پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شیوع کرونا و قطع آب بحران تازه اهواز

شیوع کرونای انگلیسی در استان خوزستان چالش‌برانگیز شده است

شیوع کرونا و قطع آب بحران تازه اهواز

استاندار خوزستان: به احتمال زیاد تعطیلی دو هفته‌ای برای خوزستان اعمال می‌شود تا از روند شیوع کرونا در استان جلوگیری شود





۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۰۰

کرونای نوع جدید خوزستان را نشانه گرفته است. وضعیت شهرهای زیادی را قرمز کرده، هرروز بر مبتلایان ویروسی که سرعت شیوع آن بیشتر از ویروس قبلی است، افزوده می‌شود. کرونای انگلیسی به تنهایی می‌تواند شهری را از پا دربیاورد تااین‌که دیروز خبر دادند، آب اهواز قطع شده است. آبی که دست کم هربار بعد از خروج از خانه میکروب زدا بود، چندین ساعت از شیرهای خانه‌ها و ادارات خارج نشد.وضعیت 11 شهر استان خوزستان قرمز شده و گاهی هم به سیاهی گراییده است. می‌گویند کرونا از مرز عراق وارد خوزستان ایران شده است. تعداد زیادی را مبتلا و در بیمارستان‌ها بستری کرده است. کرامت جاودان‌زاده، مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) در اهواز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان امام خمینی(ره)، گفته که چهار بخش جنرال بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز با ۱۲۵ تخت و ۴۸ تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است. در حال حاضر ۷۵ درصد تخت‌های در نظر گرفته شده برای بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان، اشغال شده است.
دبیر شورای سلامت اهواز نیز با اشاره به روند افزایشی بیماری، به ایسنا گفته روند و شدت بیماری در اهواز به گونه‌ای است که اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت،‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت سیاه رسیده است. مهران احمدی ‌بلوطکی تاکید کرده روند بیماری در خوزستان و شهرستان اهواز یکباره با شیب تندی مواجه شد؛ روزانه موارد بیماری بیشتر می‌شود و روز گذشته نیز نسبت به روز قبل صددرصد افزایش یافته است.
او گفته که روند و شدت بیماری در اهواز به گونه‌ای است که اگر در طیف رنگ‌بندی، رنگ سیاه نیز وجود داشت‌ می‌توانستیم بگوییم اهواز به مرز وضعیت سیاه رسیده است. احمدی تاکید کرده «قبلا نگران جهش جدید کرونا بودیم که در پیک جدید با آن مواجه شده‌ایم. دوره کمون ویروس جهش‌یافته ۲۴ ساعت است یعنی در صورتی که فردی در تماس با یک مورد مثبت قرار بگیرد، پس از ۲۴ ساعت علامت‌دار می‌شود در حالی که در پیک قبلی، علامت‌دار شدن بیمار ۱۴ روز طول می‌کشید.»
دبیر شورای سلامت اهواز اشاره‌ای به ابتلای نوزاد یک ‎روزه به کرونا در خوزستان کرده و گفته: «سن ابتلا کاهش یافته است و شاهد ابتلا و مرگ کودکان بوده‌ایم. این وضعیت نشان می‌دهد این جهش ویروس که وضعیت خوزستان را قرمز و اضطراری کرده است، بسیار وحشی و لجام‌گسیخته است و اگر شهروندان به خودشان نیایند هیچ دفاعی در مقابل آن نداریم.»
این صحبت‌ها در حالی مطرح شدند که دیروز سه مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در شوشتر نیز تایید شد و رئیس دانشکده علوم پزشکی شوشتر آن را تایید کرد. مجتبی کلانتر به مهر گفته بود که برای حفاظت از جان مردم پیشنهاد دانشکده علوم پزشکی شوشتر تعطیلی کامل شهر حداقل به مدت دو هفته است.

آب قطع شد، مردم پروتکل‌ها را جدی نگرفتند

با وجود جولان کرونای انگلیسی دیروز آب در شهر اهواز قطع شد. دبیر شورای سلامت اهواز گفته بعد از قطعی آب مردم دیگر رعایت پروتکل‌ها را جدی نگرفتند. اما چرا در میانه فصل کرونا، آب شهر قطع شده است؟ صادق حقیقی پور، مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان در اینباره گفته از ۶ پمپ موجود در تصفیه خانه، به دلیل مشکلی که در شیر قطع و وصل به وجود آمده بود و واشر آب بند پمپ آخر یا شماره ۶، دچار مشکل شد، حادثه شکستگی خط خروجی تصفیه خانه ایجاد شد. به دلیل این‌که این اتفاق در ساعات پایانی شب بود و فشار شبکه توزیع ما بالا بود و آب برگشتی به داخل تصفیه خانه ما بسیار زیاد بود و متأسفانه ایستگاه پمپاژ را زیر آب برده است.
مهر به نقل از او نوشت که ایستگاه پمپاژ خالی شده و با حضور غواص در محل دسترسی به شیر مشکل دار مهیا شده: «پمپ چک شده و سعی می‌کنیم تا بعد از ظهر مسئله آب شهر اهواز را برطرف کنیم. هم اکنون دیگر تصفیه خانه‌های شهر به طور کامل در مدار هستند، با حداکثر ظرفیت، تانکرهای حمل آب را مهیا کردیم تا در صورت اعلام نیاز مردم شهر اهواز، تا زمان برطرف شدن مشکل تصفیه خانه، آبرسانی انجام شود. شهروندان هرگونه اعلام نیاز فوری به آب را به شماره شماره ۱۲۲ اعلام کنند.» او در خصوص اعلام نیاز بیمارستان‌های شهر در این شرایط کرونایی هم گفت: «برای بیمارستان‌ها هم با توجه به شرایط کرونایی موجود تانکرهای مجزایی را آماده کردیم و به محض اعلام نیاز آب برای آن‌ها ارسال خواهد شد.» قطعی آب ادارات شهر را هم تعطیل کرد، امید بن عباس، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به ایلنا گفته بود: «با توجه به تلاقی این موضوع با وضعیت قرمز بیماری کرونا در شهر اهواز به‌منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری، کلیه ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی در شهر اهواز تعطیلند.» استاندار خوزستان اما وعده داده بود که تا عصر گردش مجدد آب در اهواز برقرار شود. ایرنا نوشته بود که قاسم سلیمانی دشتکی ضمن بازدید از مجموعه این تصفیه‌خانه گفته بود: «همه عوامل مشغول به کار هستند و همان‌طور که به من قول دادند تا بعد از ظهر یعنی ساعت چهار یا پنج به طور مجدد گردش آب در این قسمت از شهرستان اهواز فراهم می‌شود.»

خوزستان تعطیل می‌شود؟

حالا بعد از چند ساعتی بی‌آبی و افزایش کرونای انگلیسی، زمزمه‌های تعطیلی دو هفته‌ای در خوزستان بیشتر از همیشه شنیده می‌شود، دولت برای تعطیلی در تردید است اما گزارش‌های مردمی از وضعیت ‌پر‌خطر حکایت دارند. فرماندار کلان‌شهر اهواز دیروز اعلام کرد که اهواز در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا به کرونا هستند؛ ICUها پر شده و میزان تلفات و مرگ‌ومیر بالا رفته است. با این حال فرهاد ابول نژادیان در یک برنامه تلویزیونی از شبکه خوزستان گفته بود: تصمیم‌گیری در خصوص قرنطینه و تعطیلی استان در حیطه اختیارات ستاد ملی کرونا است. ما روزانه گزارش‌های لازم از وضعیت بیمارستان‌ها و آمار مراجعات را برای ستاد ملی و شخص وزیر بهداشت ارسال می‌کنیم و مرتب با مسئولان کشوری در تماس هستیم. او گفته بود که تلاش شده تا با ایجاد محدودیت‌های شدید فعلاً از قرنطینه استان جلوگیری شود به همین دلیل حلقه محدودیت‌ها در استان روز به روز تنگ‌تر می شود. در هفته گذشته جدیت لازم نزد برخی از مسئولان سیاسی استان وجود نداشت و برخی از سازمان ها و ادارات پای کار نبودند اما اکنون شرایط بهتر است.
سخنگوی ستاد مدیریت کرونا استان خوزستان از مردم درخواستی داشت: از مردم می‌خواهم یک هفته تا ۱۰ روز صبر کنند و در این مدت پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند تا در ۱۰ روز آینده شیب تند پیک سوم بیماری متوقف شود. با وجود این‌که از ادارات و ارگان‌ها می‌خواهیم که تنها یک سوم کارکنان در محل حاضر باشند اما در یک سال اخیر تمام پرسنل بهداشت و درمان استان در محل کار حاضر هستند تا بتوانیم به مردم خدمت رسانی کنیم. با توجه به تکمیل ظرفیت تخت‌های ICU بیمارستان رازی بیماران را به بیمارستان‌های دیگر اعزام می‌کنیم همچنین از طریق اتوبوس آمبولانس به بیمارانی که وضعیت بهتری دارند، خدمت‌رسانی می‌کنیم. ما در حال افزایش تخت‌های آی سی یو و عادی هستیم تا هیچ بیماری بدون تخت نماند. سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که به احتمال زیاد تعطیلی دو هفته‌ای برای خوزستان اعمال می‌شود تا از روند شیوع کرونا در استان جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *