سایت خبری پیام ما آنلاین | اگر ۱+ ۵ به تعهداتش بازگردد، ما در همان ساعت به تعهدات‌مان بر می‌گردیم

اگر ۱+ ۵ به تعهداتش بازگردد، ما در همان ساعت به تعهدات‌مان بر می‌گردیم





۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۹:۰۰

رییس جمهوری:

اگر ۱+ ۵ به تعهداتش بازگردد، ما در همان ساعت به تعهدات‌مان بر می‌گردیم

رئیس‌جمهور گفت: امروز شرایط با سال ۲۰۱۵ متفاوت است و دنیا فهمیده که ایران روی پای خود ایستاده اما در عین حال اگر ۱+ ۵ به کل تعهدات خود بازگردد ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان بر می‌گردیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت اظهار کرد: اگر امروز فشاری هم روی ایران است از جانب استکباری است که متاسفانه هنوز چند هفته از دولتش باقی‌مانده؛ کسی که به هیچ چیز پایبند نبود. یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین آمریکایی رئیس‌جمهور آمریکا شده بود.

 ما امروز از آمدن آقای بایدن ذوق‌زده نیستیم اما قطعا از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم.

او افزود: رفتن آدمی که جنایت کرد و تروریست بود و حتی به واکسن ما هم رحم نمی‌کند و عاری از اصول انسانی بود، برای ما خوشحال‌کننده است و بسیار خوشحالیم که این جبار سرنگون شد.

روحانی ادامه داد: دولت بعدی آمریکا خودش می‌داند که راه باز است، اگر مسیر درست را خواستند آماده است و اگر مسیر اشتباه را خواستند باز هم آماده است. امیدواریم رای مردم آمریکا به آقای بایدن برای دولت او مشخص باشد. مردم آمریکا به قانون‌گرایی و تعهد به پیمان‌ها رای دادند، نه قانون‌شکنی و پیمان‌شکنی، خواسته ما هم ثبات، امنیت، صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورها است و آمریکایی‌ها می‌توانند مسیر تعامل را برگزینند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که برخی رسانه‌ها که متاسفانه بعضی از آن‌ها داخلی هم هستند تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران می‌گویند در بحث برجام شرایط فرق کرده و مثل سال ۹۴ نیست و ایران می‌گوید همه باید به تعهداتشان برگردند، یادآور شد: من هم این موضوع را قبول دارم که شرایط سال ۲۰۲۰ با شرایط ۲۰۱۵ متفاوت است اما نه در مسیری که آن‌ها تفسیر می‌کنند. آن روزی که ما مذاکره می‌کردیم شمشیر شش قطعنامه سازمان ملل بالای سرمان بود اما امروز این شمشیر شکسته شده و نیست. آن روز شمشیر دومی به نام PMD بود که امروز شکسته شده، آن روز در افکار عمومی دنیا به غلط شایعه کرده بودند که ایران اگر تعهدی کند به آن عمل نمی‌کند اما ما در برجام ثابت کردیم متعهدترین کشور دنیاهستیم.

او اضافه کرد: ما نشان دادیم که سخت و با وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر چیزی را امضا کردیم به عهد خود وفاداریم. در حالی‌که اگر آمریکا را کنار بگذاریم حتی ۱+ ۴ هم نتوانسته است به تعهدات خود درست عمل کند. پس ما نشان دادیم آن شایعه‌ای که ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند درست نیست. ضمن این‌که آن روز۱+‌۵ روبروی ما بود ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به جز یکی دو کشور کوچک که مزدور آمریکا هم هستند، به آمریکا توصیه می‌کنند به برجام بازگردد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که امروز شرایط داخلی ایران هم متفاوت است خاطرنشان کرد: ما آن روزی که مذاکره می‌کردیم بنزین و گازوئیل را با میلیون‌ها دلار که تازه تلاش می‌شد به ما نرسد وارد می‌کردیم اما امروز بنزین و گازوئیل را صادر می‌کنیم. آن روز در زمستان ناچار بودیم گاز را وارد کنیم ولی امروز در زمستان گاز صادر می‌کنیم. آن روز در بسیاری محصولات از جمله گندم محتاج بودیم که از خارج وارد کنیم اما امروز روی پای خودمان ایستاده‌ایم و در بسیاری محصولات به خودکفایی و مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امروز در همه زمینه‌ها پیشرفت کرده‌ایم و قدرت امروزمان با آن روز که مذاکره می‌کردیم قابل مقایسه نیست. امروز قدرت نظامی و پدافندی ما با ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست و ما مدرن‌ترین پدافند، بهترین ناوچه‌ها و پیشرفته‌ترین سیستم موشکی را داریم و قدرت ما در همه جا و همه چیز چند برابر شده است. در انرژی هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده و اگر آن روز سانتریفیوژهای IR۱ و IR۲ و نسل اولیه IR۴ را داشتیم امروز IR۸ و IR۶ داریم و این‌ها نشان می‌دهد که امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.

روحانی همچنین تصریح کرد: آن روز که مذاکره می‌کردیم در سازمان ملل اتفاق آرا پشت سر آمریکا بود اما در این سه سال آمریکا در همه جا منزوی بوده و خودش تنها بوده تا جایی که ناچار شد با یک جزیره کوچک متحد شود. بله شرایط امروز فرق کرده و ما در این سه سال نشان دادیم هیچ فشاری نمی تواند مقاومت مردم ما را بشکند و هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از مسیر خودمان جدا کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مبارزه با ویروس کرونا در کشور گفت: همه تلاش ما این است که واکسن کرونا در داخل کشور تولید شود اما در عین حال به دنبال آن هستیم که واکسنی که در دنیا هست با این‌که هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته را خریداری کنیم و به موقع وارد کشور شود تا مردم بتوانند در ماه‌های آینده یا سال جدید شرایط بهتری برای فعالیت‌های کاری و اجتماعی داشته باشند.

او با گرامیداشت میلاد حضرت‌ زینب‌(س) و روز پرستار یادآور شد: میلاد این شیرزن حادثه کربلا یادآور افتخاری است که در این ماه‌ها همه پرستاران ما به نام خود ثبت کردند و امسال باید با احترامی ویژه به این قشری که جان خود را در کف دست گذاشتند توجه کنیم. البته مردم هم در عمل پاسخ صریحی به کادر درمان دادند و دیدیم در هفته‌های گذشته با تلاش مردم و اجرای دقیق پروتکل‌ها کاری صورت گرفت که همه منحنی‌های موج سوم را به کرنش وادار کرد.

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *