سایت خبری پیام ما آنلاین | در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه:

در مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و این موضوع را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می‌داند.





۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و این موضوع را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می‌داند. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر انجام مذاکرات میان ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد گفت: این گزارش‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی را ما نیز دیده‌ایم. البته نقل قول‌های مختلف و بعضا متضادی منتشر شده است. او ادامه داد: چیزی که اهمیت دارد این است که ایران همواره از گفت‌وگو با پادشاهی سعودی استقبال کرده و آن را به نفع مردم دو کشور و همچنین صلح و ثبات در منطقه می‌داند.
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش مکرر خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایران انجام چنین گفت‌وگوهایی را بین تهران و ریاض در بغداد تایید می‌کند یا نه، گفت: ما درباره گزارشات ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای اظهار نظر نمی‌کنیم. با توجه به اینکه برخی از رسانه‌های منتشر کننده این اخبار نیز سابقه طولانی در خبرسازی دارند.
سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور در مورد خرید واکسن کرونا از کشورهای مختلف از جمله هند گفت: در خصوص خرید واکسن کرونا وزارت خارجه از همان روز اول به صورت بسیار جدی مسائل مرتبط با این موضوع را به جلو برده است. نامه نگاری کرده، پیگیری‌های مختلف را در سطوح مختلف انجام داده است.
او با بیان اینکه یکی از کشورهایی که در این زمینه با آن‌ها گفت‌وگو صورت گرفته است، هند بوده، گفت: مذاکرات فشرده‌ای را با هندوستان انجام داده‌ایم و بخشی از واکسن از هند وارد شد ولی در ادامه به خاطر برخی از مسائل از جمله شیوع گسترده کرونا در هندوستان به دستور قضایی این کشور بر این روند تداخلی ایجاد شد. در این ارتباط با هند رایزنی کرده‌ایم و طرف هندی اعلام کرده است که در حال برطرف کردن موانع است تا به تعهدات خود عمل کند.
خطیب‌زاده با بیان اینکه دولت و وزارت خارجه از مجاری مختلف موضوع ورود واکسن کرونا به کشور را پیگیری کرده‌اند، افزود: سعی می‌کنیم طی روزهای آینده یک اینفوگرافی از اقدامات وزارت خارجه در این زمینه منتشر کنیم تا مشخص شود که وزارت خارجه چگونه کمک کرده است که این مقدار واکسن به کشور وارد شود.
او همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوها بین ایران و ۱+۴ در وین و اینکه این گفت‌وگوها به چه نتیجه‌ای رسیده است، اظهار کرد: آنچه که در وین در جریان است گفت‌وگوهای فنی پیرامون چگونگی رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازگشت این کشور به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ما در مسیر درستی هستیم. البته این به این معنا نیست که به مرحله نهایی گفت‌وگوها رسیده باشیم.
او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: قرار نیست توافقنامه جدیدی کنار برجام داشته باشیم. همان طور که بارها گفته‌ایم آمریکا باید تمام تحریم‌ها را بردارد و بعد این اقدام از سوی ایران راستی آزمایی شود در ادامه آن وقت می‌تواند در چارچوب برجام حضور داشته باشد. اکنون آمریکا پشت درهای کمیسیون مشترک برجام حضور دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر دولت آمریکا بخواهد به تعهداتش برگردد این تصمیم، تصمیم سختی نیست. اگر دولت آمریکا تعهدات خود را انجام دهد خواهد دید که ایران نیز بلافاصله بعد از راستی آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکا، تعهداتش را انجام می‌دهد.
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که موضوع راستی آزمایی اجرای تعهدات از سوی آمریکا باید توسط مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد، گفت: مسائل سیاست خارجی و ابعاد مرتبط با آن دارای مجاری تخصصی و فنی است. در مورد تمامی موضوعات در این سطح در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عضو شورای عالی امنیت ملی است و تصمیمات این شورا نیز به اطلاع مقام معظم رهبری رسانده می‌شود. وزارت خارجه نیز در این ارتباط هماهنگ‌کننده است و مجلس نیز مثل همیشه در این مسیر در صورت تمایل خودشان از مسائل مطلع هستند و هم ورود دارند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *