پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کمیسیون انرژی جلسه فوق‌العاده برگزار ‌می‌کند

در واکنش‌ به خاموشی‌های گسترده در کشور

کمیسیون انرژی جلسه فوق‌العاده برگزار ‌می‌کند





۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۲

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق‌العاده کمیسیون به منظور بررسی علل خاموشی‌های گسترده اخیر و راهکارهای مدیریت بهینه خاموشی‌ها در روز چهارشنبه خبر داد. مصطفی نخعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات کمیسیون انرژی در خصوص قطعی برق رخ داده در چند روز اخیر، بیان کرد: قطعی های مکرر و خارج از برنامه برق در چند روز اخیر و به دنبال آن قطع آب و بعضا تلفن های همراه مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.
او در ادامه اظهار کرد: مردم گلایه های به حقی را مطرح می کنند. قطعی های چندین ساعت برق بعضا حدود ۸ ساعت در طول روز سبب ایجاد مشکلات و نارضایتی مردم شده است. کمیسیون انرژی تصمیم گرفت علی رغم اینکه نمایندگان در ایام سرکشی به حوزه‌های انتخابیه هستند، به دلیل اهمیت موضوع در روز چهارشنبه صبح جلسه‌ای با معاونان وزیر نیرو در حوزه برق، مدیرعامل توانیر و معاونان وزیر نیرو در حوزه آب برگزار کند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: در این جلسه عللی که سبب شده شرایط موجود شکل بگیرد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و برنامه وزارت نیرو برای حل مشکلات مطروحه مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
او گفت: طبیعتا اکنون تمرکز ما باید بر اقدامات کوتاه مدت باشد. اقدامات بلند مدت در کمیسیون به منظور افزایش ظرفیت تولید و رفع سایر مسائلی که سبب ایجاد این وضعیت شده مدتی است که دنبال می‌شود. او در ادامه تاکید کرد: متاسفانه رکورد مصرف برق در کشور روز گذشته به عدد ۶۶ هزار مگاوات رسید که در هیچ روزی تا حالا چنین تجربه‌ای نداشتیم. تقریبا بیش از ۱۰ هزارمگاوات بیش از تولید مصرف داریم. توازن بین تولید و مصرف برهم خورده و نیروگاه‌ها به صورت تمام وقت در حال کار کردن هستند.
غفلت از سرمایه‌گذاری
یکی از دلایل اصلی خاموشی‌ها، بحث سرمایه‌گذاری در این صنعت است
نایب رئیس سندیکای صنعت برق چند راهکار برای جلوگیری از خاموشی برشمرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید برق، متنوع‌سازی سبد عرضه و تغییر مدل کسب و کار تولید – مصرف برق، بهینه‌سازی مصرف برق، اصلاح منحنی بار شبکه، نوسازی شبکه، بهینه‌سازی مصرف و توسعه تجدیدپذیرها می‌تواند با کاهش خاموشی‌ها منجر شود.
به گزارش ایرنا، «پیام باقری» دیروز در نشستی خبری افزود: بحث کمبود منابع، صنعت برق را به شدت تحت تاثیر قرار داده و بر همین اساس باید آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.
او قیمت‌گذاری دستوری را از مهم‌ترین مشکلات بخش صنعت به طور کلی و صنعت برق به طور مشخص برشمرد و گفت: آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی به کاهش مشکلات خواهد انجامید. باقری گفت: همواره سه موضوع مهم اصلاح ساختار اقتصاد برق، اصلاح نظام قراردادی و اصلاح نظام حقوقی حاکم بر صنعت برق و نیز بحث حمایت جدی از ساخت داخل به عنوان مطالبات این صنعت مورد تاکید بوده و است.او اصلاح ساختار اقتصاد برق را مطالبه‌ای جدی برشمرد و تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی خاموشی‌ها، بحث سرمایه‌گذاری در این صنعت است.
نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: نبود سرمایه‌گذاری جدید در این صنعت به دلیل ساختار معیوب اقتصاد آن و نیز انباشت مطالبات به مشکلات این صنعت دامن زده است.
باقری به مشکل نظام قراردادی و حقوقی حاکم بر صنعت برق اشاره کرد و گفت: اصلاح این نظام، مشکلاتی که به صنعت برق تحمیل کرده را کاهش خواهد داد و صنعت برق بهتر می‌تواند عمل کند.
نایب رئیس سندیکای صنعت برق مولد‌سازی دارایی‌های راکد صنعت برق را یکی از ضروریاتی برشمرد که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.
باقری افزایش ظرفیت تولید برق، متنوع‌سازی سبد عرضه و تغییر مدل کسب و کار تولید – مصرف برق، بهینه‌سازی مصرف برق، اصلاح منحنی بار شبکه، نوسازی شبکه، بهینه‌سازی مصرف و توسعه تجدیدپذیرها را از جمله راهکارهای جلوگیری از خاموشی‌ها عنوان کرد.
او به انتظارات صنعت برق از دولت سیزدهم پرداخت و گفت: اصلاح نظام قیمت‌گذاری، تشکیل نهاد تنظیم مقررات بخشی برق، تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تامین بخشی از سرمایه طرح‌های زیربنایی، مولدسازی دارایی‌های راکد صنعت برق از جمله این انتظارات است.
«مهدی مسائلی» عضو و منشی هیات مدیره سندیکای صنعت برق نیز در این نشست با اشاره به موضوع‌های پیرامون فهرست بهای پایه توزیع، گفت: عدم استفاده از فهرست بهای پایه توزیع نیروی برق در مناقصات و قراردادهای حوزه توزیع توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق، موجب شکل گیری مشکلات قراردادی و افزایش تعداد قراردادهای متوقف در این حوزه شده است.
مسائلی افزود: ایجاد وحدت رویه در شرکت‌های توزیع سراسر کشور در استفاده از فهرست بهای پایه توزیع نیازمند الزام شرکت‌های توزیع سراسر کشور به استفاده از این فهرست بها توسط معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر است.
عضو و منشی هیات مدیره سندیکا صنعت برق با اشاره به عدم تامین منابع مالی به منظور پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکار حوزه توزیع نیروی برق، گفت: شرکت‌های توزیع نیروی برق با توجه به مشکلات مالی خود اقدام به پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدی و پیمانکار به روش تهاتر مطالبات با کالا «سیمان، کابل، ترانس و…» کرده‌اند، که این امر موجب ضرر ۱۵ الی ۳۰ درصدی شرکت‌های خصوصی شده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

فرصت اندک بقای یوز

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ لاکپشتی نیست

فرصت اندک بقای یوز

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

رگبار و رعدوبرق در استان‌های مختلف کشور

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران خبر داد

افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک

کیفیت قابل قبول هوای تهران

کیفیت قابل قبول هوای تهران

سکوت مرگبار طبیعت

دانشمندان هشدار می‌دهند

سکوت مرگبار طبیعت

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

بعد از گذشت چند هفته از تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه، هنوز عاملان آن معرفی نشده‌اند

تانکرهای عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی

رکوردشکنی اقلیمی

بارش‌های برق‌آسا و وقوع سیلاب در ایران و کشورهای حاشیه دریای عمان خسارت‌بار بوده است

رکوردشکنی اقلیمی

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

گفت‌وگو با مهدی تیموری رئیس سابق پارک ملی گلستان پس از ۲۶ سال تجربهٔ حفاظت در زیستگاه‌ها

حفاظت از یوزپلنگ و زیستگاهش امکانپذیر است

آفت به گندمزار زد

هشدار شیوع «زنگ زرد» گندم برای استان‌های پربارش صادر شد

آفت به گندمزار زد

ادامۀ نگرانی از  کاشت حرا در سواحل گِلی

کارشناسان دربارهٔ پیامدهای حراکاری بر زیستگاه‌های جنوب کشور هشدار می‌دهند

ادامۀ نگرانی از کاشت حرا در سواحل گِلی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *