سایت خبری پیام ما آنلاین | شورای نگهبان نمی‌تواند قانون‌گذاری کند

سخنگوی دولت:

شورای نگهبان نمی‌تواند قانون‌گذاری کند

سخنگوی دولت تاکید کرد که همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود گفت: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین





۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سخنگوی دولت تاکید کرد که همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند. به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود گفت: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین، در عرصه رفع تحریم‌ها و در سطح دوستی‌های منطقه‌ای و همسایگان برای حل مسائل جعلی و گسترش مناسبات به خوبی به پیش می‌رود.
سخنگوی دولت در ارتباط با آغاز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز گفت: دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی به کار خواهد گرفت. همچنین در ادامه ربیعی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در امتداد یک فرایند چهل‌ودو ساله از «تمرین مردم سالاری» برگزار می‌شود. این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌تر، رقابتی‌تر و در یک کلام کامل‌‌تر از پیش برگزار شود. یعنی همه گرایش‌های سیاسی، اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند.
سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اخبار اعلام شده درباره گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان گفت: مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است و این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دارد.
او با مثبت خواندن روند مذاکرات گفت: در طول سال‌های گذشته از گفت‌وگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده‌ایم و امروز روزنه‌های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است. در سال‌های اخیر و مداخله‌های غیرسازنده که ناامنی‌های گسترده‌ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سو‌تفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است.
او ادامه داد: به منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است. علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره مسائل منطقه‌ای هم گفت‌وگو شد، اما فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزئیاتش را نداریم.
در آستانه شکست و لغو کامل تحریم‌ها هستیم
ربیعی با اشاره به نزدیک بودن لغو تحریم‌ها علیه مردم ایران گفت: اکنون که در آستانه شکست و لغو کامل تحریم‌ها هستیم و کرونا به خاطر ساخت انواع واکسن‌ها به مرحله پایانی خودش نزدیک شده است، حضور گسترده در پای صندوق رای می‌تواند موجب انتخاب رئیس‌جمهور با آرای بالا و ایجاد یک دولت قوی برخاسته از رای اکثریت باشد.
این عضو هیئت دولت اظهار کرد: دولتی که دارای پشتوانه آرای بالای مردمی باشد می‌تواند از یک‌سو اقداماتی پایدار و راهگشا برای حل مجموعه مسائل داخلی ایران اتخاذ کند و از سوی دیگر جایگاه ایران را در تحولات بین‌المللی ارتقا بخشد. از این‌رو هر اقدام و کنشی که منجر به ارتقای مشارکت عمومی شود، اقدامی در راستای تحقق منافع ملی و هرگونه سیاست‌ورزی ضد مشارکت گسترده مردم، مخل منافع کشور محسوب می‌شود.
ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان و سخنان رئیس‌جمهوری درباره آن اظهار کرد: معمولا هرگونه سیاست‌های کلی وقتی بخواهد به حیطه عمل و اجرا تبدیل بشود،‌ باید از مجرای قانون عبور کند. آنچه که در این زمینه مشخص است این است که این روال طی نشده است. همچنین این اقدام شورای نگهبان، ‌کاری شبیه قانون‌گذاری است.
او ادامه داد: اینکه چه چیزی در اختیار دولت هست یا نیست، ‌منافی اجرای قانون و روال قانون نمی‌باشد. در واقع، فارغ از میزان اختیار،‌ وظیفه دولت اجرای قانون است. همان طور که رئیس‌جمهور دیروز تصریح کردند، قوانین موجود در ثبت نام از داوطلبان، ملاک عمل است و الزامات وزارت کشور باید در چارچوب قانون و هر گونه تغییر قانون باید از مجاری ذی‌ربط و با ابلاغ رئیس‌جمهور عملی بشود. ربیعی در همین رابطه توضیح داد: به اعتقاد حقوق‌دانان، آنچه که اشاره کردید نه مصوبه است و نه ابلاغیه؛ چرا که شورای نگهبان نه مرجع قانون‌گذاری است که مصوبه داشته باشد و نه مرجع ابلاغ قانون است؛ از این منظر، یک نامه اداری است که شورای محترم نگهبان به وزارت کشور نوشته است.
او تاکید کرد: بنای دولت،‌ همکاری با همه نهادها است، اما در چارچوب قانون و قانون اساسی و حفظ حقوق شهروندان. بنابراین، چنانچه شرایط جدید برای نامزدهای انتخابات به صورت قانون ، تصویب و ابلاغ شود، حتما وزارت کشور نسبت به اجرای آن، اقدام می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *