پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دولت آمریکا برای تولید خودروهای برقی تلاش می‌کند

دولت آمریکا برای تولید خودروهای برقی تلاش می‌کند

حرکت به سوی آینده‌ای با خودروهای برقی، نبردی سخت خواهد بود؛ خصوصا اینکه پرزیدنت بایدن و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر برنامه اقتصادی 4 تریلیون دلاری با هم اختلاف دارند.





۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۳۳

حرکت به سوی آینده‌ای با خودروهای برقی، نبردی سخت خواهد بود؛ خصوصا اینکه پرزیدنت بایدن و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر برنامه اقتصادی 4 تریلیون دلاری با هم اختلاف دارند.
به گزارش نیویورک‌تایمز، جو بایدن از یک کارخانه تولید خودرو بازدید کرده و در آنجا سخنرانی کرده بود. او قصد نداشت بدون دور زدن با یک وانت پیکاپ برقی جدید، میشیگان را ترک کند. او همین کار را هم کرد و با وانت برقی اف-150 شرکت فورد در یک پیست چرخید و نشان داد که منظور او و دولتش در مورد مشخصات یک ماشین برقی و کم‌آلاینده که می‌تواند در آینده به آمریکایی‌ها کمک کند، چیست. او پیش از آن‌که پایش را روی پدال گاز فشار دهد، از پنجره باز نمونه اولیه به خبرنگاران گفت: «این ماشین، خیلی تند می‌ره». اما انتقال از پمپ‌های بنزین به ایستگاه‌های شارژ، قطعا سریع نخواهد بود. آقای بایدن و جمهوری‌خواهان کنگره در مورد دستور جلسه اقتصادی 4 تریلیون دلاری رئیس‌جمهوری و بهترین راه رقابت آمریکا با چین در دهه‌های رقابت اقتصادیِ پیش رو، با هم اختلاف دارند.
با این حال، بایدن روز سه‌شنبه در مرکز خودروهای برقی فورد راج، خواهان صرفِ صدها میلیارد دلار برای تولید داخلی، استقرار خودروهای برقی و تحقیقات در مورد فناوری‌های نوظهور مثل باتری‌های پیشرفته شد. خودروسازان و کارگران دیترویتی که می‌خواهند دولت این صنعت را سر جای پیشین خود در رقابت جهانی بازگرداند، بایدن را تشویق می‌کردند. بازگشت به جایگاه قبلی شاید آسان باشد، اما همه آنها به خوبی می‌دانند که بازگشت به آن جایگاه، آن‌هم با کنار گذاشتن خودروهای بنزینی به نفع خودروهای برقی، کار بسیار دشواری است. همین حالا هم برخی از موانع پنهانِ زنجیره تولید، و ترسِ کارکنان خودروسازی‌ها به‌خاطر از دست دادن شغلشان، موانعی را در این مسیر ایجاد کرده است.
در واشینگتن، جایی که دو نفر از اعضای کابینه بایدن با سناتورهای جمهوری‌خواه دیدار کرده‌اند تا برای دستیابی به توافقی دو حزبی در مورد هزینه‌های زیرساختی تلاش کنند. با این حال، محافظه‌کاران ترمزهای خودروهای برقی رئیس‌جمهوری را فشار می‌دهند و مانع حرکت سریع او می‌شوند. جمهوری‌خواهان سنا می‌گویند که پیشنهاد متقابل آنها برای طرح زیرساختی بایدن، شامل هزینه‌هایی برای خودروهای برقی است اما آنها تمایلی ندارند که به عدد پیشنهادی جو بایدن نزدیک شوند و چنین پول زیادی را هزینه کنند.
سناتور جان باراسو از ایالت وایومینگ، جمهوری‌خواه ارشد در کمیته انرژی و منابع طبیعی سنا و همچنین یکی از نویسندگان مشترک طرح زیرساختی جمهوری‌خواهان، می‌گوید: «دولت بایدن به زور می‌خواهد شغل‌های خیالی گران‌قیمت را ایجاد کند و شغل‌های واقعی را از بین ببرد، آن‌هم در دورانی که آمریکا دیگر توانِ تحمل ازبین رفتن شغل‌های بیشتری را ندارد.» به گفته آقای بایدن، «طرح 2.3 تریلیون دلاری مشاغل آمریکایی» به شدت بر زیرساخت‌های فیزیکی و هزینه‌های فدرال متمرکز است که هدف آن گذار به اقتصادی است که برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، کمتر بر سوخت‌های فسیلی متکی است. این طرح شامل مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای کم‌آلاینده، تلاش برای برقی کردن یک پنجم ناوگان اتوبوس‌رانی ملی مدارس، صرف پول برای ساختن 500 هزار ایستگاه شارژ در سراسر کشور و طیف گسترده‌ای از دیگر هزینه‌ها به منظور تشویق تحقیقات، تولید و استقرار وسایل نقلیه برقی و قطعات آنهاست.
این طرح برای آقای بایدن که متعهد شده تا پایان سال 2030، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده آمریکا تا 50 درصد کاهش یابد، بسیار مهم است. هدف تعیین شده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، هدفی بلندپروازانه است که نیاز به تغییری اساسی در اقتصاد کشور دارد؛ از جمله تغییر سریع رانندگان آمریکایی از ماشین‌ها و کامیون‌های با سوخت فسیلی به سوی خودروهای برقی با انتشار کربن صفر.
پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا استانداردهای اقتصادی سوختی دوران اوباما را که قصد داشت انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد، به شرایط پیشین بازگرداند، دولت بایدن، مجددا قوانین سختگیرانه جدیدی را پیشنهاد کرده است. آلودگی خودروها و وسایل نقلیه بخش بزرگی از گازهای گلخانه‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهد. بنابر آخرین آمارها، حمل‌ونقل در آمریکا مسئول 29 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور است. تجزیه‌وتحلیل جدیدی که توسط شرکت تحقیقاتی «رودیوم گروپ» صورت گرفته، نشان می‌دهد که اگر دولت قوانین اقتصاد سوختی دوران اوباما را با تصویب قانون جدید که حدود 300 میلیارد دلار در یک دهه برای ترویج خودروهای برقی هزینه دارد، ترکیب کند، حدود 11 درصد از آلودگی‌های گرم‌کننده‌زمین که ناشی از خودروها است، کاهش می‌یابد. با این حال، متخصصان می‌گویند، بیشترین چیزی که باعث پیروزی یا شکست طرح بایدن در کاهش انتشار گازها می‌شود، تمایل مردم برای خریدن یا نخریدن خودروهای برقی است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *