سایت خبری پیام ما آنلاین | مذاکره تا توافق نهایی ادامه می‌یابد

رئیس جمهوری تاکید کرد:

مذاکره تا توافق نهایی ادامه می‌یابد

قالیباف: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد





۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید آمریکایی‌ها در وین به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها اعلام کرده‌اند و ما هم تا توافق نهایی، به مذاکرات ادامه می‌دهیم. این در حالی است که با پایان مهلت توافق میان ایران و آژانس، صدای مخالفان دولت از مجلس به گوش می‌رسد که خواهان پاک کردن فیلم‌های ضبط‌شده توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی هستند. موضوعی که می‌تواند مذاکرات را که احتمالا در هفته پایانی خود قرار دارد، به خطر بیاندازد.

دویست و بیست و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در این جلسه با تاکید بر پیروزی ملت ایران در جنگ اقتصادی، گفت: «ارقام رشد تولید در بخش‌های مختلف صنعتی کشور، بهترین شاهد بر بی‌ثمر بودن سیاست فشار حداکثری آمریکا است که خود آنها را به اعتراف به شکست این سیاست‌ها وادار کرده است و با توجه با مذاکرات اخیر انجام شده در وین، به صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها، وفق برجام اعلام کرده‌اند. ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد.»
سخنان روحانی در حالی مطرح می‌شود که با پایان توافق سه ماهه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح دیروز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته، فرصت سه ماهه آژانس تا اول خرداد ماه بود و بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد.
علیرضا سلیمی، یکی از نمایندگان مجلس در اخطاری در جلسه علنی دیروز گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند اما اینگونه نشد و روز گذشته هم فرصت قانونی آنها به اتمام رسید. او افزود: بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ضبط شده است، پاک شود و انتظار ما از رئیس سازمان انرژی اتمی این است که هر چه سریع‌تر خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است. ما به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجرای برجام شود چرا که آن قانون به خوبی اجرا نشد. این عضو هیات رئیسه مجلس خطاب به رئیس مجلس، گفت: به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور دهید در این زمینه تاخیر نکند و باید ذخایر فیلم‌ها و تصاویر در دوربین‌های سازمان انرژی اتمی حذف شود و همه باید بدانند مجلس به اجرای قانون تاکید دارد و مجلس یازدهم مانند مجلس قبلی نیست.
از سوی دیگر، خبرگزاری گاردین نیز در گزارشی به پایان تاریخ تفاهم‌نامه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم نظارت‌های آژانس در ایران و تاثیر احتمالی آن بر مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پرداخته است. خبرگزاری ایسنا به نقل از گاردین نوشته، این موضوع، یعنی به پایان رسیدن مهلت توافق ایران و آژانس و عدم تمدید آن، موجب افزایش تنش‌ها در بحبوحه تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای حفظ توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی می‌شود. گاردین اظهارات رئیس مجلس ایران را تاییدی بر فرصت رو به پایان آمریکا برای رسیدن به توافق توصیف کرده است.
گاردین در گزارش خود نوشته است: ایران در حال حاضر در سطحی بالاتر از حد مجاز در توافق هسته‌ای اورانیوم را غنی‌سازی و ذخیره می‌کند. حالا دیگر بازرسان بین‌المللی نمی‌توانند به تصاویر نظارتی تاسیسات اتمی ایران دسترسی داشته باشند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کنفرانسی مطبوعاتی با خبرنگاران برگزار می‌کند. این نهاد بین‌المللی به سوال درباره اظهار نظر در این باره جوابی نداده است. آژانس در سال 2017 گفته بود، تحت پروتکل الحاقی، آژانس «صدها هزار تصویر ثبت شده روزانه توسط دوربین‌های پیچیده نظارتی‌اش را جمع‌آوری و تحلیل می‌کند». در ادامه گزارش گاردین آمده است: مجلس ایران در ماه دسامبر لایحه‌ای را تصویب کرد که اگر اعضای اروپایی برجام تا ماه فوریه تحریم‌های نفتی و بانکی را لغو نکنند، بخشی از تحقیقات سازمان ملل در تاسیسات هسته‌ای‌اش را به تعلیق در می‌آورد.
این روزنامه همچین نوشت: همزمان با آماده شدن هیئت‌های مذاکره کننده در وین در هفته گذشته برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، دیپلمات‌های اروپایی درباره بروز بحرانی جدی در صورت عدم موافقت ایران با تمدید این تفاهم‌نامه در موعد آن، هشدار داده بودند. اگر این تفاهم‌نامه پیش از پایان یافتن مهلت آن تمدید نشود، ایران در جایگاهی قرار می‌گیرد که می‌تواند تصاویر ثبت شده ویدیویی از فعالیت در تاسیسات هسته‌ای‌ را حذف کرده و بازرسان هسته‌ای سازمان ملل را درباره آنچه از فوریه در این تاسیسات اتفاق افتاده است، بی‌خبر بگذارند. در بخش پایانی گزارش گاردین آمده است: چنین رخدادی در عمل به معنای فروریزی آخرین بقایای توافق هسته‌ای و احتمالا از مسیر خارج شدن مذاکرات وین می‌شود.
احتمال تمدید مشروط
توافق ایران با آژانس
با این حال، روز گذشته، خبری از سوی یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی منتشر شد، مبنی بر اینکه با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد. این منبع به نور نیوز گفته است: بررسی این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد‌داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل نمایند. بر اساس توافق آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته گروسی مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد مقرر شد، دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خرداد ۱۴۰۰ روشن بماند، اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود. در چارچوب این توافق فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس تحویل می‌شود و در غیر آن تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک می‌شود. بسیاری از مخالفان و منتقدان دولت حسن روحانی، تلاش دولت او را برای مذاکرات احیای برجام، تلاشی در جهت منافع انتخاباتی می‌دانند. دولت بارها مذاکره برای انگیزه‌های انتخاباتی را رد کرده است. با این حال، فشارها بسیار بیش از گذشته است. دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت به طور تلویحی از صدا و سیما به دلیل اخلال در مذاکرات وین انتقاد کرده است. ربیعی در پاسخ به سوالی درباره روندهای تخریبی که پرس تی.وی به نقل از منابع‌ آگاه علیه مذاکرات وین منتشر می‌کند، گفت: در همه کشورها و براساس یک اصل کلی و زمانی که کشور در یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می‌کند یا موضوع مناقشه می‌شود، خودداری کنند. ربیعی در ادامه گفته یک جریان فکری در کشور که اعتقاد چندانی به شیوه‌های تعاملی با جهان نداشتند، همواره در این سال‌ها با ادبیات مختلف این مخالفت را نشان می‌دهند. بنظرم تعامل با جهان به نوعی با فلسفه وجودی آنها مغایرت دارد. سخنگوی دولت گفت: شبکه خبری مورد اشاره به مثابه نمایندگی یک تفکر دقیقا در جهت مخالفت با سیاست‌های ملی در مذاکرات اقدام می‌کند که عاری از صحت است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *