین و تشدید خطرات آب‌وهوایی تاکید دارد، گزارش جدید اپدیم خطر توفان‌های گردو‌غبار را به طور جداگانه برای تعدادی از بخش‌های مهم اجتماعی-اقتصادی، مانند کشاورزی، انرژی، محیط زیست، هوانوردی، سلامت انسان، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و شهرها ارزیابی می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه توفان‌های گردو‌غبار کیفیت هوا را بدتر کرده و مناطق وسیع زمین‌های کشاورزی را تخریب می‌کند. از سوی دیگر بر اساس این گزارش خدمات پروازهای تجاری نیز تحت تاثیر گردو‌غبار بوده و باعث اختلال در پروازها می‌شوند و بازدهی تولید انرژی خورشیدی را کاهش می‌دهد و ذوب یخچال های طبیعی را تسریع می‌کند.
لتیزیا روسانو، مدیر اپدیم در افتتاحیه این نشست ویژه گفت: «بسیج اقدامات منطقه ای هماهنگ برای کاهش خطر و تقویت تاب آوری در برابر تأثیرات منفی و فرامرزی توفان‌های گردو‌غبار بسیار حائز اهمیت است. شواهد ارائه شده در این ارزیابی کشورهای عضو را فرا می‌خواند تا اقدامات مشترکی اتخاد کنند که کسب درک عمیق‌تر از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی توفان‌های گردو‌غبار، تاسیس سیستمی هماهنگ برای نظارت و هشدار اولیه با تمرکز بر تأثیر و تدبیر اقدامات هماهنگ برای کاهش خطرات در مناطق جغرافیایی که در معرض بیشترین خطرند را در برمی‌گیرد.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *