سایت خبری پیام ما آنلاین | اولویت‌بندی مناطق برای احداث مزارع بزرگ رمزارز

سخنگوی صنعت برق خبر داد:

اولویت‌بندی مناطق برای احداث مزارع بزرگ رمزارز

مزارع بزرگ استخراج در مناطق اولویت‌دار می‌توانند از خرده ماینرها میزبانی کنند





اولویت‌بندی مناطق برای احداث مزارع بزرگ رمزارز

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۳:۰۴

به دنبال ساماندهی وضعیت استخراج رمزارز در کشور سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است که وزارت نیرو به دنبال تعیین مناطق اولویت‌دار با ظرفیت خالی برای تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور است تا علاوه بر ارزان‌تر تمام شدن مصرف برق برای این مزارع، آنها توانایی میزبانی از خرده ماینرها را هم داشته باشند.با قطعی‌های مکرر برق در زمستان سال 99 بحث میزان استفاده از برق برای استخراج رمزارزها بالا گرفت. چرا که قطعی برق در زمستان اتفاق غیرعادی بود.
معمولا در زمستان مصرف برق بالا نیست و به همین جهت تولید برق متناسب با توان نیروگاه‌هاست بنابراین از آنجا که قطع برق در زمستان به دلیل مصرف زیاد برق و گاز در سال گذشته اتفاق جدیدی بود پدیده جدید صنعت استخراج رمزارز یکی از مظنونین اصلی در نظر گرفته شد.
پس از آن وزارت نیرو شروع به ساماندهی این حوزه کرد و در پی آن برخورد و جمع آوری مزارع استخراج رمزارز بدون مجوز شدت گرفت.
چندی بعد پس از آرام شدن جنجال‌ها برخی کارشناسان استفاده از منابع انرژی پاک برای تامین برق مزارع رمز‌ارز را پیشنهاد دادند همانطور که بسیاری از کشورهای دنیا هم با این دغدغه روبه‌رو هستند.
دغدغه استفاده از انرژی فسیلی برای استخراج رمزارز
استخراج ارزهای دیجیتال در برخی کشورها با استفاده از سوخت‌های فسیلی انجام می‌شود و این امر موجب نگرانی بسیاری از فعالان محیط زیست شده است.
برای نمونه کوین اولیری بازرگان و نویسنده اهل کانادا توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، از آنجا که او یکی از سرمایه‌گذاران بازار رمز‌ارز در دنیاست، اعلام کرد تنها ارزهای دیجیتالی را خریداری می‌کند که با انرژی پاک تولید شده باشند. همچنین بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت در گفت‌وگو با نیویورک تایمز درباره اثرات مخرب بیت‌کوین بر محیط زیست هشدار داده او معتقد است: «ارز دیجیتال اتفاق خوبی برای گرمایش زمین نیست چرا که بیش از هر شیوه تراکنش مالی، برق مصرف می‌کند.»
پس از آن پژوهشگران اعلام کردند که اگر مقدار برق مصرفی در صنعت ماینینگ یا استخراج رمزارز با همین روند افزایش پیدا کند، ماینینگ به‌تنهایی می‌تواند باعث افزایش ۰.۵ درجه‌ای دمای کره زمین شود.
وزارت نیرو برق مازادمزارع رمزارز را می‌خرد
در ایران هم پس از بحث‌های مربوط به مصرف برق استخراج رمزارزها و استفاده از انرژی‌های پاک برای این مساله، اصلاحیه‌ای برای دستورالعمل سال ۱۳۹۸ وزارت نیرو در خصوص تامین برق مراکز استخراج رمزارز اعلام شد.
در دستورالعمل پیشین تنها دو روش «اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت‌های برق» و «تامین برق با ایجاد ظرفیت جدید» تعیین شده بود اما در اصلاحیه جدید تامین برق مراکز استخراج رمز‌ارزها به یکی از چهار روش «تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر» ، «تامین برق از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی»، «تامین برق با نصب و بهره‌برداری از مولدهای حرارتی» و یا «اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق» مجاز دانسته شد.
بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو مراکز ‌استخراج ‌رمزارز، با هر میزان قدرت، ‌می‌توانند ‌برق ‌مورد‌‌نیاز‌ خود ‌را ‌از محل تولید مولدهای تجدیدپذیر تامین کنند. در این حالت، تخصیص تمام انرژی تولیدی نیروگاه تجدیدپذیر برای استخراج رمز‌ارز بلامانع خواهد بود.
همچنین سخنگوی صنعت برق گفت: «مراکز استخراج رمز‌ارز برای تامین برق مورد‌نیاز خود نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند که وزارت نیرو نیز مازاد تولید آنها را به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.»
مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: «یکی از اقداماتی که دارندگان مراکز استخراج رمز‌ارز می‌توانند انجام دهند این است که انرژی مورد‌نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.
مراکز استخراج رمزارز برای این کار می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه‌های مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر نیروگاه بادی، خورشیدی و برق آبی کوچک اقدام کنند.»
معاون برنامه ریزی اقتصادی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: «البته برق تولیدی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به وزش باد یا نور خورشید کم و یا زیاد می‌شود بر همین اساس وزارت نیرو پذیرفته آن میزان نوسان‌ها را جبران کند. ‌علاوه بر آن وزارت نیرو ساعت‌هایی که این نیروگاه‌ها برق بیشتری تولید کنند را به نرخ تجدیدپذیر از آنها خریداری کند.»
تعیین قیمت برق برای رمرزارزها
به تازگی هم مصوبه جدید برای صنعت استخراج رمز‌ارزها تدوین و ابلاغ شد که بر اساس آن هزینه برق برای استخراج رمز‌ارز برای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با ۱۶ هزار و ۵۷۴ ریال تعیین شده است که این میزان در زمان‌های نوع سه (عادی) با ضریب نیم و در زمان‌های نوع ۲ (محدودیت‌دار ) با ضریب ۲ محاسبه می‌شوند.
همچنین سخنگوی صنعت برق در مورد مساله دیگری که در این مصوبه آمده است گفت: برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها که بر اساس تایید مراجع ذی‌صلاح به استخرهای استخراج داخل کشور متصل می‌شوند، علاوه بر تخفیف‌های ولتاژ اتصال مذکور، مشمول ۱۵ درصد تخفیف دیگر نیز می‌شوند.
مکان‌یابی برای مزارع بزرگ
حالا بعد از این فراز و نشیب‌ها که منجر به ایجاد رویکرد و دستورالعمل‌های جدید شد، وزارت نیرو اعلام کرده است که به دنبال تعیین مناطق اولویت‌دار با ظرفیت خالی برای تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور است تا علاوه بر ارزان‌تر تمام شدن مصرف برق برای این مزارع، آنها توانایی میزبانی از خرده ماینرها را هم داشته است. رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در این‌باره به ایرنا گفت: وزارت نیرو به دنبال این است که مناطق اولویت‌دار با ظرفیت‌های خالی را نیز مشخص کند که در آنها به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده محدودیت‌های تامین برق بسیار کمتر از سایر مناطق است. مراکز استخراج رمزارز نیز مانند سایر مشترکان که باید موانع پیش روی آنها برداشته شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت توانیر عنوان کرد که با هدایت مراکز استخراج رمزارزها به مناطق اولویت‌دار و تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور، در درجه نخست امکان استفاده از تخفیف ولتاژ اتصال تا سقف ۲۰ درصد و تخفیف اتصال به استخرهای داخلی (۱۵ درصد) وجود خواهد داشت «سپس خرده‌ ماینرها یا افرادی که تمایل دارند سرمایه‌های خرد خود را در صنعت استخراج رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، امکان استفاده از خدمات هتلینگ و میزبانی خرده ماینرها توسط این مزارع بزرگ را خواهند داشت.»
رجبی‌مشهدی ابراز امیدواری کرد با تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان تسهیل در ارائه مجوزهای لازم به مزارع استخراج رمزارزها در این مناطق فراهم شود تا رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور ممکن شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *